Letter på sløret: Her er første offisielle bilde
Norges mest solgte elbil blir ny.
Nissan har hatt stor suksess med sin helelektriske Leaf, som først kom på markedet i 2011.
Her hjemme topper den salgslistene i elbil-kategorien, med over 30.000 solgte eksemplarer.
Nå er det straks klart for en spennende oppfølger. Verdenspremieren av andre generasjonen Leaf finner sted i Tokyo 6. september i år.
Men så langt har japanerne holdt kortene usedvanlig tett til brystet. Foreløpig har vi kun sett et nærbilde av lykten på bilen, samt et par uoffisielle spionbilder.
Mer fokus på design
Nå har omsider Nissan sluppet det første offisielle bildet av bilen, eller nærmere bestemt silhuetten. Uansett bekrefter bildet at nykommeren får et helt nytt designspråk.
Ut fra dette, og et par detaljbilder, er det ikke vanskelig å se at bilen får strammere linjer enn dagens modell. Dessuten ser det ut til at den blir både lavere og bredere.
Sagt med andre ord: Nissan har lagt mer fokus på design kontra forgjengeren, som bare skulle ha særpreg og skille seg ut.
Lavere bil betyr også mindre luftmotstand, noe som er ekstra viktig for elbilene, ettersom det nødvendigvis påvirker rekkevidden.
Eksklusivt: Her avsløres en av høstens store Norges-nyheter
Spår 500 km
Nissan har heller ikke sagt mye rundt tekniske spesifikasjoner. Rekkevidde er jo spørsmålet mange stiller seg.
Dagens modell klarer opptil 250 km (NEDC), mens det spås at neste generasjon vil klare rundt 500 kilometer. En slik rekkevidde, kombinert med et mer spenstig design enn dagens modell, vil kunne gjøre bilen langt mer attraktiv for nye kunder.
Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!
Parkerer seg selv
Det lille Nissan derimot har gått ut med, er at nye Leaf skal være den første bilen med Nissans nye selvkjørende teknologi, kalt ProPILOT.
Dette skal i følge Nissan hjelpe sjåførene med "en av de kjedeligste og utfordrende oppgaver relatert til bilkjøring. Det sørger dessuten for å gi selvtillit nok til at du kan parkere perfekt i nær sagt hvilken som helst situasjon".
Systemet sørger for at bilen parkeres inn på parallelle P-plasser, eller inn på en P-plass med snuten eller hekken først. Det hele skjer ved at føreren trykker på en knapp for å aktivere systemet. Så håndterer det selv gass, brems og styring. Føreren kan overvåke operasjonen og bryte inn ved å tråkke på bremsen, hvis det er nødvendig. Nissan lover at systemet skal tilpasse seg selv de trangeste bygater.
Nykommeren er ventet til Norge tidlig i 2018. Før den tid vil det trolig dukke opp fullverdige bilder av bilen om ikke alt for lenge. Det er tross alt kun en måneds tid til verdenspremieren.