En stor bilsuksess har blitt helt ny
BERLIN (Broom / TV 2): Her debuterer nye VW Polo.
Det har blitt solgt mer enn 14 millioner eksemplarer av den siden de aller første eksemplarene forlot fabrikken på 1970-tallet.
Nå har Volkswagen Polo blitt helt ny. I dag dro Volkswagen teppet av bilen for første gang, i Berlin.
Biljournalister fra hele verden var samlet der, blant dem Brooms bilekspert Benny Christensen.
– Polo har vært og er en svært viktig bil for Volkswagen, derfor slår de også skikkelig på stortromma når det er snakk om helt ny utgave. Her har det vært hitech-visning med et ungdommelig og kult opplegg. Og ikke minst har vi fått ta en nøye titt på nykommeren, forteller Benny.
Vokst mye
Siden lanseringen av den første generasjonen i 1975, har Polo vokst for hver nye utgave. Bilen er større enn forgjengeren i alle retninger, det gir bedre plass innvendig og vesentlig bedre bagasjeplass. Mens forrige generasjon Polo hadde et bagasjerom på 280 liter, kan den nye modellen skilte med 351 liter.
Med en lengde på 4,05 meter er den åtte centimeter lengre enn forgjengeren. Hvis man sammenligner nye Polo med den fjerde generasjonen Golf (som ble bygget frem til 2003), er Polo rundt ti centimeter kortere, men har fem centimeter lengre akselavstand og rommer 21 liter mer i bagasjerommet.
Polo med minst feil etter tre år
Sterk identitet
– Det har med andre ord skjedd mye rundt effektiv utnytting av plassen. Jeg gjorde den obligatoriske testen med å stille inn førersetet til perfekt posisjon for meg selv, så gikk jeg ut og satte meg i baksetet. Og her ble jeg imponert. Jeg på 1,92 meter satt godt i baksetet, også med god plass i høyden. Her er Polo helt klart en av de beste i sin klasse, forteller Benny.
– Hva med designet, ser ikke ut som VW har funnet på de store sprellene?
– Nei, de gjør jo sjelden det. Polo har en sterk identitet blant bilkjøperne, og de vil de naturligvis ikke rokke ved. Den er ganske lik forrige modell, men jeg vil si den er klart forfinet. Linjene har blitt skarpere og mer poengterte. I sum en pen og moderne småbil, akkurat som vi forventer fra Volkswagen.
Her snakker vi super-sjelden bruktbil
GTI fra starten
– Innvendig merker du at du sitter i en småbil, det er litt enkel materialkvalitet noen steder, men samtidig veldig skikkelig og ordentlig. Deler av dashbordet lakkert i bilens farge er en kul detalj. Infotainmentskjermen flyter pent i ett med det digitale instrumentpanelet, Her er Polo faktisk først ute med andre generasjon av dette. VW tilbyr også en lang liste av utstyr, både på luksus og sikkerhet. Slik sett tror jeg ikke det er mulig å savne særlig mye på denne bilen, sier Benny.
På utstyr er det nivåene Trendline, Businessline og Highline som gjelder. For de mer sportslig anlagte kundene vil også GTI-modellen være tilgjengelig fra begynnelsen. Denne har en 2-liters TSI-motor som yter 200 hestekrefter og sportsunderstell som standard. GTI kan også leveres med Sport Select-understell som inkluderer aktive dempere. Kundene kan velge mellom flere lakkfarger og forskjellige felger i størrelser fra 15 til 18 tommer, avhengig av modell.
Mest avansert i klassen
Utstyrsmessig kan man velge en rekke nyvinninger som tidligere var forbeholdt biler i de dyrere segmentene. LED-lys både foran og bak er tilgjengelig, og trådløs lading sikrer tilgjengelighet. Plassfølelsen innvendig øker ytterligere med klassens største panoramatak. Air Care Climatronic-klimaanlegg med luftkvalitetssensor og allergifilter er standard på alle modeller og øker komforten i bilen.
I tillegg til dette utstyret blir nye Polo tilgjengelig med førerstøttesystemer man tidligere kjenner fra Passat og Golf, og blir med det ifølge VW den mest avanserte modellen i sin klasse.
Ut med diesel...
Volkwagen tilbyr naturligvis en rekke motoralternativer. Her har Benny oppdaget noe interessant:
– Ja, nye Polo er nok en veldig god indikator på hva som skjer på dieselfronten nå. VW tilbyr den nemlig med hele seks forskjellige bensinmotorer, men bare to som går på diesel. Til Norge kommer det bare bensinmotorer. En 1-liters MPI på 65 hestekrefter, i kombinasjon med femtrinns, manuell girkasse. Dessuten 1-liters TSI-motor på enten 95 eller 112 hestekrefter, disse fås både med manuell girkasse og 7-trinns DSG. Toppmodellen GTI har 2-liters TSI-motor på 200 hestekrefter. Og lansering i Norge skjer i november, forteller Benny.
Priser på nykommeren er ennå ikke klare.
Kine (18) har en Passat som ikke er som alle andre
Se video av nye VW Polo under: