Se hvem som leker seg med kul sommerbil

Har til og med lydanlegg til strandpartyet!

Slik blir resultatet når studentene ved Skoda Academy får frie tøyler til å lage sommerbil. 
Slik blir resultatet når studentene ved Skoda Academy får frie tøyler til å lage sommerbil. 

De siste tiårene har Skoda slått seg opp gjennom å lage fornuftige og gode biler – som gir veldig mye valuta for pengene.

Men alt handler ikke om fornuft hos Skoda heller. Det er den nye konseptbilen Element et godt eksempel på.

Her har Skoda rett og slett laget årets kuleste strandbil, uten hverken tak eller dører.

Droppet baksetet

Element er bygget på småbilen Citigo, en liten tass som er populær som bybil. Når den skal ut på stranden, har den fått seks centimeter ekstra bakkeklaring. Grove 16-tommers hjul skal hjelpe til med å forsere sanddyner, og det er ekstra beskyttelse under bilen. En god dose offroad-styling er også på plass.

De utvendige målene er fortsatt kompakte. Element er 3,60 meter lang, men bør ha god plass til to. Baksetet er nemlig også droppet. Der finner vi i stedet et oppbevaringsrom, med solcellepanel på toppen.

Baksetet er borte, i stedet får du et stort oppbevaringsrom med solcellepanel på toppen.
Baksetet er borte, i stedet får du et stort oppbevaringsrom med solcellepanel på toppen.

Her sparer du nesten 200.000 kroner på å droppe baksetet

Spontant strandparty

Solcellene gir strøm til en kjøleboks som er plassert i oppbevaringsrommet. Her er det også flatskjerm-TV og et 400-watts lydanlegg. Sistnevnte er naturligvis gull å ha når du får lyst til å arrangere et spontant strandparty.

Setene er hentet over fra sporty Fabia RS og er trukket med en blanding av skinn og alcantara. Dashbordet er lakkert i samme gulfarge som karosseriet, og skal tåle en trøkk det også.

Taket er borte, det samme er dørene. Her er det mest mulig frisk luft!
Taket er borte, det samme er dørene. Her er det mest mulig frisk luft!

Rekkevidde på 16 mil

Strandbiler bør naturligvis være snille mot miljøet, og det er Element også. Drivlinjen er elektrisk. 82 hestekrefter gjør at den går fra 0-100 km/t på 13 sekunder, toppfarten er mer enn nok for norske motorveier. Den stopper nemlig på 130 km/t. Rekkevidden er for øvrig på 16 mil.

Element er resultatet av et prosjekt drevet av studentene ved Skoda Academy. De har så langt bygget fire eksemplarer, så dette er dessverre ikke en bil du kan gå til Skoda-forhandleren og bestille. Men hvem vet hva som kan skje hvis etterspørselen blir stor nok!

Dashbordet kjenner vi igjen fra småbilen Citigo, det har fått store doser lakk i samme farge som eksteriøret.
Dashbordet kjenner vi igjen fra småbilen Citigo, det har fått store doser lakk i samme farge som eksteriøret.

Dette er kule og billige sommerbiler

Se historien bak Element i videoen under: