Ladbare hybrider selger svært godt om dagen. Det merkes også hos Volvo, som er på offensiven med nye modeller og designskifte. Så langt i år er Volvo Norges fjerde mest solgte bilmerke.

Siste skudd på stammen i modellrekken er andre generasjon XC60, hvor hele 94 % av de solgte bilene så langt er levert med T8-motoren – altså ladbar hybrid.

Samme motoralternativ dominerer også hos storebror V90. Kanskje ikke så rart når en får over 400 hk til prisen av minste dieselmotor med litt utstyr.

XC40 lanseres i år. Her vekker designet absolutt oppsikt, så får vi se hvor mye som blir med over til produksjonsmodellen. 
XC40 lanseres i år. Her vekker designet absolutt oppsikt, så får vi se hvor mye som blir med over til produksjonsmodellen. 

Helt ny hybrid-teknologi

Volvo annonserte nylig at alle deres biler lansert fra 2019 skal ha elektrisk motor, enten vi snakker hybrid, ladbar hybrid eller ren elbil. Og for første gang i Volvo-historien skal det produseres en 3-sylindret motor på 1,5 liter.

Denne skal være basert på dagens 4-sylinder (VEA) – og blir optimalisert for å yte mest mulig effektivt i kombinasjon med en elmotor.

Men det som virkelig gjør den nye hybridsatsningen til Volvo spesiell er at bensin- og elmotoren skal smeltes sammen til en enhet. I dag er de to motorene adskilt. Utover dette ønsker ikke Volvo i Norge å spesifisere planene rundt den nye motoren.

Volvo bekrefter: XC40 kommer i år

Mulig premiere på XC40

Når den nye drivlinjen lanseres er ennå uvisst, men det er mye som tyder på at den kun blir forbeholdt Volvo sin kompakte CMA-plattform. Det vil si fra 40-serien og nedover.

Hele 94 % av nye XC60-kunder i Norge velger den som ladbar hybrid.
Hele 94 % av nye XC60-kunder i Norge velger den som ladbar hybrid.

Tidligere i år har dessuten Volvo bekreftet at den helt nye kompakt-SUVen, eller crossoveren, XC40 skal debutere allerede i år.

Denne går inn i en av bilklassene som vokser mest akkurat nå. Blant konkurrentene er biler som Audi Q2/Q3, BMW X1 og Mercedes GLA, for å nevne noen.

Dermed er det også nærliggende å tro at den nye drivlinjen vil lanseres på nettopp XC40. Ryktene sier at den nye 3-sylinderen skal levere 180 hk, mens elmotoren skal yte 74 hk. Systemeffekten vil da i så fall bli 254 hk, noe som kan bli et svært populært alternativ her hjemme.

– Det er helt riktig at vi har stor suksess med de ladbare hybridene våre nå. Hele 94 prosent av nye XC60 her i landet selges nettopp som T8. Det vi opplever nå er at norske bilavgifter og moderne drivlinjeteknologi spiller på lag, til fordel for lavere utslipp på norske veier, forteller Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør i Volvo Cars Norge.

Vi har kjørt helt nye XC60. Les testen: