Markedet for elbiler er i kraftig vekst. Det er ingen tvil om at Tesla har satt en støkk i den etablerte bilbransjen, nå jobbes det intenst med elbil-prosjekter hos en rekke produsenter

En av dem er Jaguar som kommer til å være tidlig ute med elektrisk SUV når deres I-Pace kommer på markedet andre halvår 2018.

Det er altså fortsatt over ett år til lansering, men Jaguar har begynt å vise den fram. I dag har I-Pace vært i Norge, for en eksklusiv visning på Astrup Fearnley Museet.

650 bestillinger inne

Den britiske ambassadøren innledet, før representanter fra fabrikken presenterte en bil som kan komme til å bli svært viktig for Jaguar, også i elbil-landet Norge. Mye tyder på at I-Pace vil gi Jaguar det endelige salgsgjennombruddet i det norske markedet.

– Vi har allerede 650 bestillinger inne, dette er kunder som har betalt depositum på bilen. Det tallet er vi naturligvis svært fornøyd med. Bilen ligger jo fortsatt et stykke fram i tid, forteller Jacob Moer Aanonsen, salgssjef hos importøren Jaguar Land Rover Norway.

I-Pace ser større ut i virkeligheten, enn på de fleste bildene.
I-Pace ser større ut i virkeligheten, enn på de fleste bildene.

Dette er bilmerket som øker mest i Europa

Unngå ventelister

Jaguar poengerer at bilen de nå viser ikke er et konsept. Designet på I-Pace later til å være langt på vei ferdig utviklet, de går også langt i å fortelle oss om det tekniske.

Rekkevidde er grunnleggende viktig for alle elbiler. Jaguars tall her er minst 500 kilometer, der bør den nok også ligge for å være konkurransedyktig.

Ventelister og leveringstid er ikke noe ukjent begrep for de som er tidlig ute med å sikre seg nye elbiler. Tesla har til tider hatt lange ventelister, nå sliter Opel med det samme, på sin Ampera-e. Den situasjonen håper Jaguar her hjemme å unngå.

SUV-favoritter kommer som elbiler

Sporty SUV

–Vi forventer å få gode volumer av biler. Norge er et prioritert marked for I-Pace.

Jacob Moer Aanonsen er salgssjef for Jaguar i Norge.
Jacob Moer Aanonsen er salgssjef for Jaguar i Norge.

– Fabrikken har naturligvis lagt merke til den unike posisjonen elbiler har her til lands. Vi skal klare å levere mange biler neste år, naturligvis også i 2019 og videre, sier Jacob Moer Aanonsen.

De som har bestilt, ble neppe skuffet da Jaguar dro teppet av bilen.

I-Pace er umiskjennelig Jaguar. Det betyr sporty og rene linjer, med flere lekre detaljer. Hjulene er trukket helt ut i hjørnene, taklinjen er fallende, noe som underbygger inntrykket av sporty SUV.

F-Pace er en stor suksess for Jaguar, les testen her:

Jaguar legger stor vekt på sportsbil-røttene sine, også når de skal lage SUV. 
Jaguar legger stor vekt på sportsbil-røttene sine, også når de skal lage SUV. 

Batterier i bunnen av bilen

Innvendig fortsetter de rene linjene. Målsetningen er å lage et interiør som skal formidle ro. Det er utstrakt bruk av naturlige og eksklusive materialer. Her har en bilprodusent som Jaguar mye historikk å spille på.

Ettersom I-pace er konstruert som elbil helt fra starten, sparer man mye plass. De to kompakte motorene er plassert på hvert sitt hjulpar, mens batteriene ligger i bunnen av bilen. Det gir svært god innvendig plass, bilstørrelsen tatt i betraktning. I-Pace tilhører klassen av kompakte SUV-er som BMW. X3, Volvo XC60 og Land Rover Discovery Sport, men plassen skal matche konkurrenter i klassen over.

Til sammen rundt 400 hestekrefter og 700 NM skal gi skikkelig kraftoverskudd. 0-100 km/t går på rundt 5 sekunder.

En detalj fra interiøret, det er preget av naturlige og eksklusive materialer. 
En detalj fra interiøret, det er preget av naturlige og eksklusive materialer. 

Nært Model X

Prisen er ennå ikke offisiell, men Jaguar antyder nå rundt 700.000 kroner. Det betyr i praksis at I-Pace legger seg ganske nært en bil det er umulig å komme unna i denne sammenhengen: Tesla Model X. Teslaen er en god del større, den har mulighet for sju seter og har også noen designløsninger som skiller den kraftig fra mengden, særlig de to bakdørene som åpner oppover.

I-Pace har et mer nedtonet design, samtidig som den er klart mer sporty enn sin amerikanske konkurrent. Vi forventer også et mer ekslusivt og påkostet interiør i produksjonklar I-Pace, enn det Tesla leverer i Model X.

Jaguar ønsker at interiøret skal utstråle ro, da handler det blant annet om å rydde opp mest mulig i antall knapper og brytere.
Jaguar ønsker at interiøret skal utstråle ro, da handler det blant annet om å rydde opp mest mulig i antall knapper og brytere.

Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Se video av I-Pace på Norgesbesøk under: