Daimler-konsernet satte seg virkelig i respekt da de lanserte 500E i 1991. Fireseteren satte til og med BMW M5 i skyggen!

Bilen er basert på W124-karrosseriet av E-Klasse. Det er en generasjon som oppnådde en vanvittig status på 90-tallet, som en slitesterk, sikker og komfortabel bil.

I ettertid har det blitt sagt at nettopp W124 sammen med forgjengeren (W123), er de siste Mercedesene som ble konstruert uten å tenke på kostnader. Disse skulle bare være ”best”.

Rå motorkraft

Det synes på mange måter også i dag. Selv om mange av bilene er 30 år gamle, ser vi de fortsatt på veiene. Det er flere som har rullet opp mot én million kilometer…

Dette er så barskt! Under panseret gjemmer det seg 326 hk fra en V8-er på 5 liter. Foto: Bilfoto AS
Dette er så barskt! Under panseret gjemmer det seg 326 hk fra en V8-er på 5 liter. Foto: Bilfoto AS

Men når det står 500E på bakluka, da er det snakk om noe helt spesielt. Bilen ble bygget mellom 1991 og 1994. Under panseret finner vi blant annet et beist av en motor, med internkoden 036.

Her snakker vi om en diger V8-er på 5 liter. Dette var lenge før miljøhensyn og downsize, med andre ord. Med 326 hk og 480 Nm – var det ytelser det luktet svidd av på tidlig 90-tall.

Denne motoren er forresten maken til de som satt i den klassiske roadsteren, 500 SL og S-Klassene med samme betegnelse.

E 6.5 Brabus: Mercedesen til Inge er unik – og kjører fra de fleste

Bilen er priset til godt over 300.000 kroner. Faksimile: finn.no  
Bilen er priset til godt over 300.000 kroner. Faksimile: finn.no  

Håndbygget hos Porsche

Det som gjør 500E (den byttet navn til E 500 i 1994) ekstra spesiell, er det unike samarbeidet med Porsche.

Mercedes hadde nemlig ikke kapasitet til å produsere en spesialbygget serie på denne tiden. Porsche hadde derimot mangel på oppdrag, dermed var et historisk samarbeid et faktum.

500E ble nemlig håndbygd på Porsche-fabrikken i Zuffenhausen, like nord for Stuttgart. Byggetiden per bil var 18 dager, noe som naturligvis medførte et nokså begrenset antall biler. Totalt ble det bygget 10.479 biler, inkludert facelift-versjonen som kom i 94.

2017 Mercedes-AMG E63: Dette er verdens råeste stasjonsvogn

Strøkent eksemplar til salgs

I tillegg til brutal motorkraft, fikk 500-serien forbedret hjuloppheng, bremser og noen visuelle forandringer eksteriørt.

Grunnfilosofien var dog at bilen skulle skille seg minst mulig fra en helt vanlig W124-bil. Men bredere forskjermer, annen utforming på frontfangeren og skjermbuene bak, avslører imidlertid den helt spesielle versjonen.

Nå har vi funnet et rimelig strøkent eksemplar av en vaskeekte 500E til salgs på bruktmarkedet. Bilen er fra 1993, og har rullet 211.000 kilometer. En god lengde det, men samtidig ganske lite på en slik bil. Disse går nemlig laaangt.

Denne fikk konkurrentene til å skjelve i buksene på 90-tallet. Foto: Bilfoto AS
Denne fikk konkurrentene til å skjelve i buksene på 90-tallet. Foto: Bilfoto AS

Klikk her for å se hele annonsen

Vi syns fargekombinasjonen på bilen er svært så lekker. Sort skinninteriør og sølv metallic på utsiden. I følge Dovre Bil, som selger den, er bilen helt original, noe som er vesentlig på et slikt samleobjekt.

Det følger også med en helt fersk tilstandsrapport fra Mercedes, utført i juni i år.

Prisen er derimot ikke like hyggelig. Den lyder på gode 339.000 kroner, noe som er mye penger for en 24 år gammel bil. Når det er sagt, kostet den 1,6 millioner ny i Norge. Og det skal visstnok bare vært solgt to nye eksemplarer av denne versjonen her til lands.

Her har du rett og slett muligheten til å sikre deg et skikkelig stykke bilhistorie, og en strøken råtass fra Mercedes.

Og slik ser den ut på innsiden. E-Klasser med 500-betegnelse på bakluka, har som regel en drøss med utstyr. Foto: Bilfoto AS. 
Og slik ser den ut på innsiden. E-Klasser med 500-betegnelse på bakluka, har som regel en drøss med utstyr. Foto: Bilfoto AS. 

Broom-Vegard: – Dette er årets merkeligste jobbtur