6 ting du bør vite om Nissans nye elbil

Denne venter flere tusen nordmenn på.

Nye Nissan Leaf kommer til Norge i februar. Importøren har så langt ikke gått ut noen tall for forhåndssalget, men det er ikke tvil om at det er snakk om mange tusen eksemplarer.
Nye Nissan Leaf kommer til Norge i februar. Importøren har så langt ikke gått ut noen tall for forhåndssalget, men det er ikke tvil om at det er snakk om mange tusen eksemplarer.

Første generasjon Leaf har vært en stor suksess for Nissan. Den er med god margin Norges mest solgte elbil.

Nå er det straks klart for en helt ny Leaf. Vi i Broom testet den i Japan tidligere i år. Forrige uke kom prisene og de vakte stor oppsikt.

Leaf får nemlig en startpris på 236.000 kroner. For 284.000 får du toppmodellen Tekna, med mye utstyr og blant annet delskinn-seter.

Rekkevidde er på 378 kilometer etter den såkalte NEDC-normen. Det gjør at svært få konkurrenter kan måle seg med Leaf på kombinasjonen rekkevidde og pris.

Neste år kommer Leaf etter alt å dømme til å bli en av Norges mest solgte biler. Her er seks ting du bør vite om nykommeren:

Leaf er en av elbil-pioneerene. Nå lanserer Nissan straks andre generasjon.
Leaf er en av elbil-pioneerene. Nå lanserer Nissan straks andre generasjon.

1. Stress-fri kjøring:

Nissan har under utviklingen lagt stor vekt på det de kaller stress-fri kjøring. Det handler om moderne førermiljø, helt nye seter, aktive hjelpe- og sikkerhetssystemer og intuitiv bruk av disse. Og ikke minst støyreduksjon inne i bilen.

Leaf er også første bil ut med Nissan ProPilot-system. Dette handler om selvkjørende teknologi.

Leaf er første Nissan ut med merkets ProPilot-teknologi.
Leaf er første Nissan ut med merkets ProPilot-teknologi.

Her kan du lese mer om ProPilot-systemet i Leaf

2. Bagasjerom:

Et spørsmål mange garantert stiller seg er dette: Duger Leaf som familiebil? Svaret på det avhenger naturligvis av behov og preferanser, men bagasjerommet har i alle fall vokst en god del fra første generasjon.

Da tok det unna 370 liter. Nå er tallet 435. Med det har Leaf betydelig større bagasjerom enn en konkurrent som VW e-Golf, der er volumet på 341 liter.

3. e-Pedal:

e-Pedal kaller Nissan sin teknologi som skal kunne redusere bruken av bremsepedalen med ca. 90 prosent. Bilen både akselereres og bremses med kun gasspedalen. Dette innebærer at man ikke trenger å flytte foten fra pedal til pedal ved blant annet køkjøring. Systemet aktiveres ved å trykke på en knapp i midtkonsollen. Når man slipper gassen, bremser bilen av seg selv.

Det er da meningen at den ordinære bremsepedalen brukes kun ved behov for brå og plutselig oppbremsing.

Også innvendig har det skjedd mye fra forrige generasjon.
Også innvendig har det skjedd mye fra forrige generasjon.

Kai gjorde jobben selv, sparte flere tusenlapper

4. Kraftigere motor og nytt batteri:

Der forrige generasjon nøyde seg med 109 hestekrefter, byr den nye på hele 150 hester. Det gjør bilen betydelig kjappere og mer kraftfull i trafikken enn utgående modell.

Også batteriet er helt nytt, med helt ny styringselektronikk og direkte kjøling. Garantien på batteriet er 8 år eller 160.000 kilometer.

Maks rekkevidde er altså 378 kilometer. Vi gleder oss til å få testet ut dette i praksis, ikke minst på vinteren. I utgangspunktet kan du nok regne med at dette betyr inntil 300 kilometer på sommeren, mindre på vinteren.

Rekkevidden har økt til 378 kilometer, bare Renault Zoe går lenger av de folkelige elbilene.
Rekkevidden har økt til 378 kilometer, bare Renault Zoe går lenger av de folkelige elbilene.

5. Flat under:

Under – i bokstavelig forstand– utviklingen av nye Leaf, har man lagt stor vekt på forbedret aerodynamikk og hvordan luftstrømmene rundt bilen passerer. Dels for å unngå vindsus, men også for å gi bilen lengre rekkevidde.

Dette gjør at Leaf har blitt mye flatere og glattere på undersiden. Både spoilere og sideskjørt er optimalisert med tanke på nettopp luftstrømmene. Bilen har også fått en bakre diffuser. Og nye Leaf har vesentlig høyere marktrykk enn forrige modell.

Slik ser nye Leaf ut i fronten.
Slik ser nye Leaf ut i fronten.

Det har dukket opp et elbil-problem ingen vil snakke om

6. Grill med "iskuber"

Den nye Leafen har fått den velkjente V-grillen som vi finner hos resten av Nissan-familien. Ikke for at den på noen har bruk for den, men mest for familielikhetens skyld.

Nissan har bak dekselet gjemt kameraer og radarer til bilens autopilot. De blå "pyramidene" i grillen/dekslet er for å designet for å illustrere iskuber for å minne oss om miljø-aspektet, samt for å gi bilen et mer eksklusivt utseende.

LES MER: Nissans nye elbil blir en prisbombe

Du kan se video av nye Nissan Leaf under: