Denne bilen skal lages i bare 1.500 eksemplarer

Satte rekord rundt racerbane – nå kan du kjøpe den.

Nye Volvo S/V 60 tar med seg erfaringene fra racerbanen over til landeveien.
Nye Volvo S/V 60 tar med seg erfaringene fra racerbanen over til landeveien.

Polestar står bak Volvoene som virkelig skal by på ekstreme ytelser og ose av kjøreglede.

På lik linje med det som RS er for Audi, M-Sport for BMW og AMG for Mercedes. Da har vi samtidig fastslått hvem konkurrentene er.

Volvo oppgraderer nå Polestar-utgavene av S60 og V60.

Nummererte biler.

Fokuset har vært optimalisering av de aerodynamiske egenskapene ved hjelp av karbonfiberkomponenter som øker marktrykket med 30 prosent, for bedre ytelse og av veigrep.

Bare 1.500 biler vil bli produsert, hvor alle vil ha et unik nummer på innstegslisten. Den nye aerodynamiske eksteriørpakken er utviklet i fellesskap mellom Polestar og Cyan Racings ingeniører, de er Polestar sin motorsportspartner.

De aerodynamiske forbedringene inkluderer frontspoiler, sideskjørt og større bakspoiler, alle laget av karbonfiber, noe som øker marktrykket med 30 prosent. De nye komponentene forbedrer veigrep og stabiliteten i høye hastigheter. Noe som i sin tur gir sjåføren mer kontroll og tydeligere tilbakemeldinger om hva bilen foretar seg. Rett og slett mer kjøreglede.

Vi tok med Volvos toppmodell på fjelltur

Flere nye detaljer i karbonfiber gjør bilen både tøffere og mer kjøreglad enn noen gang.
Flere nye detaljer i karbonfiber gjør bilen både tøffere og mer kjøreglad enn noen gang.

Nürburgring-rekord

Mange av komponentene er utviklet og testet før Polestar Racing Cyan nylig avslørte hemmeligheten: En test der Polestar S60 tok rekorden for den raskeste firedørs gatebygde bilen rundt den legendariske banen Nürburgring Nordschleife.

Andre visuelle endringer inkluderer svarte Polestarfelger, karbonfiber sidespeil og en ny farge; Bursting Blue Metallic. Interiøret har blitt oppdatert med en ny innvendige trekk, blå kontrastsømmer og Polestar-logo. Mer enn 250 komponenter har blitt endret i forhold til vanlige Volvo-modeller for å skape en bil som gir inspirerende prestasjoner.

Endrede nøkkelkomponenter inkluderer justerbar Öhlins støtdempere og Brembo-bremsecaliptere med seks stempler og store, 371-millimeter bremseskiver. S60 og V60 Polestar beholder den 367-hestekrefter sterke Drive-E motoren. En av de kraftigste firesylindrede produksjonsmotorer i verden, med drivstofforbruk og utslipp på hyggelige 0,78 l/mil og et CO2-utslipp på 179 gram.

Norske Ole-Kristian har drømmejobben hos Volvo

Den ser ganske tilforlatelig ut, men Volvo V60 Polestar er et råskinn.
Den ser ganske tilforlatelig ut, men Volvo V60 Polestar er et råskinn.

Fra racerbane til landevei

– 2018-modellen S60 og V60 Polestar er høydepunktet i vårt gatbilprogram som vi har utviklet med suksess siden den første bilen ble lansert tilbake i 2013. Det sier Jörgen Ronstad, Vice President, Product Strategy & Management på Polestar, i en pressemelding. "

– De aerodynamiske forbedringene kombinert med andre mindre, men viktige forbedringer styrker ytterligere vår grunnleggende filosofi om en om en høy-ytelsebil som tar erfaringene fra racerbanen og over til landevien, avslutter han.

Prisen på de 1.500 bilene som skal lages er enda ikke klare.

Les vår test av Volvo V60 Polestar her:

Video: En gang i tiden var dette Volvos heftigste modell