Volkswagens legendariske "hippiebuss" har forlengst blitt et ikon. At Volkswagen har jobbet med en oppfølger til denne, har vi visst lenge.

De har også vist oss flere utgaver og versjoner opp gjennom årene. Men alle har blitt stoppet før det kom til produksjonsklar bil.

Men nå blir det endelig noe håndfast ut av det. Og interessant nok er det elbil-satsingen til konsernet som nå står sentralt.

Kjører seg selv

Volkswagen har nemlig bekreftet at den siste konseptbilen med røtter tilbake til legendariske Type 2, skal bli virkelighet. Bilen kalles så langt I.D. Buzz. Den er basert på VWs nye elektriske plattform, MEB.

Mens røttene designmessig går flere tiår tilbake i tid, skal I.D. Buzz også være en forsmak på det vi kan vente oss fra Volkswagen i årene framover.

Det handler altså om elektrisk drivlinje, dessuten selvkjørende teknologi. Rattet i konseptbilen skal for eksempel enkelt kunne skyves inn, slik at det ikke er i veien når bilen kjører seg selv.

Skyvedører sikrer enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold.
Skyvedører sikrer enkel adkomst, flatt gulv inne i bilen gir optimale plassforhold.

Selvkjørende bil: Dette gikk ikke helt etter planen...

Rekkevidde på 600 kilometer

Her er det plass til åtte personer, i en bil som har blitt mye større enn opphavet. Den var en kompakt varebil, I.D. Buzz er nesten fem meter lang og skal ha svært mye innvendig plass. Hjulene er plassert ute i hjørnene og gulvet er flatt.

To elmotorer sørger for framdriften, de byr til sammen på 374 hestekrefter. Rekkevidden blir oppgitt til over 600 kilometer, etter den såkalte NEDC-syklusen. Det er et høyt tall, men der bør det nok også ligge.

0-100 km/t skal gå på i overkant av 5 sekunder. Toppfarten er på rundt 160 km/t.

Dette er bilen flest nordmenn venter på

Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte.
Nesten fem meter lang er dette en stor flerbruksbil, med plass for inntil åtte.

Smart flerbruksbil

Batteripakken hos I.D. Buzz er naturlig nok plassert nede i gulvkonstruksjonen. I utgangspunktet har bilen firehjulstrekk, men ifølge VW kan de også levere en utgave med én motor, og drift bare på bakhjulene.

Volkswagen viser en rekke innredningsløsninger som peker mot at dette vil bli en av de smarteste flerbruksbilene på markedet. Noe av det har vi sett før, andre løsninger er nye til dette konseptet.

Bilen har blant annet skyvedører bak, en rekke smarte oppbevaringsrom og også et lite bagasjerom i fronten.

Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. VW lover plassforhold tilsvarende de største SUV-ene.
Både setene og bordet i midten sklir på skinner i gulvet. VW lover plassforhold tilsvarende de største SUV-ene.

30 (!) elbiler

Volkswagen-konsernet har ikke vært spesielt tidlig ute med elbiler, men nå skal de gire kraftig opp de kommende årene.

Her snakker vi hele 30 elektriske modeller, fram til 2025.

Med det er målsetningen å være markedsledende på elektriske biler. En av modellene som skal sørge for det, er altså I.D. Buzz. Ifølge Volkswagen skal den være klar for lansering i 2022.

Blant mange smarte innredningsløsninger: To personer skal kunne sove komfortabelt i bilen.
Blant mange smarte innredningsløsninger: To personer skal kunne sove komfortabelt i bilen.

Her er elbilen som vil gjøre naboene grønne av misunnelse

Holdt ut lenger enn du kanskje tror, se mer i videoen under: