– Dette er enormt bra. Det har vært en voldsom pågang! Og det er svært godt jobbet av alle våre forhandlere. Jeg vet at det nå jobbes på spreng for å håndtere alle kontraktene som er signert.

Superlativene sitter løst når kommunikasjonsansvarlig Knut Arne Marcussen hos den norske Nissan-importøren oppsummerer lanseringen av nye Leaf.

Natt til onsdag denne uken ble andre generasjon av Leaf vist for første gang. Dette er det mest solgte elbilen både i Norge og på verdensbasis. Mye tyder på at den nye kommer til å følge opp suksessen fra første Leaf.

Mer enn 700 nordmenn har kjøpt den nye Nissan Leaf. Usett.
Mer enn 700 nordmenn har kjøpt den nye Nissan Leaf. Usett.

Ny Nissan rekord!

– Vi har solgte 700 biler bare på onsdag, forteller Marcussen fornøyd. Dette er definitivt ny Nissan-rekord på en eneste dag! Ingen av kundene har sett eller langt mindre prøvd bilen ennå, forteller Marcussen.

Dette er bare kundebiler. Forhandlernes egne demobiler er ikke tatt med i dette regnestykket.

Nye Nissan Leaf har blitt en større bil. Den er både lengre, bredre og lavere enn modellen den erstatter. Den byr derfor også på mer innvendig plass, både til folk og bagasje. Samtidig som den har kraftigere motor og større batteri. Rekkevidden er på 378 kilometer etter NEDC (New European Driving Cyclus)-normen.

Kundene rømmer fra dieselbiler – se hva vi kjøper i stedet

Knut Arne Marcussen rapporterer om god stemning hos Nissan om dagen.
Knut Arne Marcussen rapporterer om god stemning hos Nissan om dagen.

– Alle får ...

Prisen er 283.000 kroner for en godt utstyrt Launch Edition, som produseres i et begrenset opplag.

– Vi har hatt stor tro på denne bilen og er naturlig nok glade for at markedet også viser oss stor tillit, sier Marcussen videre.

– For å si det slik: Det er god stemning hos oss som driver med Nissan om dagen!

De første kundene vil får sin nye helelektriske Nissan Leaf i løpet av mars 2018.

Noen ventetid utover det vil det ikke være snakk om.

– Neida. Vi gjør det enkelt, vi. Ikke noen reservasjoner, ikke noe depositum. Det eneste vi trenger er en signert kontrakt, så skal vi levere biler, lover Marcussen.

Batteri-fabrikk i nærheten

Nye Leaf skal, som sin forgjenger, produseres på Nissans fabrikk i Sunderland. En fabrikk som er kjent for pålitelighet og god kapasitet. Noe som trygger både både produksjon og levering.

– Fabrikken er bygget opp slik at man lett kan skalere kapasiteten på de forskjellige modellene i forhold til etterspørselen.

– Batteri-fabrikken ligger rett ved siden av og man eliminerer dermed potensielle logstikk-problemer, forteller Marcussen.

Dette er en annen spennende bilnyhet som vises snart:

Slik ser Nissan Leaf ut innvendig nå.
Slik ser Nissan Leaf ut innvendig nå.

Kommer med lengre rekkevidde

I løpet av høsten 2018 kommer en utgave med enda lengre rekkevidde. Det ryktes om godt over 500 kilometer.

– Ja det stemmer. Jeg kan ikke bekrefte noen endelig rekkevidde, eller nøyaktig leveringstidspunkt ennå. Enn så lenge konsentrerer vi oss om å få ekspedert de bestillingen vi har fått. Så vil bestillingene på modellen med lengre rekkevidde åpne om noen måneder, avslutter Marcussen.

Nissan Leaf kom første gang i 2011 og ble en stor suksess både for fabrikken og den norske importøren. Mer enn 30.000 biler er solgt bare her i Norge. I global sammenheng er det solgt over 280.000 eksemplarer av den helelektriske bilen. Den utgående modellen har også solgt svært godt i 2017.

Vi har allerede kjørt nye Nissan Leaf, les mer her:

Se video av nye Nissan Leaf under: