Audi er inne i et spennende år med flere nye lanseringer, deriblant en helt ny generasjon A8. Men det er ikke bare den ferske direktørbilen som får mye oppmerksomhet på bilmessen i Frankfurt akkurat nå.

Det gjør også Audi RS 4, som er tilbake i helt ny drakt. Her handler det om å bygge en tilsynelatende helt vanlig familiebil om til en hårete sportsbil, med ekstreme ytelser.

Mindre og sterkere motor

Den nye 2018-modellen har tross mindre motor aldri vært raskere. Mens utgående modell har en 4,2 liters V8-er under panseret, får den nye utgaven ”bare” seks sylindre i V-formasjon.

2,9 literen, som er utstyrt med to turboer, yter likevel 450 hk. Det er akkurat det samme som dagens modell, men dreiemomentet er økt fra 430 Nm til hele 600.

Audi har valgt å gjeninnføre blåfargen vi kjenner igjen fra første generasjon RS 4.
Audi har valgt å gjeninnføre blåfargen vi kjenner igjen fra første generasjon RS 4.

Det betyr at 0-100 km/t går unna på lynraske 4,1 sekunder. Topphastigheten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 280 dersom du krysser av RS Dynamic-pakke ved bestilling.

Dette er en av de viktigste nyhetene akkurat nå

Blåfargen fra 90-tallet er tilbake

I tillegg til økt dreiemoment har familieraceren slanket seg 80 kilo, noe som absolutt bør være merkbart ved aktiv kjøring.

Bilen leveres ellers med quattro-firehjulstrekk, 8-trinns tiptronic girkasse og RS-sportsfjæring som standard. Sistnevnte sørger blant annet for at bilen er sju millimeter lavere enn en vanlig A4 Avant med sportsfjæring.

Audi kan virkelig dette med interiør.
Audi kan virkelig dette med interiør.

Nye RS 4 Avant er også utstyrt med en takspoiler, inspirert fra klassikeren Audi 90 quattro. At fjerde generasjon RS 4 igjen kan bestilles i Nogaro-blå, vil nok mange RS-fans sette pris på.

Dette er samme farge som vi husker fra første generasjon RS 4, fra 1999.

Denne er akkurat like bøllete som den ser ut

Flere hundre tusen billigere

Nye RS 4 følger designspråket til øvrige Audi-modeller om dagen. I front finner vi en skikkelig aggressiv grill, sammen med to solide luftinntak. Hekken har også blitt strammere, og avsluttes med to enorme eksosrør – akkurat slik en RS-modell skal være!

Interiørt følger Audi opp med et sportslig uttrykk. Nå er også Virtual Cockpit på plass i RS 4. I tillegg har råtassen et head-up-display som blant annet viser g-krefter, dekktrykk og dreiemoment til en hver tid.

Den nye verstingen fra Audi ventes til Norge allerede rundt årsskiftet. Her er det rett og slett mye bil å glede seg til.

Hva bilen kommer til å koste er ikke kjent riktig ennå, men Audi forteller at nye RS 4 Avant kommer til å bli betydelig rimeligere enn utgående modell.

– Den nye modellen blir fort noen hundre tusener rimeligere enn forgjengeren, takket være blant annet foredling av teknologi, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

Smidde aluminiumsfelger på 19 tommer er standard, men også 20-tommere kan fås som ekstrautstyr. Mange velger nok sistnevnte på denne bilen...
Smidde aluminiumsfelger på 19 tommer er standard, men også 20-tommere kan fås som ekstrautstyr. Mange velger nok sistnevnte på denne bilen...

Nå kjøper vi ekstrem-biler som aldri før!

Se video av RS4 fra bilutstillingen i Frankfurt under: