Direktørbil-begrepet er gjerne forbehold flaggskipene til premiummerkene, eller luksusbiler fra Rolls Royce og Bentley.

BMW, Audi og Mercedes bidrar med henholdsvis 7-serie, A8 og S-klasse.

Her handler det først og fremst om komfort, god plass og utstyr.

Men det er ikke til å legge skjul på at fart er et tema også i dette segmentet. Derfor lages det spesialutgaver av de fleste modellene. S-klasse har AMG-versjoner, mens Audi bidrar med S8.

Her snakker vi klassisk BMW superbil

BMW B7 BiTurbo er egentlig ganske diskret. Men dette er ikke noe hvilken som helst direktørbil ...
BMW B7 BiTurbo er egentlig ganske diskret. Men dette er ikke noe hvilken som helst direktørbil ...

Alpina-hjelp

BMW har på sin side valgt å ikke lage en M7. M-betegnelsen til BMW er forbeholdt de mest sportslige modellene. Og BMW tenker at et flak som 7-serie ikke skal inn i den miksen. Enda, i alle fall.

Men BMW-tuneren Alpina har lang erfaring med å gjøre BMW-er raskere. Og denne gangen har de vært ekstra ambisiøse, nettopp med nye 7-serie.

Målet er rett og slett at den, med Alpinas hjelp, skal bli verdens raskeste sedan.

Hvorfor er BMW-eierne en så utrolig lojal "menighet"?

Her er motoren! Takket være Alpina, byr den på drøyt 600 hk. 
Her er motoren! Takket være Alpina, byr den på drøyt 600 hk. 

Twin turbo

Modellen har fått navnet B7 Bi-Turbo. Ser du den betegnelsen på koffertlokket foran deg en dag, så skal du vite at det dreier seg om en 4,4-liters V8-er – som er bolet opp til 608 hk.

Og med den i fullt firsprang har Alpina beregnet at bilen skal være god for småville 330 km/t. Husk, vi snakker altså om en diger luksusbil, fullastet med teknikk og komfort – og dessuten forlenget utgave med ekstra god plass til bena.

Dette skal også gjøre den til verdens raskeste sedan.

Her snakker vi i tilfelle godt alternativ til privatfly, for de som måtte ha tilgang til Autobahn, i alle fall.

BMWs hytteracer for de som vil skille seg ut

Ikke for Norge

I utgangspunktet er ikke dette en bil som leveres til Norge via importøren. Kanskje like greit også, for det er ikke akkurat norske veier en slik doning er bygget for.

Den har dessuten xDrive firehjulsdrift, som bidrar til å sikre 0-100 km/t på 3,7 sekunder.

For å unngå problemer med fartshumper kan den heves 2 cm, og i høy fart senkes bilen automatisk, for å gjøre den mest mulig stabil på veien.

Ekstra god plass, ekstra høy komfort – og vanvittige fartsressurser, det er hva BMW B7 Bi-Turbo byr på ...
Ekstra god plass, ekstra høy komfort – og vanvittige fartsressurser, det er hva BMW B7 Bi-Turbo byr på ...

Her er en BMW som kan skremme fanden på flatmark ...