Når du lanserer en ny bil i en klasse som vokser kraftig og der kundene nærmest flokker seg om modellene, skal det litt til å mislykkes. Men akkurat det klarte Renault med sin første Koleos.

Da den kom på markedet i 2006, var mottagelsen heller lunken og salget ble deretter. At den ikke engang ble tatt inn til SUV-landet Norge sier sitt. Her bommet Renault skikkelig og Koleos er for lengst blitt en ganske så glemt bil.

Større familieklassen

Da er det kanskje litt overraskende at navnet har blitt med videre når det nå er klart for andre generasjon. Men bortsett fra det, snakker vi ny bil fra innerst til ytterst.

Akkurat nå er vi i Broom i Finland, for den aller første pressekjøringen. Samtidig er også prisene på Koleos offentliggjort. De er svært gunstige.

Men først litt om bilen: Koleos bygger på samme plattform som X-Trail fra søstermerket Nissan. Det betyr i praksis SUV i den større familieklassen. Bilen er 4,67 meter lang og byr på mye innvendig plass. Bagasjerom på 530 liter er også klart godkjent. Renault har imidlertid ikke falt for fristelsen til å gjøre sjuseter av den (slik som X-Trail). De har heller valgt å prioritere god plass både til de to foran og til baksetepassasjerene.

Renault er klare for å kjempe om SUV-kundene, med Koleos tilbyr de veldig mye bil for pengene.
Renault er klare for å kjempe om SUV-kundene, med Koleos tilbyr de veldig mye bil for pengene.

Tre SUV-er som bare forsvant

Priser aggressivt

Koleos går inn i en klasse med svært mange tøffe konkurrenter. Blant dem er biler som Toyota RAV4, Mazda CX-5 og Mitsubishi Outlander. Samtidig håper nok Renault å kunne stjele noen kunder fra premiummerkene som er sterke i denne klassen.

Renault priser aggressivt i Norge og Koleos er ikke noe unntak. Startprisen er på svært gunstige 365.000 kroner. Da får du bilen med 130-hesters dieselmotor og sekstrinns manuell girkasse. Går du opp til 400.000 kroner blank, får du samme motorisering, med det høyeste utstyrsnivået BOSE. Da er det ikke mye som mangler. I sum betyr dette veldig mye bil for pengene.

Denne Mazdaen gir deg mye bruktbil for pengene

Bare én med 4x4

Men samtidig er det et par ting som nok kommer til å legge en demper på salget. Dessverre kan ikke Renault tilby automatgir i kombinasjon med denne motoriseringen. Det er noe svært mange kjøpere i denne klassen etterspør. Og du får heller ikke 4x4. Her er det kun forhjulstrekk som gjelder.

Nå er dette med firehjulstrekk også noe som ikke alle kunder etterspør. I praksis vil nok mange klare seg med forhjulstrekk.

For å få firehjulstrekk må du opp i 175-hesters dieselmotor. Da er også automatgir på plass. Denne bilen lanseres kun i BOSE-versjon, til en prislapp på 540.000 kroner. Den motoriseringen drar på seg mye avgifter, derfor blir prisen såpass mye høyere.

Ryddig og moderne interiør, med flere fine detaljer. Pluss også for store og gode forseter. 
Ryddig og moderne interiør, med flere fine detaljer. Pluss også for store og gode forseter. 

Gode på komfort

Når du ser hva du får for pengene, er det egentlig ikke noen ille pris. Men å selge Renault-SUV til over en halv million blir nok ikke en spesielt enkel oppgave for de norske forhandlerne.

Etter noen timers kjøring på finske landeveier, er vårt førsteinntrykk at Koleos er en velkjørende og trivelig bil. Renault er gode på komfort, og har rendyrket det i Koleos. Den ligger tungt og solid på veien. Det finnes konkurrenter med mer inspirerende og direkte kjøreegenskaper, men her har nok Renault helt tydelig tatt en vurdering basert på hva målgruppa for biler som dette ønsker seg.

Den 130-hesters dieselmotoren er tilstrekkelig, men heller ikke mer. Den må jages litt på girene. Støydempingen mot motoren er god, på dekkstøy oppleves den som litt midt på treet.

Vi har testet Grand Scenic: Feriebil når ungene får velge

På vei opp

Interiørmessig følger Koleos opp mye av det vi har sett fra Renault de siste årene. Den store infotainmentskjermen er fint integrert i dasbhordet, i BOSE-utgaven er det også mange pene detaljer. Det er ikke på premiumnivå, men det ser skikkelig og ordentlig ut.

Renault er på vei opp i Norge. Med Koleos bør de ha muligheter for å etablere seg også i klassen for familie-SUVer. Lav pris og mye bil for pengene blir viktig her, og på dette området treffer Koleos blinken.

Fransk luksus: Denne dukket opp i Sogn

Renault-reklame skaper bølger, se videoen under: