Italia er viden kjent for å bygge eksotiske superbiler, slik som Lamborghini og Ferrari. Men italienerne har også fostret frem et annet merke, som tilbyr modeller med ekstreme ytelser og sportslig DNA.

Vi snakker om Alfa Romeo. De er virkelig i flytsonen om dagen. Her hjemme har nye Giulia blitt godt mottatt, for ikke å snakke om deres aller første SUV: Stelvio.

Som vanlig står design og sportslige kjøreegenskaper i fokus når Alfa Romeo lanserer nye biler.

Blant flere spennende nyheter er det én modell som topper det meste hos Alfa akkurat nå, nemlig Giulia Quadrifoglio. Dette er rett og slett verdens raskeste sedan – og vi har endelig testet den på norske veier!

Hvordan er den å kjøre?

Forventningene er helt klart til stede når Giulia Quadrifoglio skal til pers. Dette er bilen som kjører fra både BMW M3, Audi RS 5 og Mercedes-AMG C 63S. På bane gjør den det også knivskarpt. Den italienske råtassen har klokket inn tiden 7.32 på Nürburgring – og er med det verdens raskeste sedan, basert på rundetiden.

Dette firkløveret er faktisk den kraftigste gateregistrerte bilen fra Alfa Romeo noen gang. 
Dette firkløveret er faktisk den kraftigste gateregistrerte bilen fra Alfa Romeo noen gang. 

På veien merkes det med en gang at bilen har sportslige gener, eller DNA som Alfa Romeo kaller det. Bilen har fire ulike oppsett du kan velge mellom: D, N, A eller Race. Det er sistnevnte som vekker udyret ordentlig til live. Da aktiverer du overboost-funksjonen i motoren, og får med en hinsides eksoslyd på kjøpet.

Det er ingen tvil om at bilen elsker svingete og kuperte landeveier. Styringen er sylskarp og understellet responderer godt med underlaget. Her får du akkurat de tilbakemeldingene du ønsker. Faktisk fungerer det så ålreit, at du helst bare vil finne en bane, for å teste bilen til det fulle.

Vi liker også at Alfa har valgt bakhjulstrekk på bilen, til tross for over 500 hk i front. Det gjør beistet mer lekent, og med varme hjul sitter bilen overraskende godt klistret til veien. Det underbygger også vektfordelingen som er på presise 50/50. Resultatet er en velbalansert og lettkontrollert bil.

Velger du kjøreprogrammet ”N”, som står for Natural, slapper bilen mer av. Likevel merkes det at understellet er rimelig tight. Smådumper og ujevnheter merkes godt, men kjøregleden og lidenskapen bak rattet overstyrer helt klart dette.

Ser kanskje ut som naboens familie-SUV – men nei...

Den ser nesten litt beskjeden ut i front. Men under panseret sitter et realt kraftverk fra Italia! 
Den ser nesten litt beskjeden ut i front. Men under panseret sitter et realt kraftverk fra Italia! 

Finest utenpå eller inni?

Alfa Romeo Giulia er en vakker sedan i utgangspunktet, kanskje en av klassens lekreste. I Quadrifoglio-utgave blir den enda barskere, med karbondetaljer og røffere fangere.

Sett forfra ser den egentlig ganske beskjeden ut, med den ikoniske Alfa-grillen. Men jo nærmere du er hekken, jo mer avsløres råskapen som bor i bilen. Rett bakfra skjønner selv bestemor at bilen mener alvor. Fire grove enderør, en stor diffusor og en hekkspoiler i karbon. Denne er skikkelig sinna!

På innsiden følger Alfa opp med et stilrent interiør, og selvsagt med racinginspirerte detaljer. Kvalitetsfølelsen er stort sett god, selv om det er litt hardplast noen steder. Det fremmer samtidig det ekte racing-preget på bilen.

Testbilen er utstyrt med karbonseter fra Sparco, de leverer godt med sidestøtte og justeringsmuligheter. Rattet er dessuten gjennomført med både karbon, alcantara og skinn. Det hele toppes med en rød startknapp, og store girhendler bak rattet. Inspirasjonen fra Ferrari legges det ikke skjul på. Tøft.

Når det kommer til infotainment-systemet, er ikke det like brukervennlig som hos de tyske konkurrentene. Oppløsning på skjermen er heller ikke hårreisende, noe som syns ekstra godt på navigasjonen og ryggekamera.

Bak rattet sitter du godt. Her er det bare å nyte inntrykkene.
Bak rattet sitter du godt. Her er det bare å nyte inntrykkene.

Men nå handler ikke denne bilen om gadgets og oppløsning på ryggekamera. Her er det kjørefølelse og et førerrettet interiør som er i fokus.

Hvordan er plassen?

Giulia Quadrifoglio er på størrelse med BMW 3-serie og Mercedes C-Klasse. Foran sitter du godt i sportssetene, men det kan bli trangt i andre seterad dersom sjåføren er i lengste laget.

Bagasjerommet er normalt for klassen, det rommer 480 liter.

Alfa Romeo Giulia blir svært viktig for merket

Går den bra?

Bilen er ikke verdens raskeste i sin klasse uten grunn! Motoren i Giulia Quadrifoglio er virkelig et stykke italiensk mesterverk.

I samarbeid med Ferrari har Alfa Romeo utviklet en V6-er på 2,9 liter. Sammen med doble turboer yter den lille rakkeren vanvittige 510 hk og 600 Nm. Det gjør at 0-100 km/t går unna på brennkjappe 3,9 sekunder! Nåla stopper heller ikke før 307 km/t.

Du skal være rimelig følelsesløs dersom dette ikke gir deg noe. De fire rørene spytter nærmest ildkuler ved pådrag! 
Du skal være rimelig følelsesløs dersom dette ikke gir deg noe. De fire rørene spytter nærmest ildkuler ved pådrag! 

Testbilen vår har 8-trinns automat, og den henger absolutt med på notene. Ved aktiv kjøring blir det til at du sjalter manuelt med hendlene bak rattet. Da smeller det mellom girskiftene, både i form av lyd og et fysisk bank i ryggen. Herlig!

Skyvet fra motoren er like brutalt som en blodsprengt hingst i løpetiden. Kreftene er kontinuerlig, og varer helt til rødmerket på godt over 6000 omdreininger. Dette i kombinasjon med en helt særegen lyd gjør kjøreopplevelsen komplett.

Dette er bilen norske kjøpere har glemt

...og hva er konklusjonen?

Alfa Romeo Giulia er en annerledes bil på mange måter. Det er ikke bare designet som skiller den fra konkurrentene, men hele identiteten. Mens de tyske konkurrentene «pakker» råskapen inn i en nærmest perfekt drakt, fremstår Alfaen mer ærlig og brutal.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Motor: 2,9-liter, V6

Effekt: 510 hk

0-100 km/t: 3,9 sekunder

Forbruk: 0,85 l/mil

Toppfart: 307 km/t

Bagasjerom: 480 liter

Pris fra: 1.017.800 kroner

Kreftene som bor i den er klasseledende, og kjøreegenskapene dønn presise. Måten de ville kreftene kontrolleres gjennom drivverk og understell, skaper store doser godfølelse bak rattet.

Noen billigbil er det ikke. Testbilen koster drøye 1,1 millioner kroner med litt ekstrautstyr, og er med det på linje med tilsvarende biler fra BMW og Mercedes.

Om det er noen heldige Broom-lesere der ute som faktisk vurderer å handle bil i dette segmentet, ja da ville jeg helt klart plassert Giulia Quadrifoglio på listen over biler som MÅ prøvekjøres. Denne entrer i alle fall vår liste over årets morsomste biler.

Bilen er lånt av Autostrada Porsgrunn.

Se video og hør LYDEN av råskinnet under:

Broom-Vegard dro til verdens råeste racerbane