Bruktbilkjøp kan ofte være risikosport. Jo billigere bil, jo større sjanse for at ting går galt. Naturlig nok. Man får jo ofte det man betaler for.

Men hvis du har 5.000 kroner å bruke på bil – hva får du egentlig da?

Ikke noen kjempegod bil i alle fall. Det kan vi fastslå med sikkerhet. Her snakker vi bil til marginalt over vrakpanten og om biler som helt klart er på oppløpssiden til de evige jaktmarker. Men som allikevel kan klare noen kilometer til.

Som alltid; her MÅ man sjekke grundig før kjøp, men også ha realistiske forventninger til hva man faktisk får. Her handler det helt klart litt om flaks og uflaks, men en litt god sjekk før kjøp og kanskje ikke kjøpe "fort og gæli" reduserer risikoen mye. Da kan man faktisk få en noenlunde brukbar doning som kan fungere en stund til.

Finn.no er den desiderts største nettsiden for salg av brukte biler her i Norge, mens autodb.no nok er den som i hovedsak er billigbil-portalen.

Sjekk hva bileierne mener om sine biler i vår store bilguide:

Vi har tatt en titt på noen aktuelle kandidater.

Ford Focus byr på underholdende kjøreegenskaper. Illustrasjonsbilde. 
Ford Focus byr på underholdende kjøreegenskaper. Illustrasjonsbilde. 

Kurant Ford

Skal man kjøpe billigbil, er det mart å velge noe som er kurant. I alle fall med tanke på billige og eventuelt brukte deler. Ford Focus er en definitivt en god kandidat.

Den fås som tre- og femdørs kombi, som stasjonsvogn og som sedan. Første generasjon Focus kom i 1998 og gikk fram til 2004. Den vant også tittelen Årets bil i Europa i 1999.

Den byr på et relativt moderne design – i alle fall på kombi-modellen – selv etter såpass mange år, den har grei plass og gode kjøreegenskaper i tillegg.

Spesielle svakheter er bremser, støtdempere og feil på det elektriske anlegget. Dette bør man sjekke ekstra nøye.

Se eksempel på en slik billig bruktbil her:

Romslig og driftsikker. Toyota Corolla stasjonsvogn.
Romslig og driftsikker. Toyota Corolla stasjonsvogn.

Evighetsmaskin?

Toyota Corolla er vel nesten det nærmeste man kommer en evighetsmaskin på fire hjul. Modellen er nærmest for en bil-legende å regne og har liksom blitt selve definisjonen på driftsikkerhet.

Disse får du også til 5.000 kroner også. Da i kategorien "svært godt brukt".

Kjøreegenskaper er det så som så med. Det samme kan man vel si om designet, men slik er det å kjøpe fra nederste hylle. Disse bilene kan også bruke ganske mye olje og at en såpass gammel bil ruster bør ikke overraske noen. Om den ikke går herfra og til evigheten, så bør den kunne henge med en stund til...

Se eksempel på en slik billig bruktbil her:

Skoda Octavia er folkelig og ujålete. 
Skoda Octavia er folkelig og ujålete. 

Bedre enn sitt rykte

Etter at Skoda ble overtatt av VW ble Octavia som modell ble relansert i 1996 (den fantes nemlig på 50- og 60-tallet også...) og startet med det en snu-operasjon for et bilmerke som mangler sidestykke i historien.

Nå har det tsjekkiske bilmerket for lengste etablert seg som stor og seriøs produsent.

Første generasjon Octavia baserer seg mye på VW Golf fra samme tid. På godt og vondt. Det skulle snart vise seg at den tsjekkiske varianten ikke sto noe tilbake for tyske Golf. Snarere tvert i mot. Bilene viste seg absolutt å holde vel så godt som sine tyske og kanskje kulere konsernbrødre.

Bilen har egentlig ingen store svakheter, og det er ofte generell slitasje som tar knekken på disse etter hvert.

Se eksempel på en slik billig bruktbil her:

Billig å kjøpe – ikke gratis å eie

Som nevnt - bilkjøp i denne prisklassen gir deg neppe drømmebilen. Og selv om man kan bli bileier for bare noen få tusenlapper, er det viktig å ikke glemme at det å eie bil ikke er helt gratis med forsikring, årsavgift, drivstoff og løpende vedlikehold.

Vi anbefaler at du sjekker ut linken under for våre beste billigbil-tips.

Vi gjør oppmerksom på at autodb og broom har samme eier.

Les også: Dette må du tenke på når du kjøper billigbil

Video: Sjekk denne "bruktbilannonsen!"