Som navnet tilsier: Volkswagen handler om folkelige biler og det har de vært veldig gode på, helt siden Bobla debuterte.

De siste par tiårene har de også begynt å snobbe oppover, både med direktørbil (Phaeton), stor SUV (Touareg) og firedørs coupe (CC).

Sistnevnte var med oss i to generasjoner før det var slutt. Nå er CC-navnet begravet og VW satser på nytt med en bil som heter Arteon.

Broom-Benny er akkurat nå i Tyskland for den første testen av den. Vår mann har stått opp før småfuglene og bør nå være godt i gang med arbeidsdagen.

Solgt over 100 biler

Ring, ring

– Hei, Knut! Nå har jeg gjort unna første del av Arteon-testen. Så langt har jeg kjørt den bilen de langt fleste norske kundene har bestilt, nemlig med 280-hesters bensinmotor. Det koster litt, men det er motorisering som kler denne bilen, forteller Benny.

– Men bestillinger, den er vel ikke i Norge ennå?

– Nei, men det er like før. Lanseringen er nemlig i neste uke. Volkswagen hjemme i Norge har forhåndssolgt den en stund og har faktisk bestillinger på 100 biler inne. Det er slett ikke verst for det som må kunne sies å være en nisjemodell. Snittprisen på de som er solgt til nå i Norge ligger mellom 700.000 og 750.000 kroner, men startprisen er en god del lavere, forteller Benny.

Her snakker vi coupelinjer. Arteon er lang, lav og ganske bred.
Her snakker vi coupelinjer. Arteon er lang, lav og ganske bred.

Unik direktørbil med verditap på én million

Sporty luksusbil

Den er nærmere bestemt på 518.000 kroner, ved lansering. Til høsten kommer også en ny innstegsmodell, da med 1,5-liters bensinmotor. Da synker startprisen til det som blir antydet som et godt stykke under en halv million.

– Arteon erstatter i praksis CC, som forresten sto for Comfort Coupe. Egentlig litt Phaeton også, den store luksusbilen som ikke ble den helt store suksessen. Nå prøver de altså igjen.Vi kan vel nærmest si at den nye Arteon fyller et tomrom for de som ønsker en lekker, litt sporty luksusbil. A-la BMW, Mercedes og Audi, men som allikevel ha et folkelig og ujålete merke, forklarer Benny.

Brukt CC: Det trenger ikke være dyrt å skille seg ut

Gir karakter

– Gamle VW Passat CC, eller bare CC som den etter hvert ble hetende, var egentlig en Passat som var "pen i tøyet". Hva med denne?

– Denne bygger også på VW fleksible MQB-plattform, men har blitt strukket litt i lengden og fått lengre akselavstand. Det gjør godt for komforten. 20-tommers hjul, et bredt, lavt og langt karosseri, med sveipende taklinje blir sjelden feil. Heller ikke her. Fronten opplever jeg som litt sint, massiv og uttrykksfull. Den gir bilen karakter på en måte. Baklamper og bakstuss minner ikke så rent lite om Mercedes.

– Kjøreegenskapene sladrer om at dette ikke er ment å være noen sportsbil. De heller mer mot det komfortable og dette er en strålende langtursbil. Støydempingen er også god, det har jeg fått erfart på tyske veier nå. Det hadde ikke vært noe problem å kjøre denne hjem, i stedet for å fly, forsikrer Benny.

Mange fine detaljer i interiøret, men helt på premium-nivå er vi ikke.
Mange fine detaljer i interiøret, men helt på premium-nivå er vi ikke.

Luksus fra Mercedes: Nå har den blitt billig

Passat-faktor

Volkswagen leverer i kjent stil et stort utvalg av både motor og utstyr. Du kan også velge mellom forhjulstrekk og 4x4. I forkant av lanseringen har det gått rykter om ladbar hybrid, men det later ikke til å bli en realitet.

– Ut fra inntrykkene dine så langt, kan den matche premiumbilene i klassen?

– På design vil jeg si at den gjør det, også på komfort og kjørefølelse. Innvendig er det nok litt for mye Passat-faktor til at den kan utfordre de beste fra Audi, BMW og Mercedes. Men det kommer naturligvis også an på hva man er vant til. Hvis du kjøper denne bilen med "vanlig" motorisering og ikke går amok med utstyr, da kan du spare mye i forhold til tilsvarende bil fra et av premiummerkene, avslutter Benny

Vi kommer tilbake med full test på Arteon når han er tilbake i Norge.

Volkswagen håper igjen å kunne ta opp kampen mot premiummerkene, med nye Arteon.
Volkswagen håper igjen å kunne ta opp kampen mot premiummerkene, med nye Arteon.

Lekkert: Slik så Arteon ut som konseptbil