Jeg husker godt da jeg var på lansering av nye Audi TT i Spania. Da fikk vi til og med kjøre TTS på Ascari racerbanen, og kunne slå fast at Audi ikke leker at de lager sportsbil med TT. Nå er den det på ordentlig.

Siden den tid har Audi også spyttet ut verstingutgaven: TTRS. Det er en bil som begynner å nærme seg superbilene når det kommer til ytelse. Med 400 hk under panseret sparker den unna 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.

Men heller ikke det er nok for tuningfirmaet ABT. Så de har gitt den litt for mye Møllers Tran. Og det har gitt resultater!

Her kan du lese vår test av Audi TT

500 hk

For mens de fleste nok vil hevde at 400 hk i en bil på størrelsen med en filionkasse holder i massevis, er ABT spesialister på å ta det et steg videre.

De har jobbet med Audi i en årrekke, og kjenner til hvordan de skal få enda mer fart på sakene.

I tilfellet TTRS har de tuklet litt her og der, og plutselig er det ikke 400 hk til rådighet lenger, men 500!

Brukt Audi TT: Mye moro til under 100.000 kroner

Superbil-prestasjoner

Dermed er den kapabel til å tukte selv Audis egen superbil, R8 V10. 0-100 km/t leveres nemlig på 3,4 sekunder. 0,1 sekund reskere enn "vanlige" R8.

Nå skal det sies at hvis du er så uheldig å møte på en R8 V10 plus, så må du fortsatt bite i det sure eplet, da denne klarer sprintøvelsen på bare 3,2 sekunder.

Audi TT: – Nå tuller de ikke lenger – dette er en sportsbil

TT RS-RS

Men ABT-utgaven av TT RS, som heter TT RS-R, har ikke bare fått justeringer under panseret. Totalpakken inkluderer stylingsett i karbon, senking, og stivere chassis, for å gjøre den smidigere rundt svingene.

Totalt skal det bare produseres 50 eksemplarer av denne spesialutgaven, så det gjelder å være rask.

Mens du venter på å få bilen levert på døra, kan du jo benytte anledningen til å lytte til den vakre 5-sylindrede motoren i fri utfoldelse og fri eksos på noen flotte fjellveier! Klikk på videovindet øverst i saken.

Under kan du også se en "vanlig" Audi TT RS i aksjon:

Audi TT: Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen