– Interessen kommer til å bli historisk høy
Mange har allerede begynt å glede seg.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Heisann!
Etter lang tid, har jeg etter hvert begynt å venne meg til tanken å kanskje skulle eie elbil, jeg også. Ikke minst ettersom det virker som om Porsche også har tenkt å hive seg på denne trenden.
Jeg har skjønt at de har en modell på vei. Men hvor langt unna er den? Tror du den kan bli en suksess i Norge – og burde jeg reservere allerede nå, hvis det er mulig? Og til slutt: Kan det noen gang kan bli ”riktig” med en elbil med Porsche-logo på??
Hilsen litt konservativ bilentusiast
Heisann!
Dette er et godt tema. Porsche bygget jo merkevaren sin på å lage sportsbiler. 911 er den aller mest ikoniske sportsbilen på markedet, etter min mening.
Men etter hvert har de også utvidet modellsortimentet sitt. Først med SUVen Cayenne og sedanen Panamera og etter hvert også en SUV nummer to: Macan.
De to første modellene var svært kontroversielle blant Porsche-entusiastene. Den slags skulle jo ikke Porsche drive med! Dessuten innebar det introduksjonen av dieselmotorer. Heller ikke det var en lett pille å svelge.
Nå har imidlertid den verste støyen lagt seg. Men Porsche har naturligvis ikke tenkt å stoppe der. Snart er det elbil som står for tur. Interessen for denne kommer til å bli historisk høy, her i Norge. Det er jeg sikker på.
Porsche: Jo da – en heftig sportsbil kan funke året rundt
Åpent for reservasjoner
Konseptbilen Mission E ser i alle fall veldig spennende ut på papiret. I tillegg er det ingenting som skulle antyde at Porsche vil ta noen snarveier når det kommer til kjøreegenskaper. Dette, sammen med det norske avgiftssystemet, gjør at jeg er 100 prosent sikker på at interessen for denne bilen blir historisk høy i Norge.
Det er fortsatt ikke gitt noen helt konkret lanseringstidspunkt, men spekulasjonene går på at det vil skje mot slutten av 2019.
Såvidt jeg har skjønt, har man allerede begynt å ta imot reservasjoner. Enn så lenge koster det ingenting. Men når det nærmer seg produksjonen, vil det bli et depositum på rundt 20.000 kroner.
Prisen er ventet å starte rundt 8-900.000 kroner. Så får vi se hva som skjer med avgiftene i 2020.
Dette kan være dårlig nytt for Tesla
Litt Tesla-følelse
Det er åpenbart at Porsche har tatt elbilproduksjonen alvorlig. Blant annet har de allerede begynt å sette opp hurtigladere som skal kunne gi 80 prosent kapasitet på batteriet i løpet av 15 minutter. Rekkevidden sies å bli rundt 500 kilometer.
Firehjulstrekk, fire dører og skal kunne klare 0-100 km/t på brennkvikke 3,5 sekunder.
Alt dette er i alle fall lovende. Minner faktisk litt om Tesla.
Men akkurat på dette området har jo sistnevnte en fordel, gjennom at de blant annet har bygget ut et imponerende nettverk av hurtigladere rundt om i hele veien.
Sikre seg en plass i køen
Men kort oppsummert: Elbil fra Porsche tror jeg vi skal venne oss til, først som sist. Dette blir garantert ikke den siste helelektriske modellen deres.
Med tanke på at vi ikke vet lanseringsdato og hva som skjer med avgiftene fra 2020, så er det neppe dumt å sikre seg en gunstig plass i køen. Så kan jo trekke seg hvis det ikke frister så mye likevel.
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: