Ford Ecosport har ikke gjort veldig mye ut av seg etter at den ble lansert i Norge i fjor. Dette er en kompakt SUV/crossover som i utgangspunktet er skreddersydd for land med lavere kjøpekraft.

Bilen har så langt vært bygget i India, og da vi testet den første gang var det ikke vanskelig å merke at sparekniven hadde blitt flittig brukt underveis i utviklingen.

Det norske avgiftsnivået er heller ikke spesielt snilt mot biler som dette. Prisfordeler blir fort spist opp av avgifter, dermed blir ikke bilene i praksis billige nok. Med startpris på 236.000 kroner har dagens Ecosport en tung jobb mot de beste konkurrentene.

Med 4x4

Men kanskje er det verdt å gi EcoSport en ny sjanse. Nå gjør nemlig Ford seg klare til å lansere en oppdatert utgave av bilen. I tillegg til designendringer, helt nytt interiør og flere avanserte teknologier, kommer EcoSport for første gang også med firehjulstrekk.

4x4 lanseres i kombinasjon med en ny 1,5-liters dieselmotor. Denne leverer 125 hestekrefter, har et dreiemoment på 300 Nm og et CO2-utslipp nede på 119 g/km.

I tillegg kommer EcoSport med Fords prisbelønte 1-liters Ecoboost bensinmotor, med 125 eller 140 hestekrefter og forhjulstrekk, samt en 100-hesters 1,5 liters TDCI dieselmotor med forhjulstrekk.

Interiøret er oppgradert, materialkvaliteten skal også være høyere enn tidligere. Det var da også nødvendig.
Interiøret er oppgradert, materialkvaliteten skal også være høyere enn tidligere. Det var da også nødvendig.

Noen ville ikke vente på importøren – og tok inn EcoSport selv

12 farger

Det er også første gang EcoSport er tilgjengelig som en sporty ST Line-modell, med tak- og dørstolper i kontrastfarge som standard. Her får du også styling-elementer som sideskjørt, svarte takskinner, 17-tommers aluminiumsfelger og en rekke andre unike detaljer, både innvendig og utvendig.

ST Line har også et mer sportslig kjøreoppsett, og leveres med teknologier som infotainment-systemet SYNC3, cruisekontroll, justerbar hastighetsbegrenser og navigasjon.

EcoSport leveres nå i 12 farger og en rekke tilpasningsvalg som for eksempel kontrastfarget tak. Ford lover et interiør som skal være langt mer moderne og mer brukersentrert enn før. Her er det blant annet 8-tommers berøringsskjerm, oppvarmet ratt og en rekke smarte oppbevaringsløsninger. Du kan også justere gulvet i det 334 liter store bagasjerommet.

Billig og tøff konkurrent blir snart ny

Må prise aggressivt

Innvendig har bilen fått nye seter som skal gi bedre komfort, enten du sitter foran eller i baksetet. Du kan velge mellom syv forskjellige farger på interiørbelysningen. Nye EcoSport byr også på et helt nytt premium B&O Play lydsystem. Her er det ti høyttalere og en subwoofer spesialtilpasset kupeen.

Ford har også jobbet med sikkerheten. EcoSPort har knekollisjonsputer for sjåføren og nye kollisjonsputer langs sidene som er designet for å bevege passasjerene i bilen vekk fra treffpunktet. Dessuten nye «gardin-kollisjonsputer» for maksimal sikkerhet ved en påkjørsel fra siden.

Nye EcoSport skal bygges på Fords fabrikk i Craiova i Romania. Salgsstart er senere i år. Foreløpig vet vi ikke om noe om hva den vil koste i Norge, men Ford er nødt til å prise aggressivt hvis de skal ha mulighet til å matche nye og mer påkostede konkurrenter. Blant dem er biler som Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur og Mazda CX-3 – for å nevne noen.

I tillegg er nye Volkswagen T-Roc og Skoda Karoq også like rundt hjørnet. I denne klassen er det seriøst mye å velge mellom for bilkjøperne.

Les testen: Denne blir det tungt å selge i Norge

EcoSport ser mer sporty ut bakfra oss, bakluka er fortsatt sidehengslet.
EcoSport ser mer sporty ut bakfra oss, bakluka er fortsatt sidehengslet.

Skal filme bilen din når den er på verksted, se video under: