Hyundai har akkurat nå premiere på en helt ny bilmodell hjemme i Sør-Korea.

Den lyder det (i alle fall for oss nordmenn) ganske spesielle navnet Kona. Her ligger det altså an til gode muligheter for konebil-vitser, når den etter hvert kommer til landet.

Og det er forresten ikke lenge til. Det er ventet lansering i Europa allerede i august.

390 kilometer rekkevidde

Med denne bilen går også Hyundai inn i en for dem ny klasse. Vi snakker crossover, eller kompakt SUV om du vil. Kona blir konkurrent til biler som Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur, for å nevne noen. Også søstermerket Kia kommer med bil i samme klasse, deres Stonic er i praksis samme bil som Kona.

Både antall modeller og totalsalg i denne klassen har skutt kraftig i været de siste årene. Her er Hyundai egentlig litt sent ute, derfor er også Kona en svært etterlengtet modell for dem.

Her er det også en viktig nyhet for norske bilkjøpere. Til neste år kommer nemlig Kona også som elbil. Her blir vi forespeilet en elektrisk rekkevidde på 390 kilometer. Det betyr at den legger seg i helt øvre skikt når det gjelder rekkevidde i klassen for folkelige elbiler.

Kona går inn under Tucson i Hyundais SUV-utvalg. 
Kona går inn under Tucson i Hyundais SUV-utvalg. 

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Også med 4x4

Per i dag er det bare Opel Ampera-e og Renault Zoe som går lenger. Men innen den elektriske Kona-utgaven debuterer, har vi også fått en helt ny Nissan Leaf. Her spekuleres det i rekkevidde på over 500 kilometer.

Fra starten av er det bensin som gjelder for Kona. Den kommer med både 1-liters og 1,6-liters motor. Sistnevnte også i kombinasjon med 4x4. Ikke alle konkurrenter tilbyr firehjulstrekk, det slår positivt ut for Hyundai her.

Neste år kommer også en helt ny 1,6-liters dieselmotor inn, også den med mulighet for 4x4.

Her debuterer verdens mest solgte SUV i ny utgave

Fronten viser nye designtanker fra Hyundai. De smale frontlyktene er plassert høyt opp mot panseret, mens grillen virkelig ruver i fronten.
Fronten viser nye designtanker fra Hyundai. De smale frontlyktene er plassert høyt opp mot panseret, mens grillen virkelig ruver i fronten.

Navnet kommer fra Hawaii

Hyundai lover klasseledende plassforhold til bilen. Baksetene skal blant annet kunne foldes flatt ned i gulvet. Førerposisjonen er blant de høyeste i klassen.

Hyundai har svært ambisiøse planer for salget sitt i Europa. Målsetningen er å bli størst blant de asiatiske merkene innen 2021. I dag er de på tredjeplass, bak Toyota og Nissan. For å klare målsetningen, skal de komme med hele 30 nye modeller/utgaver de neste fire årene. I denne miksen blir også Kona viktig.

SUV-markedet øker kraftig og det viser seg også at SUV er en svært effektiv måte å hente nye kunder på. Hyundai tilbyr svært mye utstyr og teknologi i Kona. Det er også viktig, ettersom mange av de potensielle kjøperne kommer fra større biler. Plassbehovene er kanskje endret, men de ønsker likevel ikke å fire på kravene til komfort og luksus.

PS: Lurer du på hvorfor bilen heter Kona? Jo, den er rett og slett oppkalt etter en kystlinje og et område på Hawaii. Dermed følger Hyundai opp tradisjonen med å navngi flere av bilene sine etter geografiske steder.

Hyundai Kona er ikke langt unna, til neste år kommer den også som elbil.
Hyundai Kona er ikke langt unna, til neste år kommer den også som elbil.

Et annet navn: Derfor heter denne bilen Amarok

Hyundai har allerede elbil i Norge, se mer i videoen under: