Nissan Leaf er en stor suksess i det norske markedet, og den elbilen det er suverent flest av her til lands.

Over 30.000 eksemplarer er solgt, og Leaf holder koken imponerende bra i nybilmarkedet.

Derfor er det også store forventninger til andre generasjon Leaf, som ikke er langt unna.

Nissan har holdt kortene uvanlig tett til brystet her. Men tidligere i vår fikk vi vite at helt nye Leaf skal ha verdenspremiere i Tokyo, 6. september.

Rekkevidde på 500 kilometer?

Samtidig kom det også et lite bilde-drypp, i form av en frontlykt. Det er ventet at neste Leaf får et ganske annerledes design enn dagens modell. Det blir blant annet spekulert i at den får mange designelementer fra Nissans småbil, Micra. Det betyr i såfall langt skarpere linjer enn dagens Leaf.

Det mange også er spent på, er rekkevidden. Her blir det antatt at Nissan vil tilby nykommeren med flere batterialternativer. Hvis man går for den største pakken, betyr det rekkevidde på over 500 kilometer. Hvis dette stemmer, vil det gjøre Leaf aktuell for langt flere enn i dag.

Dette er så langt det eneste vi har fått se av andre generasjon Nissan Leaf. 
Dette er så langt det eneste vi har fått se av andre generasjon Nissan Leaf. 

Møt Jens, han var den første som kjøpte Leaf i Norge

Selvkjørende teknologi

Noe av det vi vet, er at Nissan kommer til å levere nye Leaf med sitt ProPILOT-system. Dette handler om autonom kjøreteknologi. ProPILOT kontrollerer styring, akselerasjon og bremsing i ett kjørefelt på motorveien, både ved høy trafikk og i høye hastigheter.

I forbindelse med lanseringen av den oppgraderte SUV-en X-Trail i Wales nylig, bekreftet Nissans utsendte at Leaf blir deres første bil ut med dette systemet.

Teknologi som gjør at bilene kan kjøre seg selv, er noe svært mange bilprodusenter jobber med. Nissan mener det vil komme sterkt, både på personbiler og innenfor transportsektoren. Og i kombinasjon med elektrisk drift, vil det også få ned utslippene betydelig.

Topp 10: Disse merkene er best på selvkjørende teknologi

Batteriene blir billigere

Den store utfordringen for elbiler i de fleste markeder i dag, er prisen. De blir for kostbare i forhold til biler som går på bensin- eller diesel. Her er det imidlertid ventet en betydelig utvikling de neste årene.

Batteriene kommer til å bli mer effektive og de vil bli rimeligere å produsere. Det gjør at bilprodusentene på sikt vil trenge mindre batteripakker, og til en lavere pris.

Helt nye Leaf er for øvrig ventet på markedet tidlig i 2018.

Brooms bilekspert: – Kjøp elbil nå!

Nissan Leaf har blitt en skikkelig Norges-suksess, derfor er mange også spente på oppfølgeren som snart er klar. 
Nissan Leaf har blitt en skikkelig Norges-suksess, derfor er mange også spente på oppfølgeren som snart er klar.