Skal bli den mest avanserte småbilen på markedet

Nye Ford Fiesta kommer straks til Norge.

Ford Fiesta har vokst i størrelse og får nå svært mye utstyr tilgjengelig. 
Ford Fiesta har vokst i størrelse og får nå svært mye utstyr tilgjengelig. 

Lenge var småbilene enkle og primitive kjøretøyer som var laget med et mål for øyet: Å være billigst mulig.

Slik er det imidlertid ikke lenger. Også i denne bilklassen forventer mange kunder komfort, luksus og sikkerhet på linje med større biler.

Trenden går også mot at mange kjøper seg ned i størrelse når de bytter bil. De trenger kanskje ikke så mye plass som tidligere, men forventer å finne de samme kvalitetene som før, også i en mindre bil.

Et godt eksempel på dette er nye Ford Fiesta som straks lanseres i Norge. Ford beskriver den selv som den mest teknologisk avanserte småbilen som er i salg i Europa.

200 hestekrefter

Her handler det også om flere utgaver og en rekke valgmuligheter. Her kan du virkelig skreddersy bilen etter din egen smak og behov:

Først kommer nye Fiesta i Trend- og Titanium-utgave. Deretter vil den sporty ST-Line versjonen og den luksuriøse Vignale-varianten bli tilgjengelig i løpet av høsten.

Neste år kommer den mer crossover-aktige Fiesta Active og sporty Fiesta ST med hele 200 hestekrefter.

Som før kommer Fiesta både som tre- og femdørs.
Som før kommer Fiesta både som tre- og femdørs.

Julian fant sjelden hissigpropp på låven

ST-Line

Startprisen på Fiesta ligger på 187.000 kroner. Da har den en helt ny 1.1-liters bensinmotor med 85 hestkrefter og utstyrsnivået Trend.

Fiesta ST-Line kommer med et sportslig eksteriør, tøffe 17-tommers aluminiumsfelger, sportsseter og aluminiumspedaler. Kjøreopplevelsen blir også mer sportslig med sportsfjæring. ST-Line er tilgjengelig som tredørs og femdørs, og starter på 212.000 kroner.

Titanium utstyrsnivå starter også på 212.000 kroner. Inkludert da er blant annet Fords SYNC 3 infotainmentsystem med 6,5-tommers berøringsskjerm, automatiske fjernlys, trafikkskiltgjenkjenning, akustisk frontrute som reduserer støy i kupeen, cruisekontroll og LED kjørelys.

Interiøret har fått en betydelig oppfriskning, infotainmentskjermen er plassert høyt.
Interiøret har fått en betydelig oppfriskning, infotainmentskjermen er plassert høyt.

Husker du denne?? Ford Capri RS Turbo

Ny plattform

Fiesta Vignale kommer blant annet med unike 17-tommers aluminiumsfelger, eksklusive eksteriørdetaljer, delskinnseter, nøkkelfritt system og 8-tommers berøringsskjerm. Prisen starter på 242.000 kroner.

Gjennom et nytt partnerskap mellom Ford og Harman Kardon tilbys nye Fiesta, som den første Ford-modellen, med det eksklusive bilstereoanlegget B&O Play. Dette inneholder 10 høyttalere, inkludert en senterhøyttaler på toppen av instrumentpanelet og subwoofer montert i bagasjerommet. Total effekt er 675 watt.

Fiesta bygges på en helt ny plattform, og har vokst cirka sju cm sammenlignet med dagens modell. Den har også blitt 13 millimeter bredere og beinplassen bak har økt med 16 millimeter, sammenlignet med den utgående varianten.

Femdørs blir temmelig sikkert den mest solgte varianten i Norge.
Femdørs blir temmelig sikkert den mest solgte varianten i Norge.

Overvåker 130 meter

Stivere karosseristruktur, redusert støy og vibrasjon fra drivverket, forbedret drivverkisolasjon og akustisk frontrute skal gi både sjåfør og passasjerer en mer behagelig kjøreopplevelse. Andre små detaljer som er forbedret er dører som er 20 prosent lettere å lukke, vindusviskere som dekker 13 prosent mer av frontruten, og en praktisk løsning som gjør at du reduserer søl ved drivstoffpåfylling.

En praktisk dørkantbeskyttelse spretter også ut i det bildøren åpnes, og kan redusere skader på døren din - samt andre biler - når du for eksempel åpner den i et trangt parkeringshus.

Nytt er også et panoramatak som kan åpnes.

Førerassistansesystemene henter informasjon fra to kameraer, tre radarer og 12 ultrasoniske sensorer. Sammen overvåker disse kontinuerlig områdene rundt hele bilen. Rekkevidden på systemene er opptil 130 meter eller mer enn lengden av en fotballbane.

Fiesta har vokst til å bli en hel liten familie av biler, her er det mye å velge mellom.
Fiesta har vokst til å bli en hel liten familie av biler, her er det mye å velge mellom.

Her får du mye luksus til hyggelig pris

Mye utstyr

Her er noe av utstyret som er tilgjengelig på nye Fiesta:

• Parkeringsassistent (for parallell- og lukeparkering, samt utkjøringsassistent)

• Adaptiv cruisekontroll

• Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse

• Justerbar hastighetsbegrenser

• Automatisk fjernlys

• Blindsoneinformasjonssystem med varsel for kryssende trafikk

• Føreroppmerksomhetsovervåking

• Trafikkskiltgjenkjenning

• Filskiftevarsler og LaneKeeper

• Panoramatak - hvor fremre halvdel kan åpnes

• Flere interiørpakker for ytterligere personifisering

Her kan du lese hva norske Ford-eiere mener om bilene sine

Se video av nye Ford Fiesta under: