Å skifte dekk på bilen to ganger i året er neppe noe mange av oss gjør med særlig glede. Men det må gjøres, med mindre du skaffer deg helårsdekk.

I utgangspunktet kan jo det høres riktig så smart ut. Du trenger ikke mer enn ett sett felger og slipper dekkskift vår og høst. Penger – og jobb – spart.

Men duger egentlig helårsdekk til norske forhold? Nei, mener Torleiv Dalen Haukenes som er produktsjef og dekkspert hos Dekkmann.

3,5 prosent av nordmenn

– Det finnes ingen dekk som er gode både på sommer og vinter, mener han.

Dekkmann har nylig gjennomført en undersøkelse som viser at 3,5 prosent av nordmenn kjører med helårsdekk.

– Tallet er heldigvis lavt, men det er fortsatt 3,5 prosent for mye, sier Haukenes.

I undersøkelsen ble et representativt utvalg på over 1.000 personer over hele landet intervjuet. 38,7 prosent sier de kjører med piggdekk om vinteren, 54,3% med piggfrie dekk, mens 3,5 prosent – like mange som de som kjører med helårsdekk – sier de ikke vet hvilke dekk de kjører på.

Nå kommer de hjem til deg og skifter dekk på bilen

Blir sjelden bra

Men hva er egentlig problemet med helårsdekkene? Dette sier Haukenes:

– Et helårsdekk blir et kompromiss mellom sommerdekk og vinterdekk, og det blir sjelden bra. Gummiblanding og mønster er svært forskjellige på sommerdekk og vinterdekk, og det er en grunn til det. Derfor anbefaler vi ingen å kjøre med helårsdekk, for da mister man de beste egenskapene for hver sesong.

Brooms bilekspert Benny Christensen er også svært skeptisk til helårsdekkene:

10 ting du trenger å vite om dekkskift

Annenrangs produkt

– Kjører du med slike dekk, tar du rett og slett helt unødvendige sjanser. Du bruker et produkt som er annenrangs, både på sommer og vinter. Dette går ut over både kjøreegenskaper og sikkerhet. Vi bor i et land som byr på krevende kjøreforhold, da er det ekstra viktig å ha gode og riktige dekk på bilen, sier Benny.

Dekk er en billig investering med tanke på sikkerhet. Det hjelper lite at bilen du kjører er moderne og trygg, hvis dekkene er utslitt – eller i verste fall ikke laget for det underlaget du kjører på.

– Bilens kontaktflate med veien er omtrent like stor som fire postkort. Når man tenker på det, forstår man også hvorfor det er så viktig med gode dekk. Det er også viktig å understreke at helårsdekk først og fremst er laget for det europeiske kontinentet og ikke for oss som bor her oppe i nord. Helårsdekk ligger nærmere sommerdekk enn vinterdekk i sine prestasjoner, og i Norge har vi for store forskjeller mellom sesongene til at jeg synes helårsdekk er forsvarlig, avslutter Torleiv Dalen Haukenes.

Begge er vinterdekk, bare det ene er forbudt