Jaguar er på offensiven i Norge. De siste årene har salget økt kraftig og særlig har den lekre SUV-en F-Pace hatt mye å si her.

Nå kommer en annen modell som bør ha gode forutsetninger for å bite fra seg mot konkurrentene.

Jaguar har nemlig akkurat vist fram sin nye XF stasjonsvogn for første gang. XF har vært på markedet som sedan i to år, Jaguar har altså tatt seg god tid med stasjonsvognutgaven. Eller Sportbrake, som den heter på Jaguar-språk.

Jaguar har gått for et sporty stasjonsvogndesign, her er det ikke fokus på mest mulig bagasjeplass.
Jaguar har gått for et sporty stasjonsvogndesign, her er det ikke fokus på mest mulig bagasjeplass.

Får mye skryt

Når den endelig kommer, følger den opp en rekke vellykkede designer fra Jaguar de siste årene. Designsjef Ian Callum får mye (velfortjent) skryt for det avdelingen hans leverer. XF stasjonsvogn er ikke noe unntak.

Her innfrir Jaguar forventninger om å lage en av klassens absolutt lekreste stasjonsvogner.

XF er Jaguars konkurrent til biler som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse – og nå også Volvo V90. Vi snakker en av verdens tøffeste bilklasser, der modellene også er viktige imagebyggere.

Høy Jaguar-faktor over baklyktene, her kjenner vi igjen flere andre modeller.
Høy Jaguar-faktor over baklyktene, her kjenner vi igjen flere andre modeller.

Jaguar kommer med elektrisk SUV – og den er ikke langt unna

Også med 4x4

Det er langt fra alle bilkjøpere som har råd eller mulighet til å kjøpe bil i denne klassen, men desto mange drømmer om å gjøre det. Derfor må man legge lista høyt.

Overgangen fra sedan til stasjonsvogn har Jaguar løst med fokus på å lage en sporty bil. Her handler det ikke om å lage stasjonsvogn som svelger unna mest mulig bagasje, men bagasjerommet er likevel klart godkjent. 565 liter rommer det. Mindre enn de beste konkurrentene, men for eksempel 5 liter mer enn Volvo V90. Når du feller ned alle baksetene, går det inn 1.675 liter.

I likhet med sedanen er det snakk om bakhjulstrekk som utgangspunkt. I tillegg vil den komme med 4x4, det er naturligvis svært attraktivt for det norske markedet.

Ikke blant klassens beste på bagasjeromsplass, men 565 liter bør duge for de fleste.
Ikke blant klassens beste på bagasjeromsplass, men 565 liter bør duge for de fleste.

XF sedan: Ser ut som en million – men kan koste mye mindre

Mange motoralternativer

Bensinmotor har for mange plutselig blitt mer attraktivt enn diesel, også i denne klassen. Jaguar tilbyr her en 2-liter på 250 hestekrefter, den er firesylindret og kan fås med firehjulstrekk. I markeder utenfor Europa skal bilen også selges med en 3-liters V6 med 380 hestekrefter.

På dieselfronten er det to alternativer. Enten 2-liter på 163 hestekrefter (kun med bakhjulstrekk), 180 hestekrefter (også med 4x4) og 240 hestekrefter (kun med 4x4).

Hvis det blir for snaut har Jaguar også en V6-diesel på 3-liter og 300 hestekrefter. Her er det kun bakhjulsdrift som gjelder.

Jaguar tilbyr et omfattende utvalg av luksus- og sikkerhetsutstyr. Også muligheten til å oppgradere interiøret med mange eksklusive detaljer.

Det er ikke så ofte vi ser offisielle pressebilder med skiboks på taket, men Jaguar vil tydeligvis appellere til dem som har en aktiv livsstil.
Det er ikke så ofte vi ser offisielle pressebilder med skiboks på taket, men Jaguar vil tydeligvis appellere til dem som har en aktiv livsstil.

Denne Jaguaren får du rimelig nå

Gunstig startpris

I dag starter XF sedan på like under 500.000 kroner i det norske markedet, nærmere bestemt 495.950,-. Da snakker vi 163-hesters diesel, utstyrsnivå Prestige og manuell girkasse. Det er absolutt en gunstig startpris, men samtidig er bil knapt noen kjøpere velger.

Det er grunn til å vente at stasjonsvogna legger seg litt over, men fortsatt relativt prisgunstig i forhold til konkurrentene.

Men: Det er det grunn til å minne om at XF som premiumbiler flest fort blir veldig mye dyrere når du får på "nødvendig" utstyr.

Les testen: Klassens vakreste – og minst kjente

Se video av nye XF Sportbrake under: