Høstens store nyhet fra Volvo er nye XC40. Den vil bli en svært viktig bil for svenskene de kommende årene.

XC40 er deres første kompakte SUV, og samtidig første bil ut i det som skal bli en hel serie av mindre biler. 40-serien er basert på en helt ny bilplattform som Volvo har utviklet sammen med sin kinesiske eier, Geely.

Det er naturligvis ikke tilfeldig at de starter med SUV her. Det er nemlig biltypen som vokser mest i salg verden rundt, og Volvo har ambisjoner om å ta sin del av denne kaka.

Lik konseptversjonen

21. september debuterer XC40 i Milano, vi i Broom er blant dem som har blitt invitert til avdukingen.

Akkurat nå er Volvos konsernledelse i Spania, der de testkjører XC40. Derfra har det også kommet et par bilder, av godt kamuflerte eksemplarer.

Proporsjonene på bilen viser at den etter alt å dømme kommer til å bli svært lik konseptversjonen som ble vist første gang i fjor, og som vakte stor oppsikt den gangen.

Volvo har elbil på gang, så mye skal den koste

Legg merke til vinkelen på bakre siderute, dette er en dristig løsning fra Volvos side. Foto: Volvo.
Legg merke til vinkelen på bakre siderute, dette er en dristig løsning fra Volvos side. Foto: Volvo.

Uformell toppsjef

En av de mest særpregete løsningen: Måten det bakerste sidevinduet knekker oppover og møter taklinjen. På bildene fra Spania er også dette området godt kamuflert, men ut fra folieringen ser det ut som løsningen er med til produksjonsklar bil.

Volvos toppsjef Håkan Samuelsson er også med på dette arrangementet og har lagt ut bilde av seg selv foran en XC40, på Twitter. Akkurat det er vi ikke veldig vant med fra bilbransje-sjefer og dette viser også at Volvo gjør ting litt annerledes enn mange av konkurrentene. Litt mer uformelt, og litt mer nede på jorden.

En uformelt antrukket Håkan Samuelsson poserer foran nye XC40, og har lagt ut dette på Twitter.
En uformelt antrukket Håkan Samuelsson poserer foran nye XC40, og har lagt ut dette på Twitter.

Her er Volvo-nyheten du egentlig ikke skulle få se

Jobbet med interiøret

Nye XC40 kommer til å få mye av den samme teknologien som allerede er på plass i de større modellene. Det betyr at den blant annet får sikkerhets og styreassistansefunksjoner som Volvos semi-autonome Pilot Assist-system, seneste generasjonen City Safety, Run-off Road protection, Cross Traffic Alert med autobrems og et 360-graders kamera som gjør det enklere å parkere på trange parkeringsplasser.

Volvo har også jobbet mye med interiøret i bilen. Svenskene erklærer like godt at det nå skal være slutt på et problem som bilførere rundt om i verden har måttet slite med – nemlig manglende oppbevaringsplass inne i bilen.

Her er konseptversjonen, svær mye av dette designet er sannsynligvis med over til produksjonsklar bil.
Her er konseptversjonen, svær mye av dette designet er sannsynligvis med over til produksjonsklar bil.

Luftventilert subwoofer

I utviklingen av XC40 skal kundeforskningsteam hos Volvo ha brukt mye tid på å finne ut hvordan byboere rundt om i verden bruker bilen daglig, og – enda viktigere – hvordan de oppbevarer tingene sine i bilen. Kundene har også blitt spurt om hvilke forbedringer de ønsker seg innvendig i bilen.

For eksempel har designerne valgt å gjøre noe helt nytt for å få bedre oppbevaringsplass i dørene i XC40. Ved å flytte høyttalerne fra dørene og utvikle verdens første luftventilerte subwoofer montert på dashbordet, har Volvo fått nok plass i dørene til en bærbar PC og et nettbrett, eller et par vannflasker.

Vi testet Volvo V90 i 1.400 kilometer – les mer om det her:

Se mer om nye XC40 i videoen under: