Konkurransen i småbilklassen har aldri vært tøffere. De siste årene har også premiumprodusentene blandet seg inn her. Det gjør at de mer folkelige merkene har fått det langt tøffere, og har måttet heve lista i klassen betraktelig.

Det har vi akkurat sett med nye Ford Fiesta som ble lansert på sensommeren. Nå svarer Volkswagen nesten umiddelbart med en helt ny Polo. Akkurat nå er vi i Broom i Hamburg i Tyskland, på første prøvekjøring av nykommeren.

God plass

Dette er sjette generasjon av Polo, en modell som i mange år har dominert denne klassen. I Norge har den de senere årene blitt vippet av tronen av Toyota Yaris. Det håper naturligvis VW å kunne gjøre noe med når de kommer med helt ny modell.

Hva er det så som har skjedd her? Jo, Polo har oppskriftsmessig vokst i størrelse. Den er nå ganske lik storebror Golf fra et par generasjoner tilbake. Det betyr lengde så vidt over 4 meter.

Plassen i kupéen er imponerede god, det gjelder også beinplass og takhøyde i baksetet som tidligere har vært litt ankepunkt mot bilen. Bagasjeplassen er slett ikke verst. 349 liter er bra til å være denne klassen.

Du er neppe i tvil: Dette er en Polo. Her har Volkswagen designtradisjoner å videreføre.
Du er neppe i tvil: Dette er en Polo. Her har Volkswagen designtradisjoner å videreføre.

– Blir vi lurt på bagasjerommene?

Under 200.000,-

Designet er mer fornyet enn nytt, her er det viktig for VW å følge en oppskrift som har fungert i mange generasjoner. Men på teknologi og utstyr har det skjedd mye. Her følger Polo trenden som går mot at småbilene får mer og mer av det utstyret vi tidligere har forbundet med større og dyrere biler.

Her handler det om mange valgmuligheter. Du kan kjøpe en rimelig og enkelt utstyrt Polo. Rimeligste utstyrsversjon er Trendline. Med 1-liters motor på 65 hestekrefter koster den fra 193.600 kroner.

Men du kan også dra på ­– og kjøpe toppmodellen Highline. Med 95 hestekrefter (også dette en 1-liters bensinmotor) og syvtrinns DSG-automat er startprisen på 249.900 kroner. Så er det fullt mulig å ende opp på en god del mer etter hvert som du krysser av for ekstrautstyr. Her er det MYE å velge mellom.

Polo har vokst hele 8 centimeter i lengderetningen, det gir god innvendig plass.
Polo har vokst hele 8 centimeter i lengderetningen, det gir god innvendig plass.

Denne klokken koster nesten 1,5 millioner kroner

Fleksibel plattform

Standard på alle Poloer i Norge: Front Assist med City Nødbrems, fotgjengergjenkjenning og PreCrash-system. Dette er ting vi bare kunne drømme om i denne klassen for noen år siden.

Etter å ha kjørt Polo noen timer på regntunge tyske lande- og motorveier er førsteinntrykket at dette er en bil som godt kan ta opp kampen mot konkurrenter som er en klasse større. Det handler blant annet om komfortable kjøreegenskaper, et avansert understell og svært god støydemping.

Nye Polo er bygget på VW konsernets svært fleksible plattform kalt MQB. Denne strekker seg nå fra nettopp Polo, til den store SUV-en Atlas. På den måten sparer Volkswagen utviklingskostnader.

Interiøret kler litt ekstra farge. Her kan du også boltre deg i svært mye utstyr, hvis du er villig til å betale.
Interiøret kler litt ekstra farge. Her kan du også boltre deg i svært mye utstyr, hvis du er villig til å betale.

Automat er et godt valg

Og en god del av de pengene har gått til å gi Polo langt mer luksusfølelse enn tidligere. Bilen virker særdeles godt sammenskrudd. Alt du tar og kjenner på føles solid, det er litt som om hele bilen er hulet ut av et stort stykke metall. Dette er Volkswagen gode på, også når de lager småbil.

Vi kjører bilen med både femtrinns manuell girkasse og DSG-automat, begge i kombinasjon med 1-liters motor på 95 hestekrefter. Den er sterk nok til å gi fint overskudd.

Og hvis du ikke på død og liv MÅ gire selv, velger du DSG-girkassen. Den kler bilen og understreker følelsen av høy komfort.

Topp 3: De rimeligste bilene med automatgir

GTI med 200 hestekrefter

Volkswagen tilbyr altså svært mye utstyr her. Det inkluderer også digitalt instrumentpanel, Polo er første VW ute med andre generasjon av dette systemet. Her får vi en effektiv demonstrasjon av hvilke stordriftsfordeler et så stort konsern som Volkswagen har. De kan enkelt gjøre avansert luksus. og sikkerhetsutstyr tilgjengelig også nedover i modellutvalget. Da er det ikke enkelt å være konkurrent med mindre ressurser.

I tillegg til fornuftig motorisering kommer nye Polo etter hvert også i en GTI-utgave med hele 200 hestekrefter. Det kan komme til å bli en veldig morsom bil – og en bil etter klassisk GTI-oppskrift. Liten, kjøreglad bil med stor motor.

Likevel: Alle de som kommer til å kjøpe bilen med 1-liters motor, kommer neppe til å savne mye de heller. Polo har fått komfort, kjøreegenskaper og plass som gjør at den nå kan yppe seg mot både større og dyrere konkurrenter, ja i mange tilfeller også overgå dem på flere områder. Det er ingen dårlig prestasjon av en bil i denne klassen.

Vi har nettopp testet Ford Fiesta – les mer her:

Her debuterer nye Polo – se video under: