Forrige generasjon 5-serie er en av de mest solgte modellene til BMW. Designet satt som et skudd fra dag én, i motsetning til forgjengeren som krevde en del tilvenning.

I bruktmarkedet gjenspeiles det gode nybilsalget – noe som betyr at du har et rikt og variert utvalg av biler å velge mellom.

Selv om dette er en familiebil, der komfort og plass er høyt prioritert, har BMW også valgt å lage noen ekstreme- og mer sporty varianter. M5 og M550d, for eksempel. Begge klarer 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Men det finnes en annen versting også – som kan se helt ”uskyldig” ut. 550i. Og i bruktmarkedet kan den være et aldri så lite kupp!

Brukt BMW M5: Nå begynner den å bli billig

Over 400 hk

De to M-modellene, M5 og M550d, ble levert som standard med både M-pakke, diverse M-detaljer og emblemer. 550i var det imidlertid fullt mulig å bestille uten noen som helst styling eller emblemer.

De som valgte det, fikk en heller anonym bil – der utseendet mildt sagt er misvisende. For denne bilen lager hakkemat av veldig mye av det den møter på sin vei, også av sportsbiler.

Under panseret sitter en V8-er som byr på over 400 hk!

Som du dermed skjønner, det dreier seg om en vaskeekte ”sleeper” – altså en bil som er betydelig piggere i realiteten enn du kanskje skulle tro.

Her står den. Uten M-pakke og noen som helst emblemer, kunne det like gjerne vært en 520d med 164 hk. Men under panseret på denne er et noe helt annet ... Faksimile: Finn.no
Her står den. Uten M-pakke og noen som helst emblemer, kunne det like gjerne vært en 520d med 164 hk. Men under panseret på denne er et noe helt annet ... Faksimile: Finn.no

Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

Voldsomt verditap

Vi har snublet over en 2010-modell 550i, uten M-pakke, i bruktmarkedet. Kilometerstanden er ikke ille – 98.000 står det i annonsen.

Med sine 408 hk, gjør denne 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Det er faktisk bare 0,4 sekunder "saktere" enn M5, og bare 0,1 sekund bak M550d.

Men det beste med denne bilen er prisen. For mens en godt utstyrt modell lettet deg for rundt 1,6 millioner kroner som ny, er prisantydningen nå 549.000 kroner.

Klikk her for å se hele annonsen

Utstyrsorgie

Skal du ha en tilsvarende utstyrt M5, må du gjerne opp i minst 700.000-800.000 kroner. Da klarer du deg kanskje med litt mindre krefter, og betydelig lavere pris?

Og apropos utstyr. Akkurat den bilen vi omtaler her, ble det ikke spart på noe (ja, bortsett fra nevnte M-pakke, da). Her er det for eksempel original underholdningspakke i baksetet, head up display, night vision, adaptiv cruisecontrol, komfortseter med varme, kjøling og massasje – og tilhengerfeste. Sistnevnte kan du glemme på en M5!

Så her har du en praktisk bil for hele familien.

Noen ganger blir faktisk en gammel Volvo for rask for en BMW M5

Litt å tenke på

Er det noen ankepunkter? Tja, de fleste ønsker seg gjerne M-pakke-stylingen. Og en del legger gjerne de 150-250.000 ekstra på bordet, for å få en ekte M5.

Du får heller ikke xDrive firehjulsdrift. Stadig flere virker å være opptatt av det. Da er 550d bilen for deg.

Og selv om det verste verditapet helt klart et tatt, vil det neppe være den mest lettsolgte bilen i framtiden.

Husk også at forbruk og forsikring koster mer enn gjennomsnittet på en slik bil. Sånn, da bør vi ha klart å helle litt kaldt vann i blodet på noen.

Bilen står i Hokksund, og det kan være verdt en tur for å sjekke ut råskinnet.

Mer om BMW 5-serie:

Brooms bilguide: Over 200 nordmenn har lagt inn vurderinger av BMW 5-serie

Les om BMW 5-serie i vår bruktbilguide

Her kan du lese våre tester av BMW 5-serie

En av Norges råeste taxier er til salgs