Elbilmarkedet er mer mangfoldig enn noen gang. Det som virkelig startet ballet i Norge var Nissan Leaf og Mitsubishi i-Miev. Men siden har det virkelig ballet på seg.

Opel har kommet sent – men når de først gjør det, er det med et smell. Interessen for Ampera-e har nemlig vært ekstrem – mye takket være en oppgitt rekkevidde på 519 km.

Den er det ingen i samme prisklasse som er i nærheten av å matche. Nærmest er Renault Zoe, med sine 400 km.

Nordmenn stilte seg derfor opp i kø for å sikre seg Ampera-e da det ble åpnet for bestillinger. Problemet er at Opel sliter med å levere nok biler. Dermed må du som bestiller nå, vente i nesten halvannet år fra du bestiller til du får bilen.

Vi har hatt bilen en uke for å sjekke om den holder det den lover, og om den eventuelt er verdt å vente på til høsten 2018.

Les Bennys test av Ampera-e i California!

Norske kjøpere står i kø for å sikre seg denne bilen. 
Norske kjøpere står i kø for å sikre seg denne bilen. 

Hvordan er den å kjøre?

Ampera-e oppfører seg solid og stabilt, blant annet takket være batteripakken som sørger for lavt tyngdepunkt. Den veier en del, men ikke mer enn at bilen oppleves smidig på småveier i moderat hastighet. Den er også helt ypperlig for å komme seg smidig rundt i urbane gater og trange parkeringshus.

Først når du presser opp farten og vil kjøre aktivt, avslører den at dette ikke er noen sportslig bil. Da blir det en del krenging og det merkes at den er utenfor komfortsonen.

Til gjengjeld er den bra på komfort. Setene er ikke de mest komfortable i bilverden, men de duger overraskende bra også på lengre turer.

Ved kjøring i litt høyere fart, over 80 km/t, blir det en god del dekkstøy. Her merkes det at man har spart inn litt på isoleringen. På dette punktet er for eksempel e-Golf bedre.

Brooms bilguide: Fortell oss om bilen din!

Det er bra plass i bagasjerommet. Platen på gulvet kan flyttes og baksetene kan legges ned i 60/40-fordeling.
Det er bra plass i bagasjerommet. Platen på gulvet kan flyttes og baksetene kan legges ned i 60/40-fordeling.

Hvordan er plassen?

Det er imponerende god benplass i baksetet på Ampera-e. Det skyldes blant annet at forsetene er smale, noe som gir mer rom for de bak.

Bra takhøyde er det også – selv om det blir noe snaut for oss på 190 cm. Er forsetene justert helt ned, vil det også bli noe trangt til tærne.

Bagasjerommet er på 381 liter, som er blant de beste i denne klassen. Det er for eksempel 40 liter mer enn du får i e-Golf.

Dobbeltbunn gir plass til ladekabler, mens ryggen på baksetene kan legges ned 60/40 – noe som øker kapasiteten til hele 1.274 liter.

Foran er det romslig, bra med oppbevaringsplasser og skikkelige koppholdere.

Dette er hemmeligheten bak Opels nye elbil

Interiøret ser slett ikke verst ut. Men opplevd kvalitet er ikke helt på topp og setene har ikke så mange justeringsmuligheter. 
Interiøret ser slett ikke verst ut. Men opplevd kvalitet er ikke helt på topp og setene har ikke så mange justeringsmuligheter. 

Finest utenpå eller inni?

Det utvendige designet synes vi er ganske så snasent! Den fortjener litt spreke farger, og testbilen er sånn sett et godt eksempel.

Den er ispedd en del kule detaljer her og der, og har en moderne og stlig linjeføring.

Interiøret ser også ganske bra ut. Men du merker fort at det er mye hardplast. Finish og opplevd kvalitet er under det du får hos for eksempel VW.

Infotainmentsystemet er heller ikke det mest intuitive vi har vært borti. Men det blir jo en vanesak, og Apple Carplay fungerer ypperlig. Takket være den har du også navigasjon.

Vi savner imidlertid adaptiv cruise control.

Her bygges nye Opel Ampera-e

0-100 km/t er unnagjort på bare 7,3 sekunder. Renault Zoe trenger til sammenligning 13,5 sekunder på samme øvelse ...
0-100 km/t er unnagjort på bare 7,3 sekunder. Renault Zoe trenger til sammenligning 13,5 sekunder på samme øvelse ...

Går den bra?

Absolutt! Ampera-e er blant de sprekere modellene i elbilsegmentet. Med sine 204 hk, sparker den unna 0-100 km/t på bare 7,3 sekunder. Da er det mange som skal slite med å holde følge.

Sport-knappen på dashbordet åpner alle slusene, og da oppleves bilen virkelig kvikk. Særlig de første meterne koster unna i et herlig tempo. Den ekstra kraften er også kjekk å ha i forbindelse med forbikjøringer.

Det imponerer også hvor effektiv den er. Vi testet aldri maksimal rekkevidde, men kan likevel slå fast at det på sommeren er fullt mulig å kjøre mellom 400 og 450 km. Og det holder nok for de aller fleste. Regenereringen fungerer godt og som regel trenger du bare å regulere farten ved å slippe gasspedalen.

Det gjelder å følge med på forbruket. Denne skalaen blir du fort vant til å sjekke. Man ønsker jo å kjøre mest mulig gunstig med tanke på forbruket.
Det gjelder å følge med på forbruket. Denne skalaen blir du fort vant til å sjekke. Man ønsker jo å kjøre mest mulig gunstig med tanke på forbruket.

Trengs det ytterligere bremsekraft, kan du bruke håndbremsen som er montert bak rattet. Sistnevnte er faktisk en smart funksjon du fort blir vant med. Kun hvis du planlegger dårlig, eller det dukker opp noe uforutsett, er det nødvendig å bruke bremsepedalen.

Opel har forresten valgt å legge inn et lite insentiv for å kjøre fornuftig. En egen kjørecomputer sørger for å gi deg en score i ulike kategorier, avhengig av kjøremønster.

Her bygges nye Opel Ampera-e

Konklusjon:

Vi er ikke i tvil om at Ampera-e er årets beste elbilkjøp. Den har best rekkevidde, fornuftig pris, bra med plass – og en sprek motor.

Opel Ampera-e

Motor: Elektrisk

Effekt: 204 hk / 380 Nm.

0-100 km/t: 7,3 sek.

Toppfart: 150 km/t.

Rekkevidde: 520 km.

L/H/B: 417 - 159 - 176 cm.

Bagasjerom: 381 / 1274 liter

Vekt: 1.620 kg.

Pris fra: 289.900 kr.

Optimalt sett burde støyisoleringen vært bedre, og helst bedre opplevd kvalitet innvendig.

Men dette henger naturligvis sammen med den lave prisen.

Det som virkelig er et problem er naturligvis leveringstiden. For selv om det er det beste elbilkjøpet akkurat nå, skjer det mye i løpet av halvannet år. Ikke minst kommer nye Nissan Leaf helt på tampen av året eller tidlig 2018. Ikke lenge etter er planen at Tesla skal begynne utleveringene av volummodellen Model 3. Begge to blir tøffe konkurrenter i dette segmentet.

Derfor hadde naturligvis Opel hatt godt av å kunne smi mest mulig mens Ampera-e-jernet er varmt, og varmere enn det har vært denne sommeren blir det ikke igjen ...

Ampera-e: Nå har den blitt bruktbil – og sjekk prisen!

– Denne gir uten tvil mest elbil for pengene