I neste uke skal BMW etter planen avduke en helt ny elbil på den store bilutstillingen i Frankfurt. Den blir merkets andre helelektriske modell, etter kompakte i3 som har vært i salg noen år.

Den nye elbilen markerer også starten på en satsing som virkelig vekker oppsikt i bilbransjen. BMW bekrefter nemlig nå at de innen 2025 skal ha 25 elektrifiserte biler i sitt modellprogram, 12 av disse skal være rene elbiler.

Skal bli ledende på elbiler

Ifølge BMW skal elbilene deres ha rekkevidde på opptil 700 kilometer, mellom hver lading.

– Vi skal utvide andelen elektrifiserte biler i alle våre merker og modellserier. Det inkluderer også Rolls-Royce og BMWs M-modeller, sier BMW-sjef Harald Kruger, i en uttalelse.

Ambisjonen er klar: BMW skal bli ledende på elektriske kjøretøyer. Konsernet investerer nå milliardbeløp for å gjøre fabrikkene sine klare for den elektriske revolusjonen.

i3 har vært prøvesteinen for BMWs elektriske satsing, snart får den selskap!
i3 har vært prøvesteinen for BMWs elektriske satsing, snart får den selskap!

BMW-en satte råkjørings-rekord på norske veier

Elektrisk SUV i 2020

Elbilen som skal vises i Frankfurt, er en firedørs sedan. Den går inn mellom i3 og hybriden i8 i dagens modellprogram. Det har blitt spekulert i at den i praksis er kommende 3-serie, i praksis en modell som går rett i strupen på Tesla Model 3. Slik det ser ut nå, vil denne bilen komme på markedet i 2021.

Det betyr at den vil bli slått med god margin av en annen elektrisk bil fra BMW-konsernet. I Frankfurt skal de nemlig også vise fram nye Mini Electric. Den skal etter planen komme i salg i 2019.

Tidligere har BMW bekreftet at en elektrisk utgave av SUV-en X3 skal være på markedet i 2020.

Dette er den beste elbilen i kulda

Mye annet å velge mellom

Bilbransjen har på mange måter blitt tatt på senga av suksessen Tesla har hatt med sine biler så langt – og ikke minst den enorme forhåndsinteressen rundt deres Model 3. Mange har sittet på gjerdet og holdt an den elektriske satsingen, men nå skjer det ting hos de aller fleste av verdens bilprodusenter.

Så langt har Tesla hatt én stor fordel: Bilene deres har i praksis ikke hatt konkurrenter. Det er snart over og for Teslas del blir det utrolig viktig å klare å etablere seg som volumprodusent, før den store bølgen av nye elbiler kommer.

Den første store testen på det, blir om de klarer å gire opp produksjonen av Model 3 hurtig nok til å levere bil til alle de som har bestilt. Klarer de ikke det, har kundene deres snart veldig mye annet å velge mellom også.

BMW i3 blir ny – les mer om den her:

Slik ser i3 ut i s-utgave. Dette er en mer sporty versjon av BMWs lille elbil.
Slik ser i3 ut i s-utgave. Dette er en mer sporty versjon av BMWs lille elbil.

Heftig hybrid: Se mer av i8 i videoen under: