Vanligvis handler familiebiler om praktiske egenskaper og sunn fornuft.

Det er tross alt dette som betyr aller mest i hverdagen.

Men hva om du kunne handle familiebil helt uten å tenke på pris? Tenk om du kunne kjøpe noe som får alle til å snu seg, har en selvpustende V12-er under panseret, gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder og har 690 hk – i tillegg til fire seter og et bagasjerom.

Da kjøper du Ferrari. La oss presentere: GTC4 Lusso.

Nå får du "Norges-Ferrarien" med 1,7 mill. i avslag

Èn til prisen av 16

Bilen vi har til rådighet denne gangen er en splitter ny modell, hentet fra Nordens mest eksklusive bilbutikk, Autoxo. Den har en prislapp på 4,5 millioner kroner og er den dyreste Ferrarien som ligger til salgs i Norge, akkurat nå.

Til den prisen kan du for eksempel kjøpe 16 eksemplarer av Norges mest solgte familiebil – nemlig Skoda Octavia.

Men hva skal du med 16 biler, egentlig? Vi foreslår at du bruker pengene på én bil, i stedet.

Denne Ferrarien skal kapre SUV-kunder

Skal du ha SUV eller stasjonsvogn med Ferrari-logo, er dette det nærmeste du kommer. GTC4 Lusso er det italienske merkets svar på en familiebil.
Skal du ha SUV eller stasjonsvogn med Ferrari-logo, er dette det nærmeste du kommer. GTC4 Lusso er det italienske merkets svar på en familiebil.

Bagasjerom og bakseter

GTC4 Lusso har både bakseter og et bagasjerom som oppgis å romme 450 liter. Andre seterad består av to individuelle seter. Gode seter.

Fire digre enderør må til. Og snakk om symfoni!
Fire digre enderør må til. Og snakk om symfoni!
Hvis du finner en familiebil med et lignende ratt, så gi oss beskjed!
Hvis du finner en familiebil med et lignende ratt, så gi oss beskjed!

Legger du ned ryggen på disse, har du hele 800 liter med plass å boltre deg på. Det hører riktignok med til historien at det ikke er verdens enkleste bagasjerom å utnytte plassen i. Men vi har alltid vært tilhengere av å pakke kompakt ...

Støyisoleringen er god, det nye infotainmentsystemet ser nydelig ut og fungerer dessuten ypperlig (ikke akkurat dagligdags i Ferrari) – og det er trukket mykt skinn over alt inne i kupeen.

Kan du forlange mer av en familiebil?

De går løs på superbilen med slegger

Mye mer ...

Selvsagt kan du det. Mye mer! For eksempel firehjulstrekk, firehjulsstyring, mulighet til å heve understellet, et design som kan få voksne menn til å fråde rundt munnen og et lydbilde som gir frysninger til alle som er velsignet med hørsel. Og sikkert noen som ikke er det også.

Er du på søndagstur, byr den på nedtonet lydbildet og komfort for fire personer.

Benny tok nesten til tårene da han testet Ferrari

Blir en sportsbil

Ja, også kan den kjøres som en vaskeekte sportsbil om du ønsker det. Du må bare vri knappen på rattet over på Sport. Og vips, så kan du leke Formel 1-fører.

Ferrari slurver ikke når det kommer til kjøreegenskaper. Det finnes helt klart raskere og mer baneorienterte Ferrarier der ute. Men med tanke på at dette er en fireseter på to tonn, er det beundringsverdig hvor lett og smidig den kjennes i svingene.

Ferrari GTC4 Lusso

Motor: 6,3 liter, V12

Effekt: 690 hk

0-100 km/t: 3,4 sek.

Toppfart: 335 km/t

Bagasjerom: 450 / 800 liter

Egenvekt: 1.920 kg

Lengde x bredde x høyde: 492 x 190 x 138 cm

Pris: 4,5 millioner kroner

Naboen min Kai, pleier å parere omtalen av denne typen biler ganske raskt med følgende spørsmål: Men har den hengerfeste?

Og svaret er nei. Ferrari GTC4 Lusso har ikke hengerfeste ...

Men jeg velger å si at dette må være tidenes familiebil likevel, Kai!

Må oppleves

Jeg kan skrive til tastaruret gløder rødt og svetten spruter, til ingen nytte. For skal vi kunne formidle hvordan denne bilen oppleves, må du nesten sitte på.

Så hopp inn og bli med på en eksklusiv tur i Norges råeste familiebil. Glem hverdagens bekymringer og se hvordan livet kan fortone seg om du kan velge fra øverste hylle ... Få med deg videoen øverst i denne saken!

PS: Vi tar med at Ferrari ikke gir seg med denne. Det snakkes om en SUV, også! Les mer om den her

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar