– Gi gass opp til 110 km/t, så slipper du bare rattet og lar bilen kjøre av seg selv, men se opp for apekatter...

Det er beskjeden jeg får av den japanske testføreren. I dag har han fått jobb som instruktør og sitter ved siden av meg i helt nye Nissan Leaf

Vi kjører på det som ser ut som en typisk, ganske smal fylkesvei med ikke veldig gode standard. Grov, litt hullete asfalt og med skog og buskas på begge sider. Vi er på Nissans testbane utenfor Tokyo.

– Apekatter – kødder han med meg? Jeg kaster et raskt blikk bort på instruktøren, men nei. Japanske testsjåfører kødder ikke. Slik er det bare.

Så vi kjører opp til 110 km/t på rettstrekka og rett før en venstresving slipper jeg rattet.

For bare et par år siden ville dette vært en uhørt øvelse som hadde sendt oss rett til skogs og til apekattene.

Men nå sitter jeg altså med hendene i fanget og ser rattet svinge av seg selv og tar oss fint gjennom svingen, ut på neste rettstrekke og gjennom en slak høyrekurve. Så kommer det et varsellys på i dashbordet som ber meg holde i rattet. Ingen tvil. Dette fungerer.

Jo da – autopiloten fungerer den, konstaterer Benny.
Jo da – autopiloten fungerer den, konstaterer Benny.

Blant de første i verden

Skru tiden tilbake noen måneder. Helt til dagen etter årets St. Hansaften, altså 24 juni, og bli med til Tokyo på en helt unik biltur.

Der var nemlig vi i Broom blant de aller, aller første i verden som fikk prøvekjøre det som kommer til å bli en av de viktigste bilnyhetene neste år. Nemlig den helt nye Nissan Leaf.

Det er en spent liten gjeng motorjournalister som med buss ankommer Nissans egen testbane utenfor Tokyo. Akkurat her har ingen journalister vært før oss.

Men det er ikke bare vi journalister som er spente. Det er også Nissans egne folk. Av flere årsaker. For det første: Vil lettere blaserte og kritiske motorjournalister like denne folkelige elebilen?

For det andre: De er svært spente på om embargoen, eller sperrefristen de har satt på bilder og data fra arrangementet, vil bli overholdt.

For å si det slik; det var mange kilo fotoutstyr som lå igjen i bussen den dagen. Alle mobilkameraer ble plombert før de ble med ut av bussen. Og allerede før vi dro hjemmefra på den lange reisen hadde vi underskrevet en kontrakt, som ga Nissan rett til å ”servere hodene våre på sølvfat” om vi røpet eller lekket noe av det vi så og fikk oppleve denne dagen. Men nå har vi endelig lov!

Vi lot oss ikke imponere bare av bilen, men også av Nissans testbane.
Vi lot oss ikke imponere bare av bilen, men også av Nissans testbane.

Den vanskelige oppfølgeren.

Men først et lite tilbakeblikk på hvorfor Leaf er så viktig for Nissan.

Nissan har i en årrekke vært langt fremme på nettopp elbiler. De har faktisk ”fusket i faget” i mer enn 40 år!

Leaf ble bilen som forløste det hele da den ble lansert tilbake i 2010. Verdens mest solgte elbil er verken VW e-Golf eller Tesla. Det er Nissan Leaf. Og det med god margin. Mer enn 270.000 Leaf har blitt solgt. Over 30.000 av disse har havnet i Norge.

Alle erfaringer viser at eierne er svært fornøyde, at elbil rett og slett funker og at skepsis og negativ forutinntatthet har blitt gjort grundig til skamme.

Garantert en lettelse, men like fordømt en klamp om foten. Alle vet hvor vanskelig toeren kan være etter en vellykket ener. Det gjelder enten det er snakk om en film, en bok, en plate ­– eller en elbil.

Derfor er elbil SUV-en ulik alle andre

Mange er skeptiske til kombinasjonen elbil og vann, men det er det liten grunn til.
Mange er skeptiske til kombinasjonen elbil og vann, men det er det liten grunn til.

Drivlinje og rekkevidde:

Nye Nissan Leaf er som sin forgjenger en hel-elektrisk bil. Den har forhjulsdrift, batteriene i gulvet og da naturlig nok en elektrisk motor. Den er sterkere og raskere enn bilen den erstatter.

Elmotoren yter nå 110 kw. som tilsvarer 150 hk. Det er en betydelig økning fra dagens modell som byr på 109 hk.

Det gjør naturligvis nykommeren raskere også. 0-100 km/t går unna på ca 8,5 sekunder - mot over 11 sekunder på første generasjon Leaf.

Andre generasjon kommer med to forskjellige batteristørrelser. Standard gir ca 380 km rekkevidde etter den offisielle NEDC-normen, mens Plus-utgaven skal gi over 500 kilometer.

Batteriene er også utviklet og forbedret, med blant annet forbedret kjøling, samt raskere ladetid. Batteriene får fortsatt 8 års eller 160.000 kilometers garanti.

Nissan har lagt stor vekt på aerodynamikk, støyreduksjon og kjøreglede og i nye Leaf.
Nissan har lagt stor vekt på aerodynamikk, støyreduksjon og kjøreglede og i nye Leaf.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen er større, raskere og stillere. Nissan har vektlagt det de kaller stress-fri kjøring.

Vi opplever at bilen har godt avstemt fjæring. Det er fokus på komfort, samtidig som den er ganske fast i fjæring og hjuloppheng. Vi kjørte på mange forskjellige underlag. Alt fra våt asfalt, til hullete og dårlig vei, brostein og fin motorveistandard. Så er da også klart uttalt at bilen skal være mer inspirerende på veien enn modellen den erstatter. Der her de helt klart lyktes.

Bilen er svært støysvak, hverken vindstøy er dekkstøy er plagsomt. Styringen er lett og presis.

På utstyrsfronten får vi testet en nyhet som Nissan kaller e-pedal, som gjør at bruken av tradisjonell bremsepedal skal kunne reduseres med opptil 90 prosent. Bilen har sterk regenerering, eller motorbrems om du vil. På 20 minutter brukte vi ikke bremsepedalen en gang, før kjøreturen var slutt og vi skulle stoppe helt. Dette funker!

Slik ser bagasjerommet ut på nye Nissan Leaf. Det har vokst siden første generasjon.
Slik ser bagasjerommet ut på nye Nissan Leaf. Det har vokst siden første generasjon.

Vi testet også Nissans nye ProPILOT, eller selvkjøringsprogram. Først i 70 og så i 110 km/t. Det fungerer fint, men krever at du hyppig må legge hendene på rattet. I alle fall på denne bilen. Dette er ting som fort kan endres på produksjonsbilene, eller oppgraderes underveis, slik som på for eksempel Tesla. Alt tyder på at bilene på kort tid vil kunne by på autonom kjøring.

Nye Leaf har en helt ny parkeringsassisten som vi testet. Også den fungerer veldig bra og er helt klart blant de aller beste vi har prøvd.

Ann Cathrine og Freddy står for en elbil-milepæl

Lavere tyngdepunkt og mer presis styring gir bedre manøvreringsevne.
Lavere tyngdepunkt og mer presis styring gir bedre manøvreringsevne.

Plass, design og interiør:

La oss bare røpe det med én gang: Nissan har klart det. Bilen har fått et langt mer tiltalende og moderne design enn sin forgjenger som, la oss være ærlige på det, var litt sær. Den var designet for å stikke seg ut og for å vise at her kommer noe annerledes og det var helt bevisst.

Den nye har mer alminnelige linjer. Den er 10 millimeter lavere, 20 millimeter bredere, og 35 millimeter lengre en første generasjon. Akselavstand og bakkeklaringen er den samme som før.

Fronten har blitt lavere og tøffere – ikke ulik siste generasjon Honda Civic. Plassen innvendig har vokst og denne kan fungere som en familiebil.

Setene har forresten også ha fått en kraftig oppgradering og oppleves som gode, selv om det er vanskelig å forklare noen eksakt forskjell uten å kunne sammenlikne direkte mellom de nye og gamle.

Interiøret har gjort et solid byks i sammenlignet med forgjengeren. Det er moderne, praktisk og intuitivt.
Interiøret har gjort et solid byks i sammenlignet med forgjengeren. Det er moderne, praktisk og intuitivt.

Fin og moderne innvendig:

Interiør og dashbord har fått et generelt løft og ser bra ut. Folkelig, ujålete, intuitivt og moderne. Infotainment-systemet er satt opp på japansk, og vi får da av årsaker du sikkert forstår ikke testet det skikkelig. Denne japanske førserie-bilen har heller ikke den beste interiør-finishen og materialkvaliteten, noe vi også påpekte.

Men igjen ble dette forklart med at det er nettopp en førserie-bil. Det er garantert riktig, Nissan tillater seg ikke å gå baklengs på dette. Til det står altfor mye på spill.

Jens var først – nå har over 30.000 nordmenn kjøpt Nissan Leaf

Om du ikke liker å parkere selv, så fikser nye Nissan Leaf det for deg med imponerende presisjon.
Om du ikke liker å parkere selv, så fikser nye Nissan Leaf det for deg med imponerende presisjon.

Tre forskjellige kvaliteter:

Det er lagt stor vekt på støydempingen og det merkes. I hastigheter på 130 – 140 høres kun et svakt vindbrus. Men på grov asfalt, som deler av den imponerende testbanen har for å simulere den virkelige verden, er det litt hjulstøy fra 17-tommershjulene. Men alt tyder på at europeiske biler vil få bedre støydemping.

Bilene produseres i tre forskjellige spekk eller kvaliteter om du vil. Det laveste nivået for det japanske hjemmemarkedet, nivå to for USA og det høyeste for Europa. Forskjellene går på alt fra finish, materialkvalitet, støydemping, dekkvalg, infotainment-systemer og generelt utstyrsnivå. Dette har altså ikke noe med de forskjellige utstyrsvariantene som Tekna, Acentia etc. å gjøre, men er mer en slags ”grunnpakke” for produksjon til for de forskjellige markedene.

Se hvem som kommer med elbil:

Noen av testbilene vi kjørte og litt av det gigantiske testanlegget som Nissan har utenfor Tokyo.
Noen av testbilene vi kjørte og litt av det gigantiske testanlegget som Nissan har utenfor Tokyo.

Konklusjon:

Alt tyder så langt på at Nissan har klart den vanskelige oppfølgeren veldig bra. Selv om nye og sterke konkurrenter har kommet til/ vil komme til, så ser vi absolutt ingen grunn til at Nissan Leaf ikke skal fortsette sin signingsferd for å få verden til å velge elbil.

Hvis Nissan klarer å levere biler – noe de påstår de at de skal – og prisen blir god, så kan nye Nissan Leaf absolutt bli Norges mest solgte bil i 2018. Bilen i seg selv er i alle fall god nok til det. Nå melder Nissan akkurat at Plus-utgaven først vil komme mot slutten av 2018. Trenger du den ekstra rekkevidden? Det vil nok avgjøre om mange bestiller med én gang, eller velger å vente litt.

Elbilrevolusjonen fortsetter. Med nye Leaf fortsetter også Nissan å lede an.

Eier du en Nissan Leaf nå – fortell oss om den her:

Den første videoen av Leaf – se den i videovinduet under: