Her får du virkelig mye SUV for pengene

En litt glemt bil i bruktmarkedet.

Suzuki Grand Vitara XL7 er en ekte offroader, med blant annet lavgir. Nå får du den rimelig i bruktmarkedet. 
Suzuki Grand Vitara XL7 er en ekte offroader, med blant annet lavgir. Nå får du den rimelig i bruktmarkedet. 

Trenger du stor SUV med 4x4 og mulighet for sju seter, da er det ikke veldig mye å velge mellom i bruktmarkedet.

Det aller meste blir også dyrt, dette er biler som gjerne hadde en stiv prislapp da de var nye.

Men noen unntak finnes. En av dem heter Suzuki Grand Vitara XL7 og har på mange måter blitt en glemt bil i bruktmarkedet. Det gjenspeiles også i prisene.

Vedlikehold og oppfølging viktig

De starter nå på rundt 20.000 kroner. Da er det gjerne biler som har gått langt og som kan ha endel mangler. Går du opp til 60.000-70.000 kroner, begynner bilene å bli langt mer kurante. De dyreste bilene i bruktmarkedet ligger på opp mot 120.000 kroner. Da snakker vi 10-12 år gamle eksemplarer der alt skal være på stell.

Ett eksempel fra bruktmarkedet: En 2004-modell som har gått 196.000 kilometer. Her er prisantydning 69.000 kroner. Bilen har blant annet ettermontert dieselvarmer med fjernkontroll, ting som dieselpumpe, regreim og dynamo er skiftet det siste halvåret.

På såpass gamle biler som dette, er vedlikehold og oppfølging svært viktig. Derfor er det generelt lurt å legge litt mer penger i kjøpet, og ikke gå for de aller rimeligste eksemplarene. Det kan fort bli dyrere i lengden.

2004-modellen har gått i underkant av 200.000 kilometer, her er prisforlangende 69.000 kroner. Faksimile fra autodb.no.
2004-modellen har gått i underkant av 200.000 kilometer, her er prisforlangende 69.000 kroner. Faksimile fra autodb.no.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen:

Litt primitiv

XL7 ble lansert i 2002 og mange ble solgt nye som varebiler. Nå koster det ikke noe å bygge om disse, svært mange har de også fått bakseter montert de siste årene.

XL7 ble solgt med to forskjellige motorer. Enten en 2,7-liters bensin-V6 eller en 2-liters diesel.

Sistnevnte er nok den mest kurante motoriseringen, men noen racerbil er den såvisst ikke med sine 109 hestekrefter. Laster du opp med folk og bagasje, må du ta høyde for at forbikjøringer bør planlegges godt!

Selve konstruksjonen er fra 90-tallet og bilen er bygget på ramme. Det merkes på kjøreegeskapene som nok kan karakteriseres som litt primitive.

Men til gjengjeld er dette en ekte arbeidshest, som kan trekke tunge lass.

Brukt SUV? Dette er noen av de beste du kan kjøpe

Hele familien til fjells

Komfortmessig er den imidlertid et godt stykke unna de mest moderne SUV-ene. Interiøret er også enkelt og med mye billigplast, det hjelper i alle fall litt hvis du finner et eksemplar med skinnseter. Fleksibiliteten er heller ikke som de beste konkurrentene, her det for eksempel ikke snakk om å felle setene ned i gulvet.

Men – til gjengjeld er altså prisene svært gunstig. Her kan du få transportere seks unger til fotballtreningen – og du kan ta med hele familien til fjells og komme lenger enn de aller fleste andre biler klarer. XL7 har lavgirserie og tar seg godt fram.

Les mer om bilen i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Heeelt annen pris, se mer i videoen under: