Bruktbilsalget i endring. Stadig mer av prosessen gjøres på nett og flere og flere kunder har bestemt seg for hva de vil kjøpe, allerede før de går inn i en bilbutikk.

Det gjør at hele bransjen er i endring, og må tenke nytt.

Bilia er en de største aktørene på både nye og brukte biler i Norge. Denne uken lanserer de et konsept som skal gjøre bruktbilkjøp så enkelt og effektivt som mulig.

Leverer på døren

– Vår løsning gjør det mulig å kjøpe bruktbilen med bare noen tastetrykk. Her kan man lete seg fram til den bilen man har lyst på. Vi har laget gode prospekter og kjører omfattende fotografering av alle salgsobjektene, det gir kundene gode forutsetninger til å inspisere bruktbilen grundig digitalt. Man skal vite hva man kjøper. Gunstig finansiering for de som ønsker det, er integrert i tjenesten og alle bilene har tilstandsrapport, godkjent av Forbrukerrådet. Enklere får det ikke blitt, sier Frode Hebnes som er administrerende direktør i Bilia Personbil AS.

Når man har valgt bil og trykket "kjøp" er det meste av jobben gjort. Deretter blir man kontaktet direkte av en selger hos Bilia som avtaler overlevering av bilen. Gratis levering på døren er inkludert, Bilia tar et forbehold om at kostnader kan påløpe ved hjemleveranse nord for Bodø.

Sjekk denne garasjen i Bodø!

Hver bruktbil er unik

Underveis i prosessen kan man naturligvis kontakte selgerne hos forhandlerne. Bilia har også en åpen chatløsning, her følger de trenden fra mange andre bransjer.

Frode Hebnes i Bilia tror det er et stort potensiale for netthandel med bruktbil.
Frode Hebnes i Bilia tror det er et stort potensiale for netthandel med bruktbil.

Hebnes mener potensialet for å selge brukte biler på denne måten er større enn for nybiler.

– Det har å gjøre med at hver bruktbil er et unikt objekt. På nybiler har kundene gjerne bedre tid, og ønsker å skreddersy bilen i stor grad etter egne ønsker og behov. På bruktbiler handler det om å slå til, før noen andre sikrer seg akkurat den bilen man har lyst på.

Skal du ha denne – da har du dårlig tid!

Vet hva markedsprisen er

– Dere tror ikke kundene helst vil både prøvesitte og -kjøre før de bestemmer seg?

– Noen vil helt sikkert det, og det står de naturligvis helt fritt til å gjøre også. I dag selger vi rundt 10.000 brukte biler i året. 15 prosent av disse går til kunder som kjøper "usett". De har hverken sett eller prøvekjørt bilen. Men de vet hva de vil ha, samtidig som de vet at de kan stole på en stor og seriøs aktør som Bilia er. Med andre ord: Vi ser et betydelig potensiale for tjenesten, sier Hebnes.

– Hva med priser, vil kundene godta "fastpris" på bruktbiler?

– Vi selger bare merker vi kjenner svært godt, i det ligger det også at vi vet hva markedsprisene er. De langt fleste bruktbilene våre er fem år eller nyere. Da er det forutsigbart å sette verdien, sier Hebnes.

Høres spennende ut

Bilia er først ute i Norge med en løsning som dette. Hebnes er åpen på at det ligger et element av å prøve seg fram her, men er ikke i tvil om at løsninger som dette kommer.

Bilias nettløsning inkluderer også finansiering, der man får lånetilsagn på bare noen sekunder.
Bilias nettløsning inkluderer også finansiering, der man får lånetilsagn på bare noen sekunder.

– Kundene vil ha det enkelt og forutsigbart, samtidig som dette naturligvis også er en effektiv måte for oss å omsette bruktbiler på. Jeg har en ambisjon om at vi skal klare å selge minst 500 brukte biler gjennom dette systemet i år. Noe under dette antallet blir en skuffelse. Klarer vi 1.000 eller mer, skal jeg være veldig fornøyd, sier Hebnes.

Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen, blant annet som selger på ny- og bruktbil. Han synes nettbutikk-løsning for bruktbiler høres spennende ut:

Dette gjør det enklere å kjøpe og selge bil

For konservative?

– Ja, og dessuten tror jeg det er veldig viktig at bilbransjen tenker nytt. Verden blir mer og mer digital. De aller fleste bransjer må tilpasse seg det. Vi ser allerede at det er langt færre kunder innom bilforretningene i dag, enn for bare noen år siden. Kundene orienterer seg på nettet, for eksempel hos oss på Broom. Det Bilia gjør er å ta også siste del av prosessen på nett. Det tror jeg de gjør lurt i, sier Benny.

– Du tror ikke bilkjøperne er for konservative for dette?

– Det blir spennende å se! Noen vil helt sikkert synes dette er skummelt og foretrekker å kjøpe bil på tradisjonelt vis. Men vi blir jo vant til å gjøre stadig mer på nettet. Jeg tror også det er viktig at en aktør som Bilia står bak. De er stor og seriøs. For kundene er det en betydelig trygghet. De vet hva de kan forvente deg, sier Benny.

Mange fallgruver

I årene framover tror han på større differensiering mellom de ulike aktørene i dette markedet.

– Det er veldig stor forskjell mellom store aktører som gjerne har en rekke bilforretninger, og "bruktbilsjappa" på hjørnet. Sistnevnte kan nok i noen tilfeller tilby billigere biler, men sjelden den samme tryggheten. Her skal vi huske at bilkjøp er en stor investering for de fleste av oss, samtidig som det er mange fallgruver. Om Bilia er litt tidlig ute eller treffer markedet nå, er vanskelig å spå. Men det skal bli spennende å følge dette videre, sier Benny.

På bruktbiljakt? Da bør du starte her: