Helt siden Nissan Leaf kom høsten 2011 har elbil-modellen vært en stor suksess for den japanske produsenten. Den har de siste årene vært blant Norges mest solgte biler og den finnes i mer enn 30.000 nordmenns eie.

Ikke nok med det. Dette er også verdens mest solgte elbil.

Mer enn 270.000 biler har blitt solgt globalt. Disse har tilbakelagt mer enn 3,4 milliarder kilometer. Noe som er et nesten ufattelig høyt tall. Leaf er også den modellen som oppnår aller høyest kundetilfredshet hos Nissan-eierene, som generelt sett er veldig fornøyd med sine biler.

Ingen tvil: Denne bilen har blitt ny! Leaf har med seg noen linjer fra forgjengeren, men er både strammere og mer sporty i designet.
Ingen tvil: Denne bilen har blitt ny! Leaf har med seg noen linjer fra forgjengeren, men er både strammere og mer sporty i designet.

Letter på sløret

De første årene hadde bilen omtrent monopol i sitt segment. Men de siste årene har sterke konkurrenter kommet til. Da kanskje særlig i særlig i form av VW e-Golf, Renault Zoe, Kia Soul, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e og BMW i3, for å nevne noen.

Vi vet også at flere bilmerker posisjonerer seg for å få sin del av det stadig økende elbil-markedet. Leaf har fått langt tøffere konkurranse de siste årene, det begynner å merkes at modellen ikke lenger er ny.

Nå er imidlertid ventetiden over og Nissan letter for første gang på sløret og viser oss modellen som forventes å komme til Norge allerede første halvår 2018. En bil mange norske kunder garantert både venter på og er spente på.

Les også: Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Større og sterkere

Nissan her enn så lenge vært noe over middels sparsomme med tekniske data og spesifikasjoner til andre generasjon Leaf.

Dette er de spesifikasjonene vi har fått tilgang til fra Nissan så langt.
Dette er de spesifikasjonene vi har fått tilgang til fra Nissan så langt.

Bilen har blitt lengre, lavere og bredere og byr på mer plass både innvendig og i bagasjerommet. Motoreffekten har økt fra 109 hestekrefter til 150. Bilen er derfor kvikkere i trafikken enn sin forgjenger.

Det er også lagt stor vekt på at den skal være morsommere å kjøre og intuitiv i bruk. Selvfølgelig har den blitt oppgradert med mange nye førerassistentsystemer også.

Jens kjøpte Norges første Nissan Leaf

Interiøret er mindre sært enn tidligere. Bildet viser en bil med rattet på høyre side.
Interiøret er mindre sært enn tidligere. Bildet viser en bil med rattet på høyre side.

Rekkevidde

Rekkevidden er ofte det det store spørsmålet når det gjelder elbiler. Også her er Nissan sparsommelige med opplysninger.

Etter det vi vet kommer den med to størrelser på batteripakken. En som skal kunne gå 378 kilometer (i følge den såkalte NEDC-normen) og etter det vi erfarer, litt senere i 2018 en Plus-utgave som skal kunne gå vesentlig lengre. Vi tipper over 500 km.

Vi skal komme tilbake med eksakte spesifikasjoner så fort vi får disse. Prisene er heller ikke kjent ennå, men skal bli "svært konkurransedyktige" ifølge våre kilder.

Se alle bildene av nye Nissan Leaf i karusellen under:

Les også hva eierne av Nissan Leaf mener om sin bil her:

Nissan har akkurat publisert første video på nye Leaf, den kan du se under: