En stor suksess har blitt ny

Men det vil du kanskje slite med å se...

Nissan Qashqai har solgt svært godt i Norge. Nå har den kommet i en oppgradert utgave for å møte tøff konkurranse.
Nissan Qashqai har solgt svært godt i Norge. Nå har den kommet i en oppgradert utgave for å møte tøff konkurranse.

Den kompakte crossoveren Nissan Qashqai har vært en gedigen suksess helt siden den kom første gang i 2007.

Over 2,3 millioner biler er solgt så langt. Men det er absolutt ikke over ennå.

Etter en facelift i 2010, lanserte Nissan helt ny generasjon i 2014.

For å gjøre bilen fortsatt konkurransedyktig og for å holde salgstrykket oppe, gir Nissan nå andre generasjon en oppgradering.

Mer lakk og mer elegant

Det man først og fremst ser det på er nye, tøffere frontlykter. V-grillen som har blitt Nissans kjennemerke har også blitt ny og dypere, samtidig som støtfangeren foran er endret.

En crossover skal jo kunne tåle litt dårlig vei, dype hjulspor og tøffere bruk enn en alminnelig stasjonsvogn. Derfor har de ofte sorte, ulakkerte plastdetaljer på utsatte steder. Nissan velger nå å spandere mer lakk på disse detaljene og går for mer eleganse og litt mindre tøff look.

Det er mye det samme bak. Nye baklamper. Også her er fangertrekket endret. Bilen har fått nye haifinne-antenne på taket for radio og navigasjon.

Nissan Qashqai: Så billig får du folke-SUVen nå

Nytt ratt, helt nye seter og generell oppstramming av interiøret sto på programmet da Nissan skulle gjøre Qashqai mer moderne.
Nytt ratt, helt nye seter og generell oppstramming av interiøret sto på programmet da Nissan skulle gjøre Qashqai mer moderne.

Strammet opp innvendig

Ikke de helt store grepene med andre ord. Men allikevel nok til at bilen ser en god del freshere og moderne ut, når man ser ny og gammel ved siden av hverandre.

Innvendig er kanskje der endringene er størst. Med blant annet nye seter som skal være mer behagelige på lengre turer, nytt ratt og en generell oppstramming av interiøret.

– Det har også vært jobbet med støyreduksjon, særlig på modellene med dieselmotor. Men også med å redusere vind- og veistøy, forteller Tobias Biberger som er produktmanager for crossovere hos Nissan i Europa.

– Qashqai er nå også tilgjengelig med et oppgradert og tilpasset Bose stereoanlegg og har i tillegg fått automatisk nødbrems og en del andre sikkerhets- og førerassistent-systemer, forklarer Biberger videre.

Vi har allerede kjørt helt nye Nissan Leaf. Les mer her:

Bakfra er ikke endringene så store, men nye baklamper og annen bakfanger er i alle fall på plass.
Bakfra er ikke endringene så store, men nye baklamper og annen bakfanger er i alle fall på plass.

Ikke helt lydløs ennå...

Vi har hatt en prøvetur i bilen og konstaterer fort at når det gjelder reduksjon av vind- og veistøy så er det litt mer å gå på ved neste oppgradering. Det skal dog nevnes at vi kjørte bilen på tildels grov asfalt. Utover dette er bilen både pen, lettkjørt og lett å like.

Det er også en bil som byr på litt høyere bakkeklaring og ditto sittestilling, som mange av kundene setter pris på. Bilen ser kanskje ut som en firehjulstrekker og den kan også tleveres som det. Faktum er allikevel at rundt 90 prosent av alle Qashqai som selges i vinterlandet Norge har forhjulsdrift.

Eier du en Nissan Qashqai? Fortell oss om den her:

Video: Nissan Qashqai fyller 10 år