Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.nosvarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte

Hei Benny!

Hva kan du si om Land Rover Freelander II med 3,2-liters bensinmotoren? Er det en grei bil som er kurant å eie? Og hva bør jeg tenke over før evt. kjøp?

Mvh H

Benny svarer:

Hei H.

Denne motoren, en rekkesekser som kommer fra Volvo, yter 233 hestekrefter og skal etter det jeg ha hørt være en bra og pålitelig maskin. Det skal imidlertid sies at jeg har lite personlig erfaring med den. Det er dessuten en ganske sjelden motor i denne bilen, men den gjør garantert bilen mer morsom enn standardmodellene.

Freelander byr på svært gode offroad-egenskaper, og det er nok viktig for mange som vurderer denne bilen.

Men Freelander er også en bil som bør sjekkes litt nøye før kjøp, da den er langt i fra skuddsikker. Du bør helst få en NAF-test, eller tilstandsrapport fra noen som kjenner bilen godt. For eksempel en merkeforhandler.

På en del biler har det vært differensial-ras og det blir for dyrt. Viskermekanismen på bakvinduet har det også med å ta kvelden på grunn av vanninntrenging. Vann og elektrisitet er som kjent en dårlig kombinasjon.

Alle elektriske funksjoner bør forresten sjekkes nøye. Alt fra klimaanlegg til varmeseter, instrumenter og vindusheiser. Andre generasjon Freelander er mye bedre enn den første, men som sagt – ikke feilfri.

Selvfølgelig må forstilling, bremser og hjuloppheng også sjekkes nøye.

Mye Volvo

Land Rover Freelander II ble bygget med mer omsorg enn første generasjon. 
Land Rover Freelander II ble bygget med mer omsorg enn første generasjon. 

Da den andre generasjonen ble lansert i 2007, var det tvers igjennom en ny bil og bygd med betydelig mer omsorg og omtanke enn den første. Visste du forresten at denne andre generasjon i utgangspunktet bygger på samme plattform som Volvo XC60?

Fjæringen er myk og komfortabel, oversikten fra førerplass er god, men styringen kunne definitivt vært mer presis. Interiøret oppleves i dag litt gammeldags, med mange knapper og brytere.

Men den fikk fem stjerner i EuroNCAP sin kollisjonstest. Fra Volvo arvet den også "velte-vakt" som aktiverer antiskrens-systemet hvis bilen heller for mye ved svingkjøring.

Alt i alt er dette en kul og litt annerledes SUV som er litt glemt, men som absolutt har noe for seg. Leter man opp en hel og pen bil i god stand så kan dette være mye bil for pengene.

Les vår test fra den gangen Freelander II var ny:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Direktør-biler for oss med vanlig lønn

Video: Dette er absolutt siste skudd på Land Rover stammen