Norges dyreste varebil – med god grunn

Råtass med grønne skilter og nesten 600 hestekrefter.

Det er ikke ofte vi ser varebiler med AMG-emblem på bakluka. Dette er et av få unntak. Faksimile: finn.no 
Det er ikke ofte vi ser varebiler med AMG-emblem på bakluka. Dette er et av få unntak. Faksimile: finn.no 

Varebil trenger ikke nødvendigvis være praktiske og til dels kjedelige biler, selv om vi kanskje ofte forbinder dem med akkurat det.

Se for deg snekkerens Volkswagen Transporter eller rørleggeren sin Citroën Berlingo. Noen racere er de ikke, men nytteverdien, det skal ingen ta fra dem.

Men noen varebiler skiller seg virkelig ut fra mengden. Den aller dyreste, og sannsynligvis også den råeste akkurat nå, er en bil som i utgangspunktet ikke kler grønne skilter.

Vi snakker om en skikkelig råtass av en SUV, nemlig Mercedes-AMG GLS 63. Dette er en av Mercedes sine absolutt råeste SUV-er. Nå ligger det faktisk to stykker til salgs, begge med grønne skilter!

Med 585 hk og et fintunet eksosanlegg vil du garantert høre den. Foto: finn.no  
Med 585 hk og et fintunet eksosanlegg vil du garantert høre den. Foto: finn.no  

Arbeidshest med 585 hk

Så nå er det bare å håpe at den lokale håndverkeren går til innkjøp av arbeidshesten, som i skrivende stund er Norges dyreste varebil, med en prislapp på nesten 1,6 millioner kroner.

Da får du et av Mercedes sine flaggskip med heftig motorisering. AMG GLS 63 er utstyrt med en brutal 5,5 liters V8-er, som byr på vanvittige 585 hk. Med 760 Nm og firehjulsdrift, sørger det for at 0-100 km/t går unna på 4,6 sekunder. Og her snakker vi altså om en varebil som veier nesten 2,6 tonn.

Med i prisen følger også en haug av utstyr, deriblant Multikonturstoler m/ massasje, Harman Kardon Logic 7 Premium Sound og 22 tommers AMG-felger.

Det eneste som mangler er i bunn og grunn setene bak. De kan for øvrig leveres, men da øker prisen til 2.089.000 kroner. Her utgjør naturligvis avgifter store deler av kostnaden. Bilen har ikke rullet mer enn 8.500 kilometer, så her får du en tilnærmet ny bil.

Se hele annonsen her

Norges råeste?

Å kjøpe en GLS i fullverdig AMG-versjon er spenstig i seg selv. Og det er naturligvis lite sannsynlig å velge denne som arbeidsbil. Her er det nok heller noen som ser muligheten til å spare noen hundre tusener i avgifter, med færre seter som kompromiss.

Til gjengjeld får du et enormt bagasjerom som rommer 2300 liter. Nok til en verktøykasse og litt til…

Men det er altså udyret under panseret som gjør denne til en av Norges heftigste varebiler. Det gjenspeiles også på utsiden. Med AMG-styling og fire solide enderør er dette en bil mange bør ha respekt for langs veien.

AMG GLS 63 som varebil starter på 1.502.900 kroner. Bilen vi har funnet er altså noe dyrere, men så er den også spekket med utstyr. Illustrasjonsfoto.
AMG GLS 63 som varebil starter på 1.502.900 kroner. Bilen vi har funnet er altså noe dyrere, men så er den også spekket med utstyr. Illustrasjonsfoto.

Her kan du lese vår test av GLS 350d