Det finnes vanlige biler. Det finnes sjeldne biler. Det finnes svært sjeldne biler og det finnes biler som er så uvanlige at det nesten ikke er sant.

Denne bilen tilhører definitivt sistnevnte kategori.

Bilen er forresten en smellvakker Ferrari 365 GTB/4, kanskje bedre kjent som «Daytona».

Jo – sjelden bil, men tross alt ikke så uvanlig tenker du kanskje? Du har på sett og vis rett. Ferrari-legenden ble produsert i så få som 1200 eksemplarer mellom 1969 og 1973. Denne bilen er ikke en av disse.

Ferrari 365 GTB/4 er etter manges mening den vakreste modellen gjennom tidene. Foto fra rmsothebys.com
Ferrari 365 GTB/4 er etter manges mening den vakreste modellen gjennom tidene. Foto fra rmsothebys.com

Tidenes vakreste Ferrari?

I tillegg ble det nemlig bygget en spesiell lettvektsversjon av bilen, til konkurransebruk. Bare 15 slike biler så dagens lys. Denne bilen er ikke en av disse.

Og igjen fem av disse femten hadde noen unike aluminiumsdeler for å gjøre bilen enda lettere. Denne bilen er ikke en av disse heller.

Det ble også bygget ett eneste, helt unikt eksemplar, chassisnummer 12.653, av «Daytona» med aluminiums-karosseri. Ja – det er denne bilen! Ikke bare det – den er nå til salgs etter å ha stått nedstøvet i en uthus i Japan i en årrekke.

Dette er definitivt en bil som vil være selveste rosinen i pølsa i enhver Ferrari-samling. Ikke bare er 365/GTB Daytona den modellen som etter svært manges mening er den vakreste Ferrari noensinne har bygget. Akkurat denne bilen er i tillegg så unik at ingen andre kan skaffe seg en maken.

Bilen har i følge ryktene stått siden 1980. Foto fra rmsothebys.com
Bilen har i følge ryktene stått siden 1980. Foto fra rmsothebys.com

Funnet i Japan

Det er anerkjente auksjonehuset RM Sotheby’s som selger den sjeldne bilen på sin auksjon 9. september. Så du har fortsatt noen dager på å skramle sammen penger om du kjenner suget...

Som du ser av bildene, så bærer den tydelig preg av å ha stått en stund.

Etter å trillet av samebåndet i juni 1969, ble ikke ferden til en forhandler lang. Bilen ble nemlig solgt ny av forhandleren i Bologna, Italia. Som ikke ligger langt fra fabrikken. Der ble den solgt til Luciano Conti, som foruten å være utgiver av bladet Autosprint Magazine også var en personlig venn av Enzo Ferrari.

Siden hadde bilen en håndfull forskjelligere eiere, inntil den ble eksportert fra hjemlandet Italia til Japan. I 1980 ble den kjøpt av Makoto Takai som av ukjente årsaker valgte å sette bort bilen. Siden skal den ha stått. Inntil den i juni i år på nytt dukket opp. Da med et tykt støvlag over det hele.

Se annonsen fra auksjonskatalogen her:

Den unike bilen byr på rikelig med patina. Foto fra rmsothebys.com
Den unike bilen byr på rikelig med patina. Foto fra rmsothebys.com

Hva gjør man med den?

Spesialister har sett på og gjennomgått klenodiet. Blant annet vurdert chassisnummer, motornummer etc. Man var redd for at det kunne være en kopi, eller ombygget bil, men det viste seg ganske raskt at det var den berømte og savnede aluminiums-Daytonaen.

Som etter årene med stillstand ikke har gått mer enn 36.390 kilometer siden den var ny, og som i dag også naturlig nok har matching numbers. Altså den originale motoren og drivverket. Både det originale verktøysettet og et ubrukt reservehjul følger med. Det samme gjør klubba til å løsne senter-mutteren som fester de vakre 5-eikede og klassiske Ferrarihjulene.

Så er det store spørsmålet – hva gjør man med en bil som dette? Restaurerer man den tilbake til fordums glans og storhet? Noe som trolig vil koste omtrent det samme som en enebolig i Holmenkollåsen, da bilen trenger full gjennomgang.

Eller tar man vare på den som den er nå. Som et unikt tidsdokumet og med patinaen den har fått under årenes løp?

Les også: Var på konkursens rand – nå fyller de 80 år

Restaurere - eller bevare den som den er? Foto fra rmsothebys.com
Restaurere - eller bevare den som den er? Foto fra rmsothebys.com

Billig blir den ikke

Den avgjørelsen får vi overlate til ny eier. Du skal forresten være ganske bemidlet for å bli eier av denne helt spesielle bilen. Det forventes at den vil oppnå en pris på mellom 1,4 og 1,7 millioner – og, nei vi snakker IKKE om kroner, men Euro.

Noe som med dagens kurs tilsvarer rundt 15 millioner norske kroner. Skal man ta den til Norge kommer moms i tillegg, så det begynner å koste litt... For menigmann blir det da fort en totalt urealistisk drøm.

Det er uansett morsomt at bilen snart får en ny eier som forhåpentligvis gir den en mer verdig alderdom enn det den har hatt de siste årene.

Les også: Dette er et annet låvefunn man bare kan drømme om

Video: Dette er Norges dyreste, nye Ferrari