Her er skistjernens nye million-glis

Leker rundt i Rolls-Royce med over 800 hk.

Det er kanskje ikke slik Rolls Royce så for seg luksusbilen etter endt produksjon. Men slik går det altså når svenske Jon Olsson handler bil. Foto: jon-olsson.com
Det er kanskje ikke slik Rolls Royce så for seg luksusbilen etter endt produksjon. Men slik går det altså når svenske Jon Olsson handler bil. Foto: jon-olsson.com

Den tidligere freestyle-alpinisten Jon Olsson har en imponerende karriere bak seg, med blant annet flere gull i X-Games.

Nå er svensken derimot mer kjent for å customize, eller modifisere, eksotiske biler på en måte få andre i verden gjør.

Hans tidligere Audi RS 6 med nesten 1.000 hk vakte stor oppsikt – ikke bare på grunn av effektøkningen, men fordi hele bilen var bygd om med egne karbondetaljer og tekniske løsninger.

I tillegg til en rekke rå Audier (både RS 6 og R8), har Olsson flere Porscher, BMWer og Lamborghinier på bil-CV-en sin. Aller mest kjent er kanskje hans Lamborghini Monster Huracan, naturligvis med skiboks på taket!

Ønsker en mer praktisk bil

Nå har Olsson fått nye griller i hodet. Derfor har han gått til innkjøp av noe så eksklusivt som en Rolls-Royce Wraith. Bakgrunnen er visstnok at skistjernen ønsket seg en mer praktisk bil sammenlignet med Lamborghinien.

Rolls-Royce Wraith er siste nytt fra Jon Olsson. Noe billigprosjekt er det neppe! Foto: jon-olsson.com 
Rolls-Royce Wraith er siste nytt fra Jon Olsson. Noe billigprosjekt er det neppe! Foto: jon-olsson.com 

Den opprinnelige planen var å bygge om Rollsen til et offroad-kjøretøy, med høyere bakkeklaring og digre hjul. Dette viste seg å være for ambisiøst, selv for Olsson. Men bilen er likevel langt fra standard. Her er det gjort store inngrep.

Bevæpnede tyver stakk av med skistjernens gamle bil

Over 800 hestekrefter

Rolls-Royce Wraith er ingen sinke i utgangspunktet. Under panseret finner vi en solid 6,6-liters twinturbo V12-motor. Den yter 633 hk fra fabrikk, noe som selvsagt ikke er tilstrekkelig for Olsson.

Sammen med et tuningselskap i Nederland har han skviset ut hele 810 hk av motoren, noe som skal være mer enn nok i følge Olsson selv.

Bilen har i tillegg fått 24-toms felger, kamuflasjefoliert karosseri og ikke minst en takrigg med fire ekstralys.

Om bilen, eller Georg som Jon kaller den, sparker fra ? Å jada! Det bekrefter denne presentasjonsvideoen:

Jon Olsson med ny Lamborghini og skiboks på taket