BMW 7-serie er ikke noen hvilken som helst bil. Dette er BMWs flaggskip – og en ny 7-serie skal til enhver tid være et bevis på hva det tyske merket kan prestere når de virkelig vil. Det er vanligvis ikke småtteri.

Et godt eksempel på det var 7-serien man lanserte i 2004. Den gikk nye veier, ikke bare med tanke på det mildt sagt kontroversielle designet til Chris Bangle. Men også med tanke på teknikk og motorisering.

En av de mest kostbare modellene fikk betegnelsen 750i. Alle som er litt opptatt av BMW vet at den betegnelsen betyr seriøse krefter.

Her er noen av de mest ekstreme direktørbilene på bruktmarkedet

Miljø må nevnes

I disse anti-diesel-tider kan man jo nærmest kalle luksusvogna miljøvennlig. Ja, hvis du har en god porsjon velvilje. For det er klart, en 4,8-liters V8-er, som fint kunne gjort jobben i et fullvoksent vogntog, betyr ikke bare gode nyheter for moder jord. Litt utslipp må du regne med.

La oss heller snakke om bilen. 2006-modellen kostet altså rundt 2,25 millioner kroner ny. I dag blir den din, med 168.000 kilometer på telleren, for den nette sum av 249.660 kroner. Tenk på det!

I stedet for å kjøpe deg en ny kompaktbil med en 1-liters strikkmotor og 16 hk, kan du få en vaskeekte luksusbil med 367 hk!

Mørk blå lakk og brunt skinn er en kombinasjon som kanskje ikke passer alle. Men slik er det i alle fall på denne bilen. Faksimile: Finn.no
Mørk blå lakk og brunt skinn er en kombinasjon som kanskje ikke passer alle. Men slik er det i alle fall på denne bilen. Faksimile: Finn.no

Klikk her for å se hele annonsen

Historikk

Da denne var ny, var den forbeholdt de virkelig velbemidlede. Mange av dem hadde egen sjåfør. Det var kanskje tilfelle med forrige eier av denne også. Den gikk nemlig som ambassadebil i Tyskland da den var ny.

Samme bruker, som ifølge annonsen er godt over snittet interessert i BMW, importerte den siden med seg hjem.

Historikk skal således være særdeles god. Så langt alt vel, må man vel kunne si.

Og da har vi ikke begynt å snakke om utstyret enda …

Dette er noen av verdens dyreste bilulykker!

Interiøret var banebrytende da det kom. Og BMW fikk en del kritikk for infotainmentsystemet som var i overkant tungvint.
Interiøret var banebrytende da det kom. Og BMW fikk en del kritikk for infotainmentsystemet som var i overkant tungvint.

Bonanza

Tenk at det fantes biler for 11 år siden som allerede den gangen hadde både adaptive cruise control og night vision. Det har nemlig denne. Soft close-dører og nøkkelfri adgang er også på plass.

Av litt mer praktisk utstyr kan vi nevne hengerfeste (du kan trolig taue danskebåten uten å merke for mye til det), motorvarmer og gardiner i vinduene.

Men noe av det viktigste på en slik bil er likevel setene. De er riktignok mørkebrune, en farge som er enten elsk eller hat, men du skal være bra kravstor om du klager på komforten. For disse setene er episke gode!

Skremmende verditap på overdådig luksusbil

Kan ikke sammenlignes

Men vi hadde ikke vært journalister om vi også hadde noe kritisk å si. For eksempel mangler det massasje og kjøling i tidligere nevnte komfortseter. Kanskje ingen deal braker, men likevel.

Ja, også er altså interiørfargen av typen som folk kan ende i fysisk basketak over, når det skal avgjøres om det er pent eller ikke.

Du må naturligvis regne med et noe høyere forbruk enn en VW Polo med dieselmotor, og deleprisene kan være litt ”leie”.

Men så kjører du rundt i en doning som for noen år siden gjerne ble brukt til å frakte statsledere, kongelige og tydeligvis ambassadører…

Det er sjelden noe å klage på i baksetet på en 7-er ...
Det er sjelden noe å klage på i baksetet på en 7-er ...

600.000 kroner i avslag – på nybil