Med denne går de helt til topps i klassen

Men snart kommer en veldig tøff konkurrent.

Ford Fiesta har kommet til syvende generasjon, og har vokst seg større enn noensinne.
Ford Fiesta har kommet til syvende generasjon, og har vokst seg større enn noensinne.

Det har skjedd mye med småbilene de siste årene. Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før de fleste av dem minnet om små blikkbokser på hjul, med fint lite av både komfort og luksus.

Slik er det ikke lenger. Konkurransen er knalltøff og kundene er krevende, dermed har verdens bilprodusenter måttet heve lista betydelig.

Når Ford akkurat har lansert helt ny utgave av småbilen Fiesta, har den derfor litt av hvert å bryne seg på.

Første Fiesta så dagens lys i 1976. Den nye er syvende generasjon, og her har det skjedd litt av hvert underveis, også når det gjelder størrelsen. Første generasjon var såvidt 3,50 meter lang. Nå har Fiesta vokst seg over 4 meter. Vi skal ikke så mange år tilbake i tid før det tilsvarte biler i Focus/Golf-klassen.

Testbilen er knall rød. Den har Fords prisbelønnede 1-liters bensinmotor under panseret, dessuten automatgir og en god bunke utstyr. Prisen starter på 244.000 kroner, ferdig utstyrt ender vi på 284.100. Det viser at også prisene har vokst i denne klassen.

Fiesta er en av de sterkeste merkevarene i småbilsegmentet. Derfor er det også knyttet store forventninger til en helt ny modell.
Fiesta er en av de sterkeste merkevarene i småbilsegmentet. Derfor er det også knyttet store forventninger til en helt ny modell.

Hvordan er den å kjøre?

Ford er vant til å få skryt for kjøreegenskapene sine, og de har ikke rotet seg bort med nye Fiesta heller. Dette er rett og slett en morsom og underholdende småbil, samtidig som komforten er godt ivaretatt. Hele kjørefølelsen minner om biler en klasse over.

Den ligger trygt og stabilt på veien, samtidig som den er lettkjørt som småbiler flest. Vi noterer også pluss for god støydemping, mot både dekk og motor. Her er det ingen problemer å legge ut på skikkelig langtur.

Testbilen er rikelig utstyrt. Her er det blant annet parkeringsassistent, oppvarmet ratt og frontrute, adaptiv cruisekontroll, anti-kollisjonssystem, blindsonevarsling og panoramatak som kan åpnes. Mye av dette utstyr du tidligere bare kunne drømme om i denne klassen.

Litt mer anonym bakfra enn tidligere, fra denne vinkelen kunne dette vært svært mange bilmerker.
Litt mer anonym bakfra enn tidligere, fra denne vinkelen kunne dette vært svært mange bilmerker.

Dette var verdens dyreste småbil, finnes i Norge også

Hvordan er plassen?

At Fiesta har vokst merkes godt også inne i bilen. Å sitte i baksetet til biler i denne klassen er ikke alltid en like hyggelig opplevelse. Men her har to voksne det bra. Foran er plassen svært god.

Bagasjerommet sladrer litt om at vi tross alt snakker kompakt bil. Det tar unna 292 liter, 1.093 hvis du legger ned baksetet. Det er lett å utnytte plassen. Det er også bra med oppbevaringsrom rundt om i bilen.

I underkant av 300 liter bagasjerom, det er lett å utnytte plassen optimalt.
I underkant av 300 liter bagasjerom, det er lett å utnytte plassen optimalt.

Dette er stasjonsvognene med størst bagasjerom

Går den bra?

Fords lille 1-liters bensinmotor kler bilen fint. Med 100 hestekrefter må du ikke forvente noe voldsomt overskudd, men du har de kreftene du trenger vil vanlig kjøring, og vel så det. Dessuten er den nøysom. Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 0.52 liter.

Lyden fra den tresylindrede motoren har litt gressklipper-faktor, men i vanlige hastigheter hører du ikke mye til den. Også støydempingen er med på å gi assosiasjoner til biler en klasse over.

Under dette panseret bor Fords 1-liters bensinmotor, her med 100 hestekrefter.
Under dette panseret bor Fords 1-liters bensinmotor, her med 100 hestekrefter.

Her er Ford først i verden

Finest utenpå eller inni?

Designmessig har ikke Ford funnet på noen store sprell. Her handler det om å videreføre Fiesta-formspråket, samtidig som bilen har blitt større. Den ser ganske sporty ut fra siden, men hekken synes vi har blitt litt mer anonym enn tidligere. Plukker du av Ford-merkene, skal nok mange slite med å se hva dette egentlig er.

Innvendig er det pent og moderne. Den 8-tommers infotainmentskjermen styrer det meste av funksjoner og knappe-bonanzaen hos forgjengeren er nå et avsluttet stadium. Det er endel billig hardplast her og der, men det meste du tar og kjenner på føles solid.

Pent og ryddig interiør, utstyrsnivået i testbilen er svært raust.
Pent og ryddig interiør, utstyrsnivået i testbilen er svært raust.

Verdens største bil-designer gir seg likevel ikke

...og hva er konklusjonen?

Ford har gjort akkurat det de måtte gjøre når de skulle utvikle en helt ny Fiesta: De har tatt i skikkelig – og leverer en småbil som imponerer på alle områder.

FORD FIESTA

Modell: Titanium, 1.0 Ecoboost

Motor: 1-liter bensin

Effekt: 100 hk/170 NM

0-100 km/t: 12,2 sek.

Toppfart: 185 km/t

Forbruk: 0,52l/mil

Bagasjerom: 292/1.093 liter

Pris fra: 244.000 kroner

Pris testbil: 284.100 kroner

Det handler blant annet om plass, komfort, kjøregenskaper og utstyrsnivå. Slik sett er Fiesta nå også en seriøs utfordrer til storebror Focus. Med mindre du må ha den ekstra plassen, er det ikke gitt hvilken som er det beste kjøpet av disse to.

Fiesta har vokst og det har også prislappen. Startpris på 244.000 kroner for Titanium-utgaven med automatgir gjør at den legger seg over flere av konkurrentene i pris. Testbilen ender altså på 284.000 kroner, men da har du også veldig mye utstyr på plass. Likevel: Dette kan nok komme til skremme bort endel kunder, som legger vekt på lavest mulig pris når de skal kjøpe småbil.

Til gjengjeld er Fiesta nå en bil som absolutt bør appellere til dem som i dag kjører større bil, men som egentlig ikke trenger mer plass enn denne har. I Fiesta får de med seg en dose luksusfaktor som mange av konkurrentene mangler.

Så gjenstår det å se hvor bra erkerival Volkswagen Polo kommer til å svare på dette. Den kommer nemlig straks i helt ny utgave den også, vi i Broom skal til Tyskland om noen uker og kjøre den for aller første gang. En ting er sikkert: Det har aldri vært bedre å være småbil-kjøper!

Fiesta kjører til topps i klassen, nå blir det spennende å se hvor bra Volkswagens nye Polo er!
Fiesta kjører til topps i klassen, nå blir det spennende å se hvor bra Volkswagens nye Polo er!

Vi var på den første avdukingen, les mer om nye Polo her:

Under kan du se video av nye Fiesta: