2017 blir et veldig viktig år for Opel i Norge. Etter en periode med labert salg, har de virkelig fått vind i seilene de siste årene.

Men den utviklingen man har sett i år, savner trolig sidestykke i norsk bilhistorie. Det er takket være elbilen Ampera-e. Etterspørselen er rett og slett enorm. Alt ved lansering i Norge var vanvittige 4.000 kontrakter inne. Og pågangen fortsetter.

Da passer det fint at man smir mens jernet er varmt. I år er det nemlig SYV nye modeller på vei inn. To av dem er SUV-er.

– Ingen andre elbiler gir mer for pengene

Stor og liten SUV

La oss først bare ramse opp nyhetene: Vivaro Sport (stor varebil), nevnte Ampera-e (elbil), Insignia Grand Sport/ Insignia Sport Tourer / Country Tourer (flaggskipet i ny generasjon som både kombi, stasjonsvogn og offroad-utgave) – og de to bilene som Opel avduket i Norge tirsdag: Crossland X (kommer i oktober) og Grandland X (kommer i november).

Store deler av norsk motorpresse var representert da bilene ble vist fram.
Store deler av norsk motorpresse var representert da bilene ble vist fram.

Vi så Crossland X på bilutstillingen i Geneve tidligere i år. Mandag ble storebroren Grandland X avduket utenfor Opels kontor på Kjeller – lenge før den egentlige premieren, som er på bilmessen i Frankfurt om en drøy måned.

Med denne skal de stjele nye kunder

Tre x høyreist bil

Fra før har altså Opel sin Mokka X – som plasserer seg mellom de to nyhetene i størrelse og pris.

– SUV-segmentet vokser. Ikke minst for kompakte SUVer. Her vil vi ha en større del av kaka. Målet vårt er at rundt 1.000 kunder skal kjøpe Crossland og 700 kunder skal kjøpe Grandland. I tillegg har vi ambisjoner om å selge rundt 1.000 Mokka X, forteller Opels administrerende direktør, Bernt G. Jessen.

Opel er først i klassen med super-lys

Kun én med 4x4

Alle SUV-ene til Opel, som nok gjerne kan kategoriseres som crossovere, er kompakte. Og det er kun Mokka X som leveres med firehjulsdrift.

– Vi ser at 2WD blir mer og mer populært i dette segmentet. Det folk ønsker seg er litt ekstra høyde. Grandland har dessuten et avansert ESP-system med fem ulike innstillinger som sikrer framkommeligheten, påpeker Opel-sjefen.

Grandland X byr på blant annet Opels AGR-seter som kan leveres med varme og kjøling – og massasje i førerstolen.
Grandland X byr på blant annet Opels AGR-seter som kan leveres med varme og kjøling – og massasje i førerstolen.

Fra 239.000 kroner

Crossland er altså minst og rimeligst. Den har en startpris på bare 239.000 kroner.

For den prisen får du en overraskende romslig bil. Den er også praktisk, med en bakre seterad som kan justeres i lengderetningen. Det gjør bagasjerommet kan bli hele 520 liter, naturligvis på bekostning av bakseteplassen. Når setene er lengst bak er imidlertid bagasjerommet fortsatt stort, med 410 liter.

Toppmodellen, med alt utstyr, kommer på 259.000 kroner – og det er kun ett motoralternativ: 120 hk bensin.

Opel er først i klassen med super-lys

Grandland X har et sporty design og er tilgjengelig med tofarget tak og opptil 19" felger.
Grandland X har et sporty design og er tilgjengelig med tofarget tak og opptil 19" felger.

Mye utstyr

Opel framhever også at utstyrsnivået er høyt i forhold til konkurrentene – både på Crossland X og Grandland X. Opels AGR-seter, som har fått mye skryt er på plass, det samme er en rekke sikkerhertsutstyr som ikke er vanlig i denne prisklassen.

Det vektlegges også at plassen skal utnyttes til det fulle.

Grandland er altså rundt 20 cm lengre enn Mokka X – med sine 447 cm. Den skal gå i strupen på blant annet Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og Kia Nero.

Den har et bagasjerom på 514 liter – og frister med et mer påkostet interiør enn konkurrentene. Her har Opel tatt viktige steg på enkelte av sine modeller.

Grandland X har for eksempel AGR-seter med både varme, massasje og kjøling, adaptive LED-lys og klassens største infotainmentskjerm på 8".

Nyheten Grandland X starter på 318.000 kroner.
Nyheten Grandland X starter på 318.000 kroner.

Dette er markedets mest undervurderte bil