André la inn skambud på gammel luksus-SUV – og fikk den

Skummelt bilkjøp ble et lykketreff!

Den gamle BMW X5-en har etter kjøpet gjennomgått en betydelig forvandling. Foto: Privat.
Den gamle BMW X5-en har etter kjøpet gjennomgått en betydelig forvandling. Foto: Privat.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

BMW X5 kom i 1999 og startet på mange måter et nytt bilsegment. Nemlig luksus-SUV. Dette var noe helt annet enn Mitsubishi Pajero og Toyota Landcruiser, samtidig som prisene lå et stykke under Range Rover som lenge hadde monopol i klassen.

X5 videreførte det vi både forbant og fortsatt forbinder med BMW. Nemlig kjøreglede, komfort og ytelser.

Så ble da også bilen en umiddelbar hit. Dette var noe av det grommeste man kunne ha ved årtusenskiftet og en bil som mange siklet på, men de færreste hadde råd til, den gangen. Dette var jo før både Volvo XC90 og Audi Q7.

BMW X5 bød på noe helt nytt da den kom i 1999. Dette er et reklamebilde fra den gang.
BMW X5 bød på noe helt nytt da den kom i 1999. Dette er et reklamebilde fra den gang.

Ikke feilfri ...

For en del av X5-eierne ble dog gleden kortvarig. Bilene var nemlig ikke feilfrie og byggkvaliteten noe ujevn, for å si det på den diplomatiske måten. Det skal i rettferdighetens navn også sies at BMW gjorde mye for å rette opp i dette og at bilene ble mye bedre underveis.

Nå har bilene sunket i pris, i takt med at årene har gått. Som oftest er det ikke problemet å ha råd til å kjøpe en eldre X5, men mer å ha råd til å reparere den om noe går i stykker. Det gjør det jo gjerne på gamle biler. For som på luksusbiler flest koster det ofte både skjorter og bananer når ting ryker og bilen må på verksted.

Slik sett tok André Berg en sjanse da han kjøpe seg en litt små-uggen BMW X5 fra 2001 som blant annet ikke hadde hatt EU-kontroll, noe som fort kunne blitt dyrt om mye var feil...

Men han stupte i det og det har trolig vært et lykketreff både for eieren og for bilen.

Les også: BMW X5 Kan være skummelt bruktbilkjøp.

Her er André sin historie:

Bilen:

André har allerede gjort mye med bilen, men det står enda mer på 'to do'-lista. Foto: Privat.
André har allerede gjort mye med bilen, men det står enda mer på "to do"-lista. Foto: Privat.

Merke, modell: BMW X5, E53, 3.0i (bensin) fra 2001

Hvor lenge har du eid den? Kjøpte den i juni 2017.

Hva har du gjort med den? Bilen skulle vært vist på EU-kontroll en måned før jeg kjøpte den. Det var også noe av grunnen til at den over tid hadde gått ned i pris, mens den lå ute på finn.no.

Jeg fulgte med bilen lenge og ga til slutt et skam-bud – og vi møttes på midten.

Bilen hadde noen problemer og når det gjelder manglende EU-kontroll vet man aldri hva som kan dukke opp. Så jeg tok en rå-sjanse og tjente mange mye på det. Heldigvis! Det som er skummelt på disse bilene var ikke en del av problemene på min bil, det var andre ting. Blant annet oljelekkasje.

Jeg har byttet toppdekselpakning, alt av flytende væsker. Byttet til K&N luftfilter og byttet oljefilter, Plastidippet grill, felger, sidespeil, emblemer. Jeg har karbonfoliert all trim og byttet alle pærer innvendig til blå LED-pærer. Dessuten har jeg sotet rutene, satt inn ny Pioneer-stereo og montert subwoofer bak.

Les også: Cecilie (21) gjorde kupp på gammel Volvo som ikke startet

Kjøreegenskapene og det at SUV-en faktisk går veldig bra er noe av det André liker best med X5-en sin. Foto: Privat.
Kjøreegenskapene og det at SUV-en faktisk går veldig bra er noe av det André liker best med X5-en sin. Foto: Privat.

Liker best med bilen: Kjøregleden og at den flytter seg bra i forhold til størrelsen! Samt god oversikt og god plass når man skal på tur.

Liker minst med bilen: Interiørfargen. Er ikke noen stor fan av grått interiør, men kan leve med det.

Beste opplevelse med bilen: Når man er ute på sene nattetimer og har veiene for seg selv.

Framtidsplaner for bilen: Til våren har jeg planer om å plast-dippe hele bilen. I tillegg vurderes nye felger. I framtiden skal den også brukes til å trekke tilhenger med drifting-bil på.

Drømmebil: Nissan Skyline, Nissan 200SX og Mercedes CL 500

Det er ikke rart Bobla til Kenneth vekker oppsikt

Eieren:

Navn:

André Berg.

Alder: 37 år.

Bosted: Fredrikstad.

Litt om meg selv: Født og oppvokst på Grünerløkka, Vokst opp med biler og motorsykler rundt meg. På grunn av at jeg ikke hadde råd eller behov, tok jeg aldri førerkortet før for tre år siden. Da først våknet bil-dyret i meg. Så langt har jeg eid en Ford Mondeo Ghia, så en Mercedes CLK 200 som jeg fikset opp og solgte, før jeg kjøpte BMW X5-en jeg har nå.

Selv om jeg vokste opp med muligheter for å lære masse om å skru å mekke, så var det aldri en interesse da. Så det er de siste tre årene jeg har begynt å lære meg å skru bil selv. Det er mye å lære, men det er veldig gøy.

Innvendig bærer bilen tydelig preg av de blå LED-pærene. Foto: Privat.
Innvendig bærer bilen tydelig preg av de blå LED-pærene. Foto: Privat.

Vis fram bilen din:

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre André om? Bruk kommentarfeltet under!

Les også: Bruktbilen fra helvete ble nordmenns drømmebil

Video: Dette kan vi vente oss fra VW i nær framtid: