Under en tre ukers bilferietur – som har brakt Birger Eriksrud og samboeren gjennom Tyskland, Tsjekkia og Østerrike – oppdaget de plutselig et følge av biler som skilte seg ut.

– Vi bodde i Zell am Zee, og skulle opp og se på Alpene og det kjente fjellet Grossglockner. På en parkeringsplass møtte vi et følge av biler. Jeg la merke til kamuflasjefolien. Vi stoppet på andre siden av veien. Ved å bruke zoomen på kamera, fikk vi tatt bilder uten at noen oppdaget det, forteller Eriksrud, fra Nittedal.

Og det er ingen hvilken som helst bil han har fått bilder av. Dette kan fort vise seg å være toppmodellen i A8-familien: S8.

Her kan du lese mer om nye Audi A8

Med i reisefølget var blant annet en Audi Q7 og en annen Audi A8.
Med i reisefølget var blant annet en Audi Q7 og en annen Audi A8.

Populær i Norge

11. juli lanserte Audi siste generasjon av sin direktørbil A8. Det nye flaggskipet er merkets utstillingsvindu for teknologi, teknikk – og luksus.

A8-navnet ble tatt i bruk første gang tilbake i 1994, og den har altid vært en populær bil i luksusbilsegmentet i Norge. Selv Kongehuset har en spesialbygget A8 i sin tjeneste.

Men for de som ikke synes den blir heftig nok, har Audi en annen modell å by på. S8. Et beist av en limousine. Og snart er det duket for en ny utgave.

Les om Audi A8 som bruktbil her:

Fire enderør

– Jeg fikk dessverre ikke anledning til å høre lyden av motoren, sier den norske fotografen.

Hadde han fått det, ville han trolig hørt vakker klang fra en V8-motor. Bilen på bildet har nemlig fire enderør bakerst. Det tilsier vanligvis at det er snakk om nettopp en S8.

Dagens genersjon av S8 Plus var i sin tid verdens raskeste luksussedan fra 0-100 km/t. Den øvelsen bruker den nemlig bare 3,8 sekunder på.

Kommende generasjon av S8 har blant annet blitt testet på den legendariske racerbanen Nürburgring.
Kommende generasjon av S8 har blant annet blitt testet på den legendariske racerbanen Nürburgring.

Så mye Audi får du for 50.000 kroner

Over 600 hk

Den vanvittige akselerasjonen klarer den blant annet takket være en motor som spytter ut hele 605 hk. Ventelig vil oppfølgeren også bikke 600 hk.

Om det blir snakk om en form for elektrisk drivlinje vites enn så lenge ikke. Men ryktene sier i alle fall at det blir V8-motor også denne gangen. Det synes i tilfelle vi er gode nyheter.

Audi-verstingen har tapt seg 2 millioner kroner ...

305 km/t

Etter at Mercedes viste sin nye AMG-utgave av S-klasse, som gjør sprintøvelsen til 100 km/t på bare 3,5 sekunder, må Audi skru til enda litt hardere. I alle fall om de fortsatt skal være verdens raskeste i dette selskapet.

Toppfart er naturligvis også en tema. Dagens utgave klarer 305 km/t. Den nye vil nok bli minst like rask.

Kombinert med keramiske bremser og et skikkelig sportseksosanlegg, kan en S8 trolig by på litt for enhvert smak.

Lanseringen av nye S8 er imidlertid ikke ventet å skje før neste år. Vi er nok ikke de eneste som er spent på å få vite mer om den bilen...

A8 coupe: Audien som aldri ble laget