Tenk deg en tre tonn tung limousine, som man har brukt 800 timer på å delvis bygge for hånd i en liten fabrikk på den engelske landsbygda – og som koster over en halv million dollar.

Et 111 år gammelt ærverdig bilmerke av ypperste kvalitet, med røtter og tradisjoner så dype at ikke noe annet bilmerke kan matche det.

Det er selvfølgelig myteomspunnende Rolls-Royce vi snakker om.

Hvem er det egentlig som kjøper disse bilene?

Vi er villige til å sette en god slump penger på at bildet mange får i hodet er av godt voksne mennesker som bor i et herskapelig hus, kanskje endog et slott. Sikkert med hovmester, hushjelp og ikke minst en egen sjåfør.

Vi er nesten like sikre på at bildet lukter av adel, aristokrati, gamle penger, fin whisky, gjerne cubanske sigarer og eget bibliotek med Chesterfield-møbler.

Altså eldre mennesker som har levd et langt og velstående liv med en solid familieformue opparbeidet over flere generasjoner i bakhånd.

Vel – mer feil kan det faktisk ikke bli. Verden endrer seg. Det samme gjør bilkjøperne.

Det er kanskje slik vi ser på Rolls-Royce-eierne tradisjonelt, med blå blazer, hatt, sigar og slott. Men dette bildet stemmer ikke lengre...
Det er kanskje slik vi ser på Rolls-Royce-eierne tradisjonelt, med blå blazer, hatt, sigar og slott. Men dette bildet stemmer ikke lengre...

Yngre kjøpere enn BMW og Mercedes

Faktum er at få bilmerker nå har yngre kjøpere enn nettopp Rolls-Royce. Mye yngre enn de som kjøper det mange av oss oppfatter som merker for yngre kjøpere, som for eksempel BMW og Mercedes.

Gjennomsnittskjøperen for en Rolls-Rocye er nå 45 år. For Mercedes er tallet 51 år og for BMW er 50 år. Mens konkurrenter som Cadillac og Bentley har kjøpere med en snittalder på henholdsvis 52 og 56 år.

Gjennomsnittet for alle bilmerker er rundt 52 år. Det viser tall det amerikanske nyhets- og markedsdata-byrået Bloomberg LP har fått utarbeidet.

Les også: Stasjonsvogn? Her er bilen Rolls-Royce aldri bygde

For unge, vellykkede og trendy

I et intervju med nettopp Bloomberg, avslører Rolls-Royce direktør Torsten Müller-Ötvös at den gjennomsnittlige gjennomsnittsalderen på Rolls-Royce-eierne har gått ned hele elleve år fra hva det var for bare sju år siden.

De som kjøper Rolls-Royce i dag har en klesstil og et image som er noe løsre i snippen. Dette er den amerikanske rapperen Don Roco, som i tillegg til denne Phantom-en også har en hvit Drophead coupe. Foto: CelebrityCarz.com
De som kjøper Rolls-Royce i dag har en klesstil og et image som er noe løsre i snippen. Dette er den amerikanske rapperen Don Roco, som i tillegg til denne Phantom-en også har en hvit Drophead coupe. Foto: CelebrityCarz.com

– Det er ikke lenger arvede penger kjøperne kommer med. Flertallet av de yngre kjøperne har bygget formuen selv, enten via eiendom, IT, sport eller underholdning, forteller Müller-Ötvös i intervjuet.

vi snakker altså unge-, vellykkede- og trendy mennesker som heller ikke er redde for vise hva de har oppnådd.

Rolls-Royce har utviklet blant annet Wraith kupé og fortsetter å utvide sitt utvalg av eksklusive "Black Badge"-biler, som er utviklet for å appellere til yngre kjøpere og som selges hovedsaklig i det viktige- og trendsettende USA-markedet hvor de har hatt stor suksess med konseptet.

– Vi ser at det i segmentet av ulike "ultra high-end-produkter", er en rask nedgang når det gjelder gjennomsnittsalder, sier Müller-Ötvös.

– Det er jo fantastisk. Dette er mennesker vi kan selge biler til i flere tiår framover.

– Dette er kunder som etter å ha kjørt Rolls-Royce for første gang sier: "Jeg liker denne Rollsen, så jeg kjøper den tillegg til min Ferrari, fordi Ferrari kan være ganske stressende biler innimellom”, avslutter Müller-Ötvös.

Her får du Rolls-Royce til moped-pris

Analytikere tok feil

I det kraftig voksende Kina-markedet er gjennomsnittsalderen på nybilkjøperne enda lavere. Den er på rundt 34 år. 38 prosent av alle nye luksusbiler ble solgt til kjøpere på under 40 år og i fjor var gjennomsnitts-alderen på en Cadillac-kjøper 34 år.

Trenden som analytikere og "forståsegpåere" har spådd om at såkalte Millennials – altså barn født mellom 1977 og 1994 – skulle ha et ønske om å eie mindre i form av biler, eiendom og hus, stemmer ikke.

Man så for seg at de i langt større grad ville benytte seg av delingsmodeller ala Uber, Airbnb etc, og at dette skulle vokse mye fortere enn hva det faktisk har gjort.

Nyere studier viser at realiteten er helt motsatt når det gjelder bilkjøp. I aldersgruppen som Millenials representerer, kjøper 27 prosent sin egen bil. Det er opp fra 18 prosent i 2010. Og man forventer nå at så mange som 40 prosent av disse vil eie egen bil i 2020.

Dog kanskje ikke en Rolls-Royce ...

Les også: Her er en av verdens dyreste biler på test – i Norge

Video: Dette er Jaguars nye elbil