Dieselbilene er under hardt press fra en rekke hold. Volkswagens utslipps-skandale (også kjent som Dieselgate) satte for alvor fart i en prosess som har pågått i flere år allerede.

Her er det særlig fokus på de lokale utslippene fra dieselmotorene. De gjør at det allerede er restriksjoner på bruk av dieselbiler i flere byer rundt om i verden. I tillegg kommer en rekke tiltak som skal gjøre det mindre attraktivt å kjøpe og bruke dieselbiler.

Sist ut er Storbritannias hovedstad London, hvor det nå blir varslet om "aggressive tiltak" for å få dieselbilene ut av byen. I likhet med mange andre storbyer sliter London med betydelig luftforurensning. Dette blir ikke bedre av at trafikken generelt går svært sakte, det er rett og slett for mange biler ute i gatene store deler av døgnet.

Fokuserer på diesel

Londons borgermester har akkurat lagt fram en ny transportstrategi som nå er ute til høring. Her handler det både om kjappe tiltak, samtidig som man jobber mot et langsiktig mål om at det kun skal være utslippsfrie biler i Londons gater innen 2050.

Dit er det langt, men allerede fra oktober ruller man ut en ny ordning der dieselbiler eldre enn fra 2006 må betale mye mer for å få kjøre inn i London sentrum.

– Dette vil bli den tøffeste utslippsstandarden i noen storby. Å bare fortsette som før er ikke noe alternativ. Vi må unngå å gjøre samme feil som tidligere og vi må løse disse utfordringene sammen. Vi fokuserer på diesel fordi 90 prosent av NOxutslippene kommer fra veitrafikken, sier Shirley Ridrigues som er vise-borgermester for miljø og energi i London.

Ut med dieselbiler, inn med sykler og miljøvennlig kollektivtrafikk. London tar grep for å få ned den lokale forurensningen. Foto: Scanpix.
Ut med dieselbiler, inn med sykler og miljøvennlig kollektivtrafikk. London tar grep for å få ned den lokale forurensningen. Foto: Scanpix.

Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Siste året med dieseltaxi

Myndighetene i byen har satt av et eget transportfond på nærmere ti milliarder kroner som skal brukes til å få ned utslippene fra kollektivtrafikken. Her handler det om å bytte ut eldre busser med nye, som forurenser langt mindre.

Alle nye dobbeldekker-busser må være ladbare hybrider og fra 2037 skal det etter planen ikke være lokale utslipp i det hele tatt fra bussene.

2017 er det siste året Londons taxieiere kan få registrere en ny diesel-drosje. Her satses det nå tungt på elbiler og ladbare hybrider.

Ladbar Londontaxi

Sentralt i dette står den nye taxien fra London Taxi Company. Den ser ut som en klassisk Londontaxi, men under skallet skjuler det seg en helt ny konstruksjon, skreddersydd for nye utslippskrav.

Bilen er ladbar og skal kunne klare lengre distanser kun på strøm.

Bak satsingen står kinesiske Geely som også eier Volvo. Geely har investert milliardbeløp i utviklingen av den nye taxien og har ambisjoner om at denne skal selges i en rekke land over hele verden.

Den nye London-taxien blir ladbar, akkurat i tide til forbudet med diesel-taxier trer i kraft.
Den nye London-taxien blir ladbar, akkurat i tide til forbudet med diesel-taxier trer i kraft.

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Forbyr eldre biler

En annen storby som har tatt grep er Paris. I fjor sommer innførte man der en rekke restriksjoner mot biltrafikken.

Alle personbiler registrert før 31. desember 1996, samt varebiler og lette lastebiler registrert før 30 september 1997, er nektet adgang til de sentrale delene av Paris.

Forbudet gjelder også busser og lastebiler, registrert før 30. september 2001.

Og dette er bare starten. Planen skal være å stramme inn ytterligere, fram mot 2020. Da skal sentrum av Paris stenges for de fleste kjøretøyer. De eneste som slipper unna (og inn), er personbiler registrert etter 2011, og motorsykler registrert etter juli 2015.

Det er ventet at dette vil føre til vraking av rundt tre millioner biler over de neste fire årene.

Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

Avslørt på test i Norge, se video av den nye taxien under: