Mercedes S-klasse er på mange måter den ultimate direktørbilen. Mercedes har hatt den posisjonen i flere tiår, også lenge før navnet S-klasse ble tatt i bruk.

Her handler det om diger luksusbil med mye plass, og gjerne også skikkelige krefter under panseret.

Nå er det klart for en midtlivsoppdatering på S-klassen. Brooms Mats Brustad har tatt turen til Sveits for å teste den, og finne ut hva Mercedes har gjort med flaggskipet sitt.

Brutal start på dagen

Ring, ring...

– Guten tag, Knut! Nå er det bra du ringte. Vi har akkurat testet nye S-Klasse i godt over 200 km/t på Autobahn. Vi fikk nemlig utdelt verstingen med en gang, AMG S 63. Den har fått ny motor som leverer 612 hk, snakk om en brutal start på dagen! Men du, det er en ting jeg må fortelle deg med én gang. Det har nemlig dukket opp en liten utfordring her...

Endringene er ikke så store utenpå, men det er faktisk 6.500 nye deler til sammen på nye S-Klasse.
Endringene er ikke så store utenpå, men det er faktisk 6.500 nye deler til sammen på nye S-Klasse.

– Utfordring? Du har vel ikke mistet lappen allerede?

– Neida, så ille er det heldigvis ikke. Problemet er bare at jeg ikke får lov til å fortelle så mye om bilen enda. Da vi ankom hotellet i Zürich fikk jeg vite at det er en slags sperrefrist på å fortelle konkret om kjøreinntrykk, til midten av neste uke. Og det skal jeg love deg er vanskelig, for nye S-Klasse har noen veldig spennende nyheter å by på – som merkes godt bak rattet.

Diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Den kraftigste motoren noensinne

– Skjønner... Men hva får du lov til å fortelle, da?

– Det meste annet! Et av høydepunktene er at nye S-Klasse får æren av å presentere en helt ny motorrekke. Nå gjeninnfører Mercedes nemlig rekkesekseren igjen! Det handler om 3-litere, både bensin og diesel. Jeg har fått mulighet til å teste alle sammen – og her er det bare å glede seg. For å ta diesel først: Innstegsmodellen, 350d har nå 286 hestekrefter, mens 400d får 340 hester og 700 Nm. Det er faktisk den kraftigste dieselmotoren Mercedes noen gang har laget, forteller Mats.

Designet på fronten avhenger av hvilken utgave du velger. Dette er AMG S 63. Den har fått 612 hk og sparker 0-100 km/t på utrolige 3,5 sekunder.  
Designet på fronten avhenger av hvilken utgave du velger. Dette er AMG S 63. Den har fått 612 hk og sparker 0-100 km/t på utrolige 3,5 sekunder.  

– Da går den vel noe helt voldsomt..?

– Ja, gjett! Eller nei, jeg mener: Det kan jeg ikke si noe om... To splitter nye bensinmotorer debuterer dessuten på nye S-Klasse. Her snakker vi også en 3-liters rekkesekser, S 450 og S 500. De har henholdsvis 367 og 435 hestekrefter. De nye motorene har virkelig blitt effektive, ytelser kontra forbruk. En av bilene jeg nettopp har kjørt hadde forresten bare 1.000 kilometer på telleverket. Da luktet det rett og slett fersk motor inne i coupeen, skikkelig godlukt, smiler Mats.

Han legger til at Mercedes også innfører en helt ny betegnelse, nemlig S 560. Her snakker vi 4-liters V8er med 469 hestekrefter.

Her forlater det siste eksemplaret fabrikken

Selvkjørende

– Hva med designet, har det skjedd mye der?

– De største forandringene på bilen finner vi under skallet, men det er også noen designendringer. Utvendig har frontfanger og lykter blitt nye. Du skal nok ha litt peiling på Mercedes for å se det med en gang, men endringene er relativt tydelige. Du kan også velge AMG-line, som gjør bilen enda tøffere sett forfra. Om du tar den helt ut, og velger en ”ekte” AMG, er også denne frontfangeren ny, nesten litt vulgær! Frontlyktene har fått tre LED-striper i stedet for én, som i dag. Det vil man se tydelig forskjell på, forsikrer Mats og legger til:

Nytt ratt og bedre oppløsning på skjermene er de største visuelle endringene på innsiden. 
Nytt ratt og bedre oppløsning på skjermene er de største visuelle endringene på innsiden. 

– Innvendig er rattet den mest synlige endringen, i tillegg til flere mindre detaljer. Bilen har også fått to nye wide screen-skjermer med bedre oppløsning. De debuterte i E-Klasse og fungerer også veldig bra i S-Klassen.

Mercedes er svært langt fremme på autonom teknologi, altså at bilene skal kunne kjøre seg selv. Mye av teknologien debuterte på E-Klasse, nå tar også S-Klasse et betydelig skritt her.

– Ja, dette med autonom kjøring er blant de største nyhetene på bilen. Denne teknologien er kraftig forbedret i facelift-utgaven. Vi har testet det både på vei og lukket bane, men dessverre: Det får jeg ikke fortelle mer om nå.

Sjefsbil

– Men du til slutt, er dette fortsatt et godt valg for direktørene?

S 500 - her med AMG-line-pakke. 500-betegnelsen har tidligere betydd V8-under panseret. Den er nå erstattet med en splitter ny rekkeseks 3-liter. Minste V8-er heter nå S 560. 
S 500 - her med AMG-line-pakke. 500-betegnelsen har tidligere betydd V8-under panseret. Den er nå erstattet med en splitter ny rekkeseks 3-liter. Minste V8-er heter nå S 560. 

– Ja, definitivt! Dette er og blir en sjefsbil. Det er den totale opplevelsen av komfort, luksus og teknologi som imponerer mest. Det er ikke noe som er brautende eller utagerende, alt bare stemmer og er utrolig gjennomført. Jeg gleder meg til jeg kan fortelle mer, når bare denne sperrefristen er over!

– Det gjør vi også. God tur hjem, hvis ikke Mercedes har satt en sperrefrist på hjemturen også?

– He he. Nei, det tror jeg ikke. Nå er det snart slutt på testkjøringen, så bærer det hjem om ikke så lenge.

Vi testet direktør-bilen i USA: Er dette verdens beste bil?

Dashcam-video: Børge oppdaget Mercedesene i Nord-Norge