Elbilene har gått sin seiersgang i det norske markedet de siste årene. Akkurat nå er hver femte nybil som selges en elbil: Det er historisk høyt og en elbilandel ingen andre land i verden kan vise maken til.

Dette har gitt en skikkelig opptur for de aller fleste som har elbil på programmet. Bilene har omtrent solgt seg selv, i mange tilfeller har det også vært lange ventelister.

Men ett merke har ikke vært med på denne festen, selv om de har hatt elbil på programmet. Ford har bommet skikkelig med sin elektriske Focus her hjemme. Den har knapt vært synlig på salgsstatistikkene og har allerede blitt en glemt bil for de fleste.

Men nå prøver Ford seg igjen. Focus Electric er fornyet og har fått kraftigere batteripakke, utvidet rekkevidde og kan nå også hurtiglades. Dessuten er prisen redusert.

Testbilen har en offisiell rekkevidde på 225 kilometer. Startprisen er på gunstige 233.000 kroner. Med ekstrautstyr ender den på 249.000 kroner.

Da blir spørsmålet om dette holder til å gi den en ny sjanse i et marked der det stadig ruller inn nye konkurrenter.

Focus Electric forsøker seg igjen, og har litt bedre kort på hånden nå enn da den ble lansert første gang.
Focus Electric forsøker seg igjen, og har litt bedre kort på hånden nå enn da den ble lansert første gang.

Hvordan er den å kjøre?

Focus er en av de mest velkjørende bilene i sin klasse. Den elektriske utgaven følger opp det, selv om det også merkes at batteripakken står for mange ekstra kilo bakerst. Ford-ingeniørene har stivet opp understellet for å kompensere for det. Det gjør at særlig ujevnheter og fartsdumper merkes ganske godt i bilen.

På vanlig landevei er den imidlertid komfortabel. Pluss også for presis og fin styring. Sammenlignet med biler som Nissan Leaf og Renault Zoe gir Focus rett og slett litt mer kjøreglede. Dette er ikke bare et framkomstmiddel som går på strøm.

De 142 hestekreftene gir ikke akkurat noe Tesla-skyv. Den er kjapp i starten, men ikke spesielt rask videre oppover i fart.

Ford er ikke akkurat blant de fremste på elbil av verdens bilprodusenter. Men de jobber med planer som skal endre på det i løpet av noen år.
Ford er ikke akkurat blant de fremste på elbil av verdens bilprodusenter. Men de jobber med planer som skal endre på det i løpet av noen år.

Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon

Hvordan er plassen?

Her kommer vi til det som er og blir et av de store ankepunktene mot Focus Electric: Batteripakken som spiser opp en stor del av bagasjerommet. Dette viser til fulle at bilen ikke er utviklet som elbil fra starten av. Løsningen er gammeldags og går ut over det praktiske.

Her kan du bare glemme å få inn for eksempel en barnevogn. Batteripakken gjør at bagasjeromskapasiteten synker fra 363 til 237 liter. Kanskje trenger du ikke mer i en elbil med såpass begrenset rekkevidde, men det blir uansett et stort ankepunkt mot bilen.

Plassen i kupéen er god. Her kan fire voksne fint dra på tur. Interiøret er praktisk og inneholder bra med smårom og oppbevaringssteder.

Dette er neppe det Ford-selgerne viser fram først når kunder kommer for å se på Focus Electric. Batteripakken i bagasjerommet sladrer om at den ikke er utviklet som elbil fra starten av.
Dette er neppe det Ford-selgerne viser fram først når kunder kommer for å se på Focus Electric. Batteripakken i bagasjerommet sladrer om at den ikke er utviklet som elbil fra starten av.

Brukt elbil: Hvor lenge varer egentlig batteriene?

Går den bra?

Prestasjonene er på det gjennomsnittlige i denne klassen. 11,3 sekunder på 0-100 km/t er ikke spesielt kjapt, men i bykjøring er den kvikk og lettbeint. Toppfarten stopper på 135 km/t. Det er nok like greit. Som for elbiler flest, øker strømforbruket kraftig i motorveihastigheter.

225 kilometer rekkevidde er mer enn før, men mindre enn de beste konkurrentene.
225 kilometer rekkevidde er mer enn før, men mindre enn de beste konkurrentene.

Batteripakken yter altså mer enn tidligere. Dermed har rekkevidden økt fra 162 til 225 kilometer. Det gjør bilen helt klart mer anvendelig, men er fortsatt dårligere enn de fleste konkurrentene. I vår testperiode med mellom 15 og 20 grader og pen kjøring, ligger vi på rundt 170-180 kilometer før det må lades. Det betyr at 200 kilometer er innenfor rekkevidde med litt ekstra sparekjøring.

Girkassa har et L-trinn for regenerering av bremsekraft. Det fungerer greit, men her er flere av konkurrentene bedre. Testbilen har heller ikke adaptiv cruisekontroll, det savner vi.

Med elektrisk motor under panseret blir også Focus en elbil, om enn ikke av de mest gjennomførte...
Med elektrisk motor under panseret blir også Focus en elbil, om enn ikke av de mest gjennomførte...

Derfor sparer elbil-eierne mye penger

Finest utenpå eller inni?

Denne Focus-generasjonen var temmelig anonym da den kom, og over halvveis ut i livsløpet er ikke dette akkurat en bil mange snur seg etter. Testbilens blåfarge gir litt badeand-assosiasjoner. Litt sprekere farge hadde nok gjort seg her.

Innvendig er det moderne og ganske innbydende. Knappe-orgien Ford drev med for noen år siden er et tilbakelagt stadium. Mye styres fra den godt plasserte infotainmentskjermen øverst på dashbordet.

Interiøret holder bra nivå, selv om bilen ikke lenger er noen nyhet.
Interiøret holder bra nivå, selv om bilen ikke lenger er noen nyhet.

...og hva er konklusjonen?

Ford gjør et hederlig comeback-forsøk med denne bilen, men det blir neppe noe stort salg av den grunn. Til det er den fortsatt for mye på etterskudd sammenlignet med konkurrentene.

FORD FOCUS ELECTRIC

Motor: Elektrisk

Effekt: 142 hk / 250 Nm

0-100 km/t: 11,3 sek

Toppfart: 135 km/t

Rekkevidde: 225 kilometer

L-B-H: 4,35 - 1,82 - 1,48 meter

Bagasjerom: 237 liter

Pris fra: 233.000 kr.

Pris testbil: 249.000 kr.

225 kilometer rekkevidde blir for lite når en konkurrent som Renault Zoe kan tilby hele 400. Så er det batteripakken i bagasjerommet... Den utgjør kanskje ikke noe stort problem for mange i praktisk bruk, men sladrer klart og tydelig om at Ford ikke har fulgt med i timen her.

Det er synd, for Focus en mer velkjørende og påkostet bil enn mange av konkurrentene. Prismessig kommer den også gunstig ut.

Kan du leve med svakhetene, er dette derfor ikke nødvendig noe dumt kjøp, i alle fall hvis du har tenkt å ha bilen noen år. Biler som selger dårlig i nybilmarkedet har som regel også høyere verditap enn bestselgerne. Å selge brukt Focus Electric om noen år kommer nok derfor i hovedsak til å handle om lavest mulig pris.

Ingen slår den på rekkevidde og pris: Les testen av Zoe her:

Focus Electric er ikke nødvendigvis noe dumt kjøp, men i forhold til de beste konkurrentene blir den for gammeldags.
Focus Electric er ikke nødvendigvis noe dumt kjøp, men i forhold til de beste konkurrentene blir den for gammeldags.

Se video under: Setter rekord med nye Opel Ampera-e