– Trenden er soleklar. Prisene på eldre Volvo stiger. Det har skjedd fort. Bare på noen få år har de gjort et skikkelig byks oppover.

– Jeg vil si det slik: Toget har allerede forlatt perrongen, men om du løper som pokker, kan du akkurat rekke å hive deg på den siste vogna ...

Uttalelsene kommer fra Bård Risan, mannen som driver en av svært få rendyrkede veteranbilbutikker her til lands. Nemlig Rud Vintage Garage i Bærum (RVG).

Han handler i all hovedsak med folkelige klassikere fra 60-, 70- og 80-årene, slik som for eksempel VW, Opel, Ford og Volvo. Han har naturlig nok fulgt markedet for akkurat disse bilene svært tett de siste årene og vet hva han snakker om.

Bård Risan er en av få i Norge som lever av å selge klassiske biler.  
Bård Risan er en av få i Norge som lever av å selge klassiske biler.  

Bårds uttalelser over får han kanskje til å virke litt brysk og bøs. Men han er det stikk motsatte. Ydmyk, lugn og rolig. En slik fyr du føler at du har kjent hele livet etter å ha pratet med han i tre minutter.

Todørs Opel, Boble og gammel Volvo

– Du sa opp en sikker jobb som elektriker og hev deg mildt sagt ut i det ukjente da du startet RVG i 2013?

– Ja, det var litt som å stupe fra 10-meteren, uten å vite om det var vann i bassenget under. Men det var en gammel drøm som jeg bare måtte realisere. De første årene var det skikkelig tøffe tak. Om man har planer om å bli millionær, finnes det nok enklere og raskere veier, sier Bård.

– Men jeg jobber med det som er både lidenskap og hobby, så får jeg heller bytte ut jålete kaffe med navn jeg knapt kan uttale, med pulverkaffe. Plutselig en dag er jeg oppe på trakterkaffe igjen, smiler han bak skjegget.

– Hva opplever du at kundene har størst appetitt på?

– Ved siden av VW Boble og enkelte todørs Opel-modeller, er gammel Volvo noe av det aller mest kurante jag kan ha i butikken. Mitt problem er ikke å selge dem, men å få tak i bilene til en fornuftig innpris. For som nevnt - prisene har formelig skutt i været.

– Så skal man ha brukt Volvo, så er det nå man skal kjøpe?

– Ja jeg mener helt klart det. Ingenting tyder på at prisene vil gå ned igjen med det første, slik jeg ser det.

– Kan du si noe om prisbildet på de forskjellige modellene?

– Det varierer jo en del, så det må bli litt generelt og skal absolutt ikke oppfattes som noen fasit. Men jeg deler gjerne mine erfaringer.

Eirin var ikke så bilinteressert – så kjøpte hun gammel Volvo

Volvo PV:

Kjøpte du en rød Volvo PV Sport for noen år siden har du antagelig gjort en god investering. 
Kjøpte du en rød Volvo PV Sport for noen år siden har du antagelig gjort en god investering. 

– På meg virker det som om de siste årsmodellene er mest populære. Har du en rød PV Sport fra 1965, har du skutt gullfuglen. Skikkelig fine biler selges nå for 200.000 eller mer - også i Sverige. Fargen her en del å si på PV. Rød og hvite er mest kurante og oppnår best pris.

– Andre vanlige Volvo PV, som ikke er Sport, selges for 80.000-100.000 kroner. Vi snakker forsatt skikkelig fine biler.

– For noen år siden kostet en grei bruksbil 25.000- 30.000 og skikkelig fine 50.000 kroner.

Volvo Amazon, modellen som la grunnlaget for Volvos suksess

Volvo Amazon:

En fin Volvo Amazon 123 GT må man fort betale 300.000 kroner for nå. 
En fin Volvo Amazon 123 GT må man fort betale 300.000 kroner for nå. 

– Litt det samme som PV. Todørs Sport eller GT er klart mest populært. Skikkelig fine GT-er selges for 300.000 kroner.

– Også her er todørs-bilene mest populære. Igjen har fargen en del å si. De eldste bilene med tofarget lakk og B16-motor og fire dører er litt tungsolgte, men kan oppnå god pris når "riktig" kjøper dukker opp. 75.000 -100.000 kroner er det man får for skikkelig fine originalbiler.

– Grei bruksbil koster rundt 40.000 - 50.000 kroner.

Volvo P1800:

Volvo P1800 ES er et designikon - og prisene deretter.  
Volvo P1800 ES er et designikon - og prisene deretter.  

Fra 150.000 og oppver til 200.000 for en cupe. En ES (stasjonsvogna fra 72/73) koster for 50.000 mer, minst.

Les også: GTZ, dette er bilen Volvo aldri våget å lage

Volvo 140-serien:

– Igjen, jo flere dører jo lavere pris. 1974 modell, med store støtfangere oppleves som mest ukurante årsmodell. GL-modellen med skinninteriør og innsprøytingsmotor, eller en original Sport er de som oppnår høyest pris.

Regn med 150.000 kroner for skikkelig fine biler av disse. For andre L eller DL så regn med 75.000 - 100.000 Vi snakker da om veldig fine biler.

Litt småsliten men OK bruksbil får du for ca 35.000 og oppover.

Volvo 240-serien:

Hvem hadde vel trodd at noe så alminnelig som en Volvo 244 skulle bli en kostbar klassiker? 
Hvem hadde vel trodd at noe så alminnelig som en Volvo 244 skulle bli en kostbar klassiker? 

– Også her er todørs i særklasse mest populært. Det begynner å tynnes veldig i rekkene her. De ble ofte kjøpt opp, da de kostet "ikke no`" av folk som drev med Rally, rallycross og bilcross. De kostet jo ofte ikke mer enn den forskjermen du trengte...

– Fin originalturbo oppnår høyest pris. 200.000 for fin og god bil. Dernest følger GLT og den litt mer sjeldne GT. Oppunder 150.000 for skikkelig fine biler.

– En mer alminnelig, men fin 240 GL / GLE fra omtrent midt på 80-tallet med lav kilometerstand og fin historikk, koster mellom 75.000 og 100.000 kroner.

Det er en grunn til at denne Volvoen koster over én million...

Rust, lakk og interiør bør sjekkes

– Det kom jo som perler på snor, Bård. Dette kan du!

– He, he... Er jo jobben min å følge med litt da, vet du. Men jeg må igjen få understreke nøye at disse prisene gjelder for svært fine biler.

– En aller siste ting; kan du si noe om hva man bør tenke litt på før man kjøper gammel Volvo?

– Om vi skal gjøre det veldig enkelt: Rust, lakk og interiør. Det meste annet er greit på Volvo og deletilgangen god til å være så gamle biler som vi snakker om her. Dessuten er de ganske lette å skru på. Men legg litt penger i å få tak i en hel, pen og god bil. Jeg tror det alltid lønner seg.

VolvoKlassiker bestiller du enkelt ved å sende VOLVO til 2205.  
VolvoKlassiker bestiller du enkelt ved å sende VOLVO til 2205.  

– Har du en hel og fin gammel bil i garasjen, så har du antagelig gjort en god investering, avslutter veteranbilselgeren fra Bærum.

Denne artikkelen sto først på trykk i magasinet VolvoKlassiker

Volvo 164: Med denne var du kongen i gata

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Bestill via SMS

Du sender VOLVO til 2205. Verre er det ikke. Det koster 99 kroner, og belastes telefonregningen og du får du det rett hjem i postkassen.

Les også: Han har eid over 50 Volvoer – nå er han klassiker-redaktør

Video: Slik viste Volvo fram 164 da den var ny