Tesla klarte over 1.000 km på én lading – nå vil Bjørn slå den ferske rekorden!

Og få er bedre rustet til å klare akkurat det ...

I Italia har en nå klart å kjøre en Tesla Model S 100D over 1.000 kilometer på én lading. Men fortsatt er det minst én person i Norge som mener den ferske rekorden kan slås. Illustrasjonsfoto / Faksimile: Twitter
I Italia har en nå klart å kjøre en Tesla Model S 100D over 1.000 kilometer på én lading. Men fortsatt er det minst én person i Norge som mener den ferske rekorden kan slås. Illustrasjonsfoto / Faksimile: Twitter

Om det skulle være noen tvil: Tesla er fortsatt elbilmerket som byr på lengst rekkevidde.

Nå har nemlig en gruppe Tesla-eiere i Italia skrevet på Twitter at de klarte å kjøre vanvittige 1.078 km på én lading. Det ble gjort med en Model S 100D.

Selv mange biler med diesel- eller bensinmotor skal slite med å klare det uten å fylle tanken.

Det sier seg selv at et slikt resultat handler om ekstremt forsiktig kjøring. Hypermiling, som det kalles. Det eneste målet for turen er å tyne batteriet mest mulig og komme lengst mulig.

Det er ikke lenge siden to Tesla-eiere fra Belgia rapporterte at de klarte 901,2 kilometer på én lading i en Model S. Den gangen uttalte Tesla-sjefen selv, Elon Musk, at det burde være mulig å klare over 1.000 kilometer.

Den påstanden fikk han altså rett i, etter den lange turen som ble tilbakelagt i Italia.

Ampera-e: Nå har den blitt bruktbil – og sjekk prisen!

Halvert forbruk

Som modellnavnet indikerer, har Model S 100D et 100 kWt-batteri. Den har en oppgitt rekkevidde på solide 632 km (NEDC-tall).

Det er 19 kilometer lenger enn toppmodellen, nemlig Performance-utgaven – P100D. Sistnevnte står oppført med en rekkevidde på 613 km.

Det er forøvrig P100D som med Ludicrous Speed klarer 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Da med et noe annet forbruk enn det er snakk om på hypermiling ...

Bjørn satte rekord med Opels nye elbil

Klar for å ta rekorden tilbake

Bjørn Nyland, bedre kjent som Tesla-Bjørn, har sin egen YouTube-kanal, og er en av dem i verden med mest erfaring med Tesla spesielt, og elbil generelt. Nylig var han for eksempel i Danmark, der han kjørte Opel Ampera-e over 600 kilometer.

– Er du klar for å sette ny Tesla-rekord også?

– Ja, jeg skal prøve å slå den nye rekorden.

Nyland vil ikke imidlertid ikke gå nærmere inn på tid eller sted.

Nordmann fikk personlig melding av Tesla-sjefen

Må være lett på foten

På bildet som ble lagt ut på Twitter-siden til den italienske Tesla-gruppen vises det at det totale forbruket på rekordturen var 98,4 kWt – og at snittforbruket var på 91 Wt/km.

Tesla selv opplyser at forbruket er rundt 200 Wh/km.

Så når Bjørn, eller noen andre, skal gå for å slå rekorden, må de virkelig velge både tid og sted med omhu.

Tesla vervekampanje skapte kaos

Som før

Planen til Nyland er å gjøre som tidligere: Finne et sted det er flatt og er gode veier – og så kjøre laaaangsomt.

Den oppskriften sikret han altså over 600 kilometer i Opel Ampera-e på danske veier. Han har fra før klart å kjøre Tesla Model S P85D hele 728 km.

Sistnevnte tur hadde en snittfart på 40 km/t, tok over 18 timer – og hadde et snittforbruk på 106 kWt. Han må altså barbere en god del av snittforbruket for å klare den nye rekorden.

Hva tror du er maksimal rekkevidde på Tesla Model S?

En setning kostet Tesla-eieren 3,6 milliarder kroner